پیشنهادهای ۱۰ گانه فعالان بازار پایه

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۹۷

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، از برگزاری جلسه‌ای با نمایندگان سهامداران و فعالان بازار پایه فرابورس برای بررسی آخرین تحولات این بازار خبر داد.

محسن خدابخش ضمن برشمردن پیشنهادهای دهگانه در این نشست گفت: مقرر شد در صورت وجود صف خرید و فروش برای نماد‌های بازار پایه، امکان افزایش دامنه نوسان به ترتیب برای بازارهای زرد، نارنجی و قرمز به پنج، چهار و دو درصد وجود داشته باشد و شرایط صف در آینده تعریف می‌شود. به گزارش سنا، وی افزود: با توجه به محدودیت ورود صندوق‌ها، در صورت افزایش دامنه نوسان بیش از دامنه نوسان فعلی، مقرر شد به جای افزایش دامنه نوسان، مجوز ورود صندوق‌ها بررسی و صادر شود. به گفته مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، بر اساس یکی از پیشنهادها، ناشران ملزم می‌شوند با هدف بالا بردن هرچه بیشتر شفافیت، اطلاعات را به موقع ارایه دهند. همچنین فشارها به جای سهامدار خرد در جهت بالابردن شفافیت به ناشران منتقل می‌شود. خدابخش در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: در جلسه با نمایندگان سهامداران و فعالان بازار پایه فرابورس پیشنهاد شد اگر شرکتی بخواهد در بازارهای دیگر پذیرفته شود، قوانین انتقال به بازارهای بالاتر تسهیل و تسریع شود.وی همچنین با اشاره به موضوع مظنه‌ها در دستورالعمل اصلاحی بازار پایه فرابورس ایران گفت: مخفی بودن سفارش‌ها و مظنه‌ها که قرار بود از ۶ ماه بعد اجرایی شود، در شورای عالی بورس مطرح و در صورت امکان، مخفی بودن مظنه‌ها به کلی از دستور العمل حذف می‌شود.خدابخش توضیح داد: از دیگر پیشنهادهایی که در جلسه امشب مطرح شد این بود که کلیه کدهای اشخاص حقیقی و حقوقی بازار پایه چند روز قبل از شروع دستورالعمل مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. محدودیت خرید اعتباری برای بازار پایه با اعمال ضریب متناسب برداشته شود. علاوه بر این، برای سهام بازار پایه در سامانه «سکنا» ارزش تضمین منطقی تعیین شود. ضمن اینکه برای شرکت‌های درج شده در بازار زرد بازارگردانی الزامی شود .

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: موارد پیشنهادی در اولین جلسه هیات‌مدیره مطرح و مواردی که نیازمند مجوز از شورای عالی بورس و اوراق بهادار است، منعکس خواهد شد. همچنین اطلاع‌رسانی و نتیجه نهایی درخصوص پیشنهادهای ۱۰گانه، بعد از طرح در هیات‌مدیره فرابورس و سازمان بورس از کانال‌های رسمی انجام می‌شود.

 

ارسال نظر