آینده بورس، رشد یا سقوط؟

۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۰۸۶
آینده بورس، رشد یا سقوط؟

گروه بورس|

طی روزهای اخیر، وضعیت بازار سرمایه با افزایش پی در پی و عبور از سقف‌های تاریخی جدید پای بسیاری از سهامداران جدید را به بازار باز کرده و سهامداران قدیمی را هم پرشورتر از قبل کرده است. البته برخی از افراد و فعالان اقتصادی معتقدند که ممکن است بازار با حباب پیشروی داشته باشد. البته باید توجه داشت که توجه به عوامل بنیادین موجود در بازار سرمایه، در بسیاری  از شرکت‌ها نشان می‌دهد که ارزش ذاتی به ارزش بازار نزدیک شده و احتمال اصلاح وجود دارد. اما از طرف دیگر، تکنیکالیست‌های حرفه‌ای بازار می‌گویند، به دلیل سرمایه زیادی که وارد بازار سرمایه شده است، نمی‌توان با خط و نمودار، تشخیصی از وضعیت عملکرد شاخص‌ها ارایه کرد.

در همین رابطه، یک کارشناس بازار سرمایه، عوامل اثرگذار بر بازار را که می‌تواند به‌طور بالقوه شرایط رشد ادامه‌دار شاخص را فراهم آورد، تشریح کرد.

ولی نادی قمی گفت: بازار سهام کشور در شرایطی رشد می‌کند که آثار نقدینگی فزاینده اقتصاد در قالب تورم بر دارایی‌های مختلف (مسکن، ارز، اتومبیل، طلا) تقریباً تخلیه شده است.

وی افزود: همچنین نوسان ارز به عنوان محرک اصلی بازار سهام، تحت کنترل قرار گرفته است و به همراه آن بازارهای جهانی مواد خام چندان قدرت ندارد و اوضاع احوال سیاسی منطقه چندان آرام نیست.

به گزارش سنا، این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: با این اوصاف وقتی که در آخرین چهارشنبه تابستان، در هفته گذشته، شاخص کل بازار سهام نزدیک به ۸ هزار واحد افت کرد، بسیاری از کارشناسان این موضوع را موقت تلقی کرده و آن را به تنش‌های سیاسی منطقه‌ای، رفتار هیجانی معامله گران نویزی، مقاوت و حساسیت بازار سهام به رقم ۳۰۰ هزار واحدی شاخص کل و پایان سال مالی کارگزاری‌ها و لزوم تسویه مطالبات و عرضه‌های ناشی از آن، نسبت دادند.نادی قمی ادامه داد: در حال حاضر ارزش دلاری بازار سهام بیش از

۱۲۰ میلیارد دلار است که بالاتر از اعداد و ارقام تاریخی است و تنها بر اساس ارزش شرکت‌هایی که طی چند سال اخیر وارد بازار سهام شده‌اند قابل توجیه نیست.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین افزود: با این حال عطش ورود عموم به بورس از سمت بازیگران حقیقی و حضور پر رنگ نقدینگی کاملا مشهود است.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی که نقدینگی بی‌ثبات در سایه رکود بازارهای رقیب به سمت بازار سهام روی آورده است، نهادهای مالی حرفه ‌ای بازار نظیر شرکت‌های سبدگردان، کارگزاری‌ها، پردازش اطلاعات، مشاوره‌های سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه‌ها باید احتیاط و مراقبت لازم را داشته باشند و به مشتریان خود مشاوره‌های مناسبی ارایه دهند تا از هرگونه خرید (فروش) هیجانی سهام اجتناب ورزند و نقدینگی را به سمت شرکت‌های بنیادی هدایت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به سیاست‌های انبساط پولی از سوی اتحادیه اروپا و امریکا، به نظر می‌رسد که خطر بروز یک رکود در اقتصاد جهانی، در آینده نزدیک، فعلاً مطرح نیست لذا قیمت‌های جهانی مواد خام دست کم روی قیمت‌های فعلی باثبات خواهد بود یا کاهش اندکی خواهد داشت.

به گفته نادی قمی، در حال حاضر علاوه بر تهدیدها، فرصت‌های بالقوه‌ای پیش روی مشارکت‌کنندگان در بازار سهام است. میانگین نسبت P/E شرکت‌های بنیادی بزرگ نزدیک به ۵ است که با میانگین تاریخی P/E فاصله دارد (کمتر است) . همچنین در صورت هیات دولت و حذف آثار مالیاتی، شرکت‌های بسیاری می‌توانند از مزیت تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه از محل این تجدید ارزیابی‌ها استفاده کنند.وی با بیان اینکه این موارد به‌طور بالقوه می‌تواند شرایط افزایش بیشتر شاخص را فراهم آورد، افزود: البته یادآوری این نکته ضروری است که رونق بازار سهام و فتح قله‌های جدید لزوما به معنای رونق اقتصاد نیست و در صورت هرگونه تنش سیاسی و اقتصادی جدید یا ریزش قیمت‌های جهانی مواد خام، نماگرهای بورس می‌تواند عقبگرد کند.

  ظرف سهم‌های کوچک پر شده است

از طرف دیگر اما یک کارشناس بورس معتقد است که براساس شرایط موجود، سهم‌های کوچک در بازار سرمایه دیگر ظرفیتی برای صعود ندارند و در این مدت بیشتر از گنجایش خود رشد کرده‌اند.محمد علیزاده آرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال ریزش شاخص بورس وجود دارد یا خیر، افزود: پیش از این اعلام کرده بودند که شاخص بورس از همپوشانی چندانی با شاخص ارزی برخوردار نیست و باید این دو شاخص همسو با یکدیگر در حرکت باشند.وی افزود: بعد از توقف رشد هیجانی قیمت ارز، شاهد نزدیک شدن شاخص بورس به شاخص ارزی بودیم که این موضوع ناشی از رشد قیمت و ارزش سهام برخی از شرکت‌های کوچک بود که بر اثر تحلیل‌های تکنیکالی و بنیادی افزایش یافتند.

علیزاده آرانی خاطرنشان کرد: سهم‌هایی که از قدرت نقدشوندگی بالا و بنیان خوب برخوردارند و قابلیت رشد بالایی دارند، همسو با سهم‌های کوچک رشد نکردند و رشد سهام شرکت‌های کوچک به مراتب بیشتر از شرکت‌هایی بود که از سرمایه بالا برخوردار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه براساس وضع موجود ممکن است شاهد دو وضعیت باشیم، نخست اینکه در این زمان یا قیمت سهام شرکت‌های کوچک که رشد هیجانی را تجربه کردند با افت و کاهش قیمت روبه‌رو خواهند شد تا از این راه خود را با رشد شاخص سهام شرکت‌های بنیادی همپوشانی دهند و دوم اینکه یا شرکت‌های بزرگ که تاکنون رشد خوبی در این بازار نداشتند، مجبور به رشد می‌شوند و قیمت آنها افزایش خواهد داشت.به گفته وی اکثر تحلیلگران براین اعتقادند: شاخص بورس در مرحله کنونی نیاز به استراحت دارد و شرکت‌هایی مانند بانک‌ها، خودرویی‌ها، پتروشیمی‌ها که استارت رشد آنها زده شده، خود به خود منجر به رشد شاخص بورس خواهند شد.

علیزاده آرانی گفت: رشد شرکت‌های بزرگ که از توانمندی و بنیان قوی برخوردارند و موجب افزایش شاخص بورس می‌شوند، اما چنانچه این شرکت‌ها حرکت رو به جلو نداشته باشند و شرکت‌های کوچک نیز با کاهش ارزش روبه‌رو شوند، شاهد افت شاخص بورس خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: سهم‌های کوچک ظرفیت رشد ندارند و در این مدت بیشتر از گنجایش خود رشد کرده‌اند.

 

ارسال نظر