روی خط خبر

۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۸۵۸

دو شرکت جدید تا پایان سال از فرابورس به بورس می‌آیند

مطابق با گفته‌های معاون بورس تهران، دو شرکت فرابورسی که شرایط لازم را کسب کرده‌اند، تا پایان سال از بازارهای فرابورس به بورس اوراق بهادار تهران ارتقا می‌یابند. مجید نوروزی در مورد اینکه چند شرکت‌ از بازار پایه فرابورس به بورس تهران منتقل می‌شوند، گفت: در حال حاضر دو سه شرکت در مرحله پذیرش قرار دارند که با شفاف شدن وضعیت آنها، جایگاه این شرکت‌ها ارتقا یافته و از بازار فرابورس به بورس اوراق بهادار تهران می‌‌آیند.  معاون بورس تهران تأکید کرد: تا پایان سال جاری حداقل دو شرکت از فرابورس به بورس اوراق بهادار تهران می‌آیند.  نوروزی در پاسخ به این پرسش که این شرکت‌ها باید چه شرایطی را به دست بیاورند تا به بورس تهران ارتقا پیدا کنند، گفت: باید شرایط پذیرش را به دست آورند، شرایطی که در دستورالعمل پذیرش بورس تهران وجود دارد.  به گزارش فارس، در دستورالعمل پذیرش بورس تهران آمده است: شرایط بازارها و پذیرش سهام عادی، همچنین شرایط عمومی، شرایط خاص پذیرش سهام عادی در بازار اصلی بازارا ول، شرایط خاص پذیرش سهام عادی در تابلوی فرعی بازار اول، شرایط خاص پذیرش سهام عادی در بازار دوم، شرایط انتقال سهام پذیرفته شده بین بازارها و تابلوها، همچنین شرایط پذیرش اوراق مشارکت، فرآیند پذیرش اوراق بهادار، مستندات و مدارک جهت درخواست پذیرش اوراق بهادار و همچنین بررسی درخواست پذیرش اوراق بهادار و درنهایت درج و عرضه اوراق بهادار پذیرفته شده و تداوم پذیرش بورس اوراق بهادار و نیز شرایط تعلیق و لغو پذیرش اوراق بهادار در دستورالعمل پذیرش آمده است.

محدودیت معاملات گواهی حق‌تقدم تسهیلات مسکن

مدیر عملیات بازار فرابورس با صدور اطلاعیه‌ای محدودیت‌ معاملاتی گواهی حق‌تقدم تسهیلات مسکن دو بانک مسکن و ملی را تشریح کرد.

به گزارش ایبِنا، ناظر بازار فرابورس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته «چهارشنبه ۱۷ مهر ماه ۹۸» با صدور یک اطلاعیه رسمی اعلام کرد: با توجه به مصوبه ۲۸ مهر ماه ۹۴ شورای پول و اعتبار، موارد ذیل در خصوص اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن اعمال می‌شود. بر اساس این گزارش، محدودیت زمانی عدم فروش توسط خریداران در تمامی نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن به مدت ۴ ماه است و محدودیت عدم فروش توسط خریداران اوراق برای نمادهای اوراق گواهی که فقط چهار ماه تا پایان معاملات آن در بازار فرابورس باقی مانده، اعمال نمی‌شود. به همین دلیل در این مقطع زمانی، نمادهای معاملاتی «تسه ۹۶۰۸، تسه ۹۶۰۹، تسه ۹۶۱۰ و تسه ۹۶۱۱» مشمول محدودیت مذکور نیست. همچنین در خصوص اوراق گواهی صادره بانک مسکن محدودیت ورود سفارش خرید و انجام معامله به میزان حداکثر ۱۶۰ ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی است و متقاضیان خرید باید محدودیت‌های مذکور را در خصوص ورود سفارشات خرید و معاملات انجام شده رعایت کنند و تخطی از پیام ناظر بازار و ورود سفارش یا خرید بیش از سقف مجاز می‌تواند منجر به ابطال تمامی معاملات و حذف سفارش‌های ثبت شده و ارجاع موضوع به مرجع رسیدگی به تخلفات شود.

از سویی دیگر، در بخش دوم اطلاعیه مدیر عملیات بازار فرابورس در خصوص نمادهای اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک ملی آمده که اعتبار تمامی اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی «تملی» برای نقل و انتقال «خرید و فروش» در بازار فرابورس از روز ۱۵ ماه ذکر شده در شرح نماد به مدت ۲ سال تقویمی است. در همین حال، اعتبار تمامی اوراق گواهی صادره برای اخذ تسهیلات تا یک ماه پس از توقف نماد معاملاتی آن در بازار فرابورس است و محدودیت حجمی هر سفارش خرید «حداکثر تعداد اوراق بهادار در هر سفارش» برای نماد معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک ملی به تعداد ۲۴۰ ورقه تعیین شده است.

ضعف بازارهای سهام  در هفته‌ای که گذشت

بورس تهران هفته گذشته را با اندکی ضعف نسبت به هفته قبل از آن به اتمام رساند. طی این هفته کاهش 17 هزار واحدی شاخص بورس تهران از سطح 330 هزار واحدی سبب شد تا نماگر اصلی بازار سهام به کانال 310 هزار واحدی بازگردد. بر این اساس معاملات هفته اخیر در بورس تهران در حالی به اتمام رسید که این بازار ارزشی معادل هزار و 144 هزار میلیارد تومان داشت. در 5 روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 108864 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 66 /22 درصد کاهش یافت. در ضمن تعداد 25619 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 3 میلیون و 256 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 27 درصد کاهش و 11درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند. این درحالی است که تعداد 701 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 7199 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و هردو با 28 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شدند. در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 700 هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از 683 میلیارد ریال معامله شد. در فرابورس نیز معاملات این بازار در طول هفته کاری منتهی به 19 مهرماه با عرضه سه اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی به پایان رسید و در مجموع بازارها 8914 میلیون ورقه بهادار به ارزش 53 هزار و 745 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

 

ارسال نظر