برخورد با سیگنال‌فروشان ضروری است

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۱۲

یک کارشناس بازار سرمایه در تحلیل روند بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر گفت: در چند ماه گذشته اتفاق مهمی در بازار سرمایه افتاد و آن ورود نقدینگی سرگردان جامعه به بورس است و رکودی که در بازارهایی نظیر طلا، ارز و مسکن و... وجود دارد بازار سرمایه را به بهترین گزینه سرمایه‌گذاری بدل کرده است. به گزارش سنا، علیرضا قدرتی ضمن بیان مطلب فوق گفت: برای سوق نقدینگی به سمت بورس در چند ماه گذشته تبلیغات و فرهنگ‌سازی مناسبی انجام شد. این تدبیر سبب شد تا سرمایه‌های خرد و کلان بیرون از بازار به این سمت متمایل شوند و همین هجوم نقدینگی رشد بسیار مناسب بورس را طی دو سه ماه اخیر در پی داشت. به‌طوری که شاهد رشد قوی شاخص‌های معاملاتی در تمام ابعاد بوده‌ایم و این امر نوید‌دهنده ثبت رکوردهای جدید توسط بازار سرمایه است. می‌توان گفت که فرهنگ سهامداری و افزایش تعداد سهامدار بورسی در کشور ارتقا داشته که نشانه اقدامات صحیح است. البته هنوز با شرایط مطلوب فاصله بسیاری داریم.

   نقدینگی در بورس؛ شمشیر دو لبه

این فعال بورسی هجوم سرمایه و سرازیر شدن نقدینگی سرگردان از جامعه به طرف بازار سرمایه را شمشیر دو لبه خواند و افزود: هرچند که تاکید همواره بر این بوده که بازار سرمایه بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری نقدینگی‌های خرد و کلان است و تلاش نیز بر این بوده تا نسبت سهامداران و فعالان کل بازار به مردم جامعه افزایش یابد و از دلالی و رشد کاذب بازارهای غیر شفاف نظیر ارز و سکه جلوگیری شود، اما باید پذیرفت که ورود این پول‌ها برای بورس می‌تواند هم فرصت و هم نوعی تهدید باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین با اشاره به آمارها تصریح کرد: اکنون در بازار سرمایه خرید مردم به مراتب بیشتر از گذشته بوده اما باید به این نکته دقت کنیم که برخی سرمایه‌ها توسط افراد نا آشنا به بازار سرمایه وارد بورس شده است. بعضا این افراد از کانال‌های تلگرامی و خبری غیر رسمی و غیرمجاز برای فعالیت خود در بازار سرمایه استفاده می‌کنند. همین باعث شده تا رشد برخی از سهم‌ها متناسب با رشد ذاتی و پتانسیل سود آوری آنها نباشد. وی در تشریح تبعات این اتفاق تصریح کرد: اگراجازه دهیم برخی سهام بی‌محابا و بدون پشتوانه سودآوری رشد کنند، قطعا حباب شکل خواهد گرفت و در صورت ترکیدن این حباب و افت سنگین، سهامدارانی که اغلب دارای سرمایه‌های ریز جامعه هستند متضرر خواهند شد. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین افزود: این امر ضربه‌ای جدی به شاخص بورس وارد خواهد کرد. بنابراین باید در کنار فرصت هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه به چنین مسائلی نیز دقت کنیم و از رشدهای غیرمنظقی برخی سهام جلوگیری کنیم و مخصوصا باید به بازار پایه فرابورس توجه جدی داشت.

   لزوم جدیت در اجرای قوانین جدید   

این فعال بورسی با اشاره به حواشی مطرح شده در خصوص تدوین و اجرای قوانین بازار پایه گفت: سازمان باید در وضع و اجرای قوانین درست بازار پایه جدی باشد. نهاد ناظر نباید در مورد همه انتقاد‌ها پاسخگو باشد و فقط باید انتقادهای سازنده و دلسوزانه را از سوی افرادی که سال‌ها خاک این بازار را خورده‌اند و روزهای مثبت و منفی را دیده‌اند و وفاداران بازار سرمایه هستند مد نظر قرار دهد. همچنین باید از رفتارهای هیجانی و دفعتی در وضع قوانین و مقررات بپرهیزد تا بازار گرفتار اثرات سو آن نشود. در این مسیر تشکیل اتاق فکر غیر رسمی متشکل کارشناسان دلسوز و افراد خبره و موسسات و نهادهای مالی فعال و مورد تایید صلاحیت بورس می‌تواند به بهبود قانون‌گذاری در بورس کمک کند. وی با اشاره به برخی انتقادها از اجرای قوانین جدید بازار پایه یادآور شد: به هر حال هر قانونی که منافع افرادی را به خطر بیندازد از طرف آن افراد مورد مخالفت قرار می‌گیرد. سازمان بورس به دنبال منافع حداکثری برای تمام اعضا است و به دنبال منفعت قشر خاصی نیست و مساله بازار پایه آزمون جدی سازمان بورس در مواجهه با مخالفان است.

   گزارش عملکردها بی‌اثری

تحریم‌ها را نشان می‌دهد

قدرتی به عملکرد شرکت‌ها و صنایع بورسی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر فروش، تولید و عملکرد شرکت‌ها مناسب ارزیابی می‌شود. گزارشات شش ماهه و ماهانه شرکت‌ها به خوبی این را نمود می‌دهد که ما در حوزه فروش و تولید مشکلی نداریم و توانسته‌ایم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم و این نوید را می‌دهد که بتوانیم در ماه‌های آینده تا آخر سال نیز وضعیت خوبی برای سهام داشته باشیم. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین در ارزیابی ریسک‌های مترتب بر بازار سرمایه طی سه ماهه آینده نیز گفت: بازار سرمایه نبض اقتصاد است و هر گونه چالشی در حوزه اقتصاد در بازار سرمایه نمود پیدا می‌کند. چالش‌های سیاسی و اقتصادی ناشی از وضعیت تحریم‌ها مبهم است و اتفاقات غیر مترقبه می‌تواند تاثیر جدی بر بازار سرمایه بگذارد. بنابراین همواره ریسک‌های ساختاری و غیر سیستماتیک بازار وجود دارد اما یک سرمایه‌گذار بورسی با پذیرش آنها به این بازار وارد شده است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین به سهامداران توصیه کرد: سرمایه‌گذاران همواره باید به وضعیت تولید، فروش و سودآوری شرکت‌ها نگاه کنند و بر اساس گزارش‌های سامانه‌های رسمی تصمیم‌گیری کنند. همچنین سرمایه‌گذارانی که تخصص و تجربه ندارند حتما به مشاوران سرمایه‌گذاری و سبدهای سرمایه‌گذاری مراجعه کنند و از خرید مستقیم سهام پرهیز کنند. صندوق‌ها و یونیت‌های قابل خرید در بازار سرمایه بهترین پیشنهاد برای این افراد است.

قدرتی در توصیه به مسوولان و صاحب نظران بازار سرمایه نیز خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیران باید با اقدام به موقع اجازه ندهند که افرادی با طمع کسب سود بیشتر، تکانه‌های سهمگینی به بازار سرمایه وارد کنند. همچنین وضع قوانین برای جلوگیری از این تکانه‌ها و تسریع ورود شرکت‌های مختلف به بازار سرمایه برای جذب عطش خرید و مسائلی همچون ورود سهام عدالت به بازار سرمایه و... می‌تواند مُسکن‌هایی موقت برای کاهش تکانه‌های بازار سرمایه باشد که باید به موقع تجویز شود.

 

ارسال نظر