روی خط خبر

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۳۳۴

ورود منابع جدید به بازار سرمایه

رییس سازمان بورس با اشاره به جذب منابع مالی جدید در بازار سرمایه اظهار داشت: اخیرا منابع خوبی در بازار سرمایه وارد شده که نگهداشت این پول وظیفه مهمی است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست هم‌اندیشی کارگزاری‌ها اظهار داشت: شرکت‌های کارگزاری اولین مجرای ورود سرمایه‌گذاران برای تجربه فعالیت در بازار سرمایه هستند و همین ویژگی، وظیفه این نهاد را در تعامل مثبت با سهامداران و حمایت از حقوق آنها دوچندان کرده است.

شاپور محمدی، کانون کارگزاران را محور اصلی ارتباط سازمان بورس با تمام ارکان بازار سرمایه برشمرد و بر حمایت این سازمان از صنعت کارگزاری و حمایت از حقوق سهامداران تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، وی با اشاره به جذب منابع مالی جدید در بازار سرمایه اظهار داشت: اخیرا منابع خوبی در بازار سرمایه وارد شده که نگهداشت این پول وظیفه مهمی است؛ باید تمهیدی کنیم تا این پول از بازار سرمایه خارج نشود. به ویژه صندوق‌های ما لازم است فعال‌تر عمل کنند و حتی الامکان سازوکارهای تشویقی نیز طراحی شود.محمدی در ادامه در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه و نهادهای مالی فعال در این حوزه توضیحاتی ارایه کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ضرورت پیشرفت و تنوع بخشی در حوزه ابزارهای مالی معاملاتی و تنوع تعداد نهادهای مالی فعال، توسعه برگزاری مجامع الکترونیکی، رفع مشکلات سهامداری شرکت‌های کارگزاری بانکی، پیشنهاد رفع مشکلات مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های کارگزاری با همکاری کانون کارگزاران و پیگیری کاهش ضریب عوارض کسب و پیشه شرکت‌های کارگزاری تا حصول نتیجه اشاره کرد.

درج یک صندوق سرمایه‌گذاری  قابل معامله

صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت قابل معامله ارمغان ایرانیان با نماد «ارمغان» در فهرست نرخ صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران درج شد.

به گزارش سنا، براساس مصوبه‌ بورس اوراق بهادار تهران، از این تاریخ (دهم مهرماه ۱۳۹۸) صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ارمغان ایرانیان جهت سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت با نماد «ارمغان (ARMAGHAN) » در فهرست نرخ‌های بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران درج ‌شد.

مجوز تاسیس صندوق در تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۹۰ صادر شد و صندوق به روش صدور و ابطال فعالیت می‌کرد . لیکن بر اساس مجوز شماره ۵۴۲۶۷ / ۱۲۲ مورخ ۳۰ / ۰۶ / ۱۳۹۸ سازمان سازمان بورس و اوراق بهادار نوع صندوق از صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر صدور و ابطال به صندوق سرمایه­‌گذاری قابل معامله (ETF) تغییر یافت.مدیر این صندوق، شرکت تامین سرمایه نوین، موسسان آن بانک اقتصاد نوین و شرکت تامین سرمایه نوین‌اند. همچنین متولی صندوق موسسه حسابرسی بهراد مشار و بازارگردان آن نیز شرکت تامین سرمایه نوین است.این صندوق حداکثر ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ واحد سرمایه‌گذاری خواهد داشت که تعداد ۹۰۰۰۰۰۰۰ واحد آن به عنوان واحدهای عادی در نظر گرفته شده است. بر اساس امیدنامه صندوق، در پایان هر مقطع زمانی که ماهانه و در پایان روز پانزدهم هر ماه است، در صورتی که ارزش خالص روز واحدهای سرمایه‌گذاری بیش از قیمت مبنای واحدهای سرمایه‌گذاری باشد، تفاوت بین ارزش خالص روز واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق و قیمت مبنای آنها محاسبه شده و متناسب با تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری به حساب دارندگان واریز می‌شود. پس از این پرداخت، ارزش خالص روز هر واحد سرمایه‌گذاری معادل قیمت مبنای آن می‌شود.

محدودیت در معاملات «تسه»

مدیر عملیات بازار فرابورس با صدور اطلاعیه‌ای محدودیت‌ معاملاتی گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن دو بانک مسکن و ملی را اعلام کرد. ناظر بازار فرابورس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته «چهارشنبه ۱۰ مهر ماه ۹۸» با صدور یک اطلاعیه رسمی اعلام کرد: با توجه به مصوبه ۲۸ مهر ماه ۹۴ شورای پول و اعتبار، موارد ذیل در خصوص اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن اعمال می‌شود.به گزارش ایبنا، محدودیت زمانی عدم فروش توسط خریداران در تمامی نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن به مدت ۴ ماه است و محدودیت عدم فروش توسط خریداران اوراق برای نمادهای اوراق گواهی که فقط چهار ماه تا پایان معاملات آن در بازار فرابورس باقی مانده، اعمال نمی‌شود. به همین دلیل در این مقطع زمانی، نمادهای معاملاتی «تسه ۹۶۰۷، تسه ۹۶۰۸، تسه ۹۶۰۹ و تسه ۹۶۱۰» مشمول محدودیت مذکور نیست.همچنین در خصوص اوراق گواهی صادره بانک مسکن محدودیت ورود سفارش خرید و انجام معامله به میزان حداکثر ۱۶۰ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی است و متقاضیان خرید باید محدودیت‌های مذکور را در خصوص ورود سفارشات خرید و معاملات انجام شده رعایت کنند و تخطی از پیام ناظر بازار و ورود سفارش یا خرید بیش از سقف مجاز می‌تواند منجر به ابطال تمامی معاملات و حذف سفارش‌های ثبت‌شده و ارجاع موضوع به مرجع رسیدگی به تخلفات شود.افزون بر این، اعتبار تمامی اوراق گواهی صادره جهت اخذ تسهیلات تا یک ماه پس از توقف نماد معاملاتی آن در بازار فرابورس است. متقاضیان برای اطلاع از سایر جزییات می‌توانند به اطلاعیه‌های این شرکت مندرج در سایت رسمی فرابورس به نشانی

 www.ifb.ir مراجعه کنند.

 

 

ارسال نظر