تداوم رونق بازار سرمایه در مسیر تبیین منطقی اطلاعات و نظارت مسوولان

۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۲۴۳
تداوم رونق بازار سرمایه در مسیر تبیین منطقی اطلاعات و نظارت مسوولان

 گروه بورس|

بازار سرمایه از ابتدای سال جاری رشدی کم‌سابقه را تجربه کرده است و همچنان نیز به پیشروی خود ادامه می‌دهد. در حالی که بسیاری از عوامل صعود قیمت‌ها به قدرت خود باقی هستند. همین امر سبب شده تا بر خلاف ماه‌های گذشته که بسیاری از فعلان بازار بر تداوم رشد قیمت‌ها اصرار می‌ورزیدند، حالا با سرعت گرفتن شیب افزایش قیمت در نمادهای بازار با اندکی واهمه نسبت به تداوم آن در هفته‌های آتی بنگرند. به دنبال چنین رویکردی، لزوم بررسی کلی شرایط بازار و بازخوانی کارنامه آن اهمیت بیشتری یافته و سبب شده تا برای بررسی شرایط آینده بازار سهام نیازمند تحلیل کارشناسان صاحب نظران از شرایط فعلی بازار و موئلفه‌های شکل‌دهنده به آن باشیم.

در حالی که بسیاری از فعالان حوزه سهام با رشد تقریبا بی‌وقفه بازار سهام حالا با احتیاط بیشتر به افق پیش روی معاملات می‌نگرند، بررسی شرایط و آمارهای موجود نشان می‌دهد که اگرچه بسیاری از نمادها در بازار سهام رشد بسیاری داشته‌اند، با این حال بسیاری از زمینه‌های رشد به خصوص از بعد افکار عمومی فراهم است و در صورتی که اطلاعات به صورت روشنگرانه از طریق مسوولان ارایه شود می‌توان به رشد منطقی قیمت‌ها در هفته‌های پیش رو نیز خوشبین بود. به همین منظور بررسی سخنان مسوولان ذی ربط و قانونگذاران از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است، چراکه در حال حاضر بازار به مرحله‌ای از معاملات خود وارد شده که رشد بنیادی قیمت‌ها بیش از آنکه مانند ماه‌های اخیر تحت تاثیر رشد تورمی درآمده باشد می‌تواند از تغییر رویه‌ها یا ثبات آنها اثر بگیرد.

در این رابطه، مدیرعامل شرکت فرابورس با بیان اینکه شاخص بورس تهران از ۳۲۰ هزار واحد گذشته و بورس تهران از ابتدای سال تاکنون ۷۸ درصد و فرابورس ۸۵ درصد افزایش شاخص داشته‌اند گفت: در این مدت ارزش اوراق در بورس و فرابورس ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است که ۱۷۰ هزار میلیارد تومان متعلق به بورس تهران و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان متعلق به فرابورس است.

به گزارش سنا، امیر هامونی گفت: در بورس انرژی نیز از ابتدای سال تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان معامله انجام شده است. هامونی افزود: دلیل رویکرد مردم به سمت بازار سرمایه؛ بازدهی نامناسب بازارهای موازی در کشور است. نقدینگی جدیدی به بازار سرمایه وارد شده است و برآیند عرضه و تقاضا در بازار سرمایه عقلایی تصمیم می‌گیرد.

هامونی گفت: هم‌اکنون ارزش بازاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس و فرابورس که ۲۰۰ صندوق هستند از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان گذشته است.

وی افزود: ۷۰ هزار پیمانکار در کشور وجود دارد که از دولت طلبکارند، اما با ارایه اسناد خزانه اسلامی در بازار سرمایه، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در سه سال گذشته از این طریق به پیمانکاران پرداخت شده است. مدیرعامل فرابورس گفت: در بورس تهران بیش از هزار میلیارد تومان و در فرابورس سه هزار میلیارد تومان تأمین مالی از طریق افزایش سرمایه انجام شده است.

هامونی افزود: ۱۵۰۰ تریلیون تومان ارزش بازاری بورس تهران و فرابورس و ۹۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازاری بازار پایه است. وی گفت: بازار پایه اکنون به ثبات نسبی رسیده و میزان ارزش معاملات این بازار از ابتدای سال تا پیش از ابلاغ مصوبه جدید در ۲۵ شهریور به ۲۷ هزار میلیارد تومان معادل روزی ۲۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

هامونی افزود: از ۲۵ شهریور و ابلاغ مصوبه جدید برای بازار پایه ارزش معاملات در این بازار روزانه ۲۵۰ میلیارد تومان است.  وی گفت: بیشترین نوسانات بازار پایه مربوط به سال ۹۸ و به دلیل ورود نقدینگی‌های جدید به بازار بورس است. در ادامه مدیرعامل فرابورس افزود: نمادهایی که اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد افت کرده‌اند پیش از ابلاغ مصوبه جدید در ۲۵ شهریور نیز افت خود را آغاز کرده بودند.

هامونی گفت: تغییر دامنه نوسان ۱۰ به سه اتفاق افتاد، اما این موضوع ربطی به ارزش شرکت‌ها ندارد و سهم سرمایه‌گذاران حقیقی در بورس کشور بیش از ۸۰درصد است. وی افزود: تا شش ماه آینده در بازار بورس هیچ مظنه‌ای حذف نمی‌شود و پس از شش ماه نیز شورای عالی بورس ادامه روند را به ما تکلیف خواهد کرد. هامونی گفت: اکنون بازار پایه به آرامش رسیده و کاهش ۴۰ درصدی فقط برای چند نماد است و مجموع بازار ۹ درصد کاهش داشته و از ۹۷ هزار میلیارد تومان به ۹۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

    بورس؛ شفاف‌ترین بازار کشور

همچنین محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: اینکه مردم به سمت بازار سرمایه رفته‌اند به دلیل کاهش تورم، ثبات ارز، ثبات قیمت طلا، ثابت شدن قیمت مسکن و بازده نداشتن بازارهای ثانویه است.

حسن نژاد گفت: زمانی بازار از اینکه امریکا از برجام خارج شود و تحریم‌های جدیدی بیاید واکنش بیش از اندازه نشان می‌داد، اما پهپاد متجاوز امریکایی را سرنگون و کشتی ناقض قوانین آنها را توقیف کردیم، اما اتفاقی نیفتاد و مشخص شد ما بسیار قدرتمندیم.

وی افزود: آنها نفت ما را تحریم کردند، اما کشور همچنان روی پای خود ایستاده و این موجب شده است امید مردم به اقتصاد و توان خود بهبود یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس کشور رشد خوبی داشته و شفاف‌ترین بازار کشور است، بازار سرمایه برای اینکه کارکردهای بالایی داشته باشد باید شفافیت کامل در آن رعایت شود.

حسن نژاد افزود: اینکه دولت به ازای بدهکاری خود به پیمانکاران اسنادی را در بازار سرمایه منتشر کرده است به دلیل اینکه خود صادرکننده آن است باید ضامن آن اسناد نیز باشد و در نهایت پول پیمانکاران را باید دولت بپردازد.

وی گفت: درباره تغییر دامنه نوسان در بازار پایه هیات‌مدیره فرابورس این موضوع را در ۹ مرداد مصوب کرد، اما در ۵ شهریور اعلام و در ۲۵ شهریور ابلاغ کرد که فاصله تصمیم تا اجرا موجب ایجاد رانت اطلاعاتی می‌شود.

حسن‌نژاد ادامه داد: در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی کمیته‌ای برای بررسی اتفاقاتی که از خرداد برای تغییر حد نوسان‌ها در بورس افتاده تشکیل شده تا مشخص شود چرا این مصوبه دیر ابلاغ شده و از خرداد تا ۲۵ شهریور چه کسانی سهام خریده و چه کسانی فروخته‌اند.

 

ارسال نظر