بورس در بلندمدت خود را اثبات کرده است

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۲۶
بورس در بلندمدت خود را اثبات کرده است

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس تهران، همیشه خود را در بلندمدت اثبات کرده است، گفت: در همین دوسال و نیم اخیر دیدیم برخلاف کسانی که ریسک بازار ارز را پذیرفته و وارد آن بازار شدند، سهامداران در بورس به سادگی و بدون استرس و فراز و فرود شدید، ارزش دارایی خود را حفظ شده دیدند و بازدهی مناسبی کسب کردند. همایون دارابی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار داشت: البته این انتظار که بازار باید همیشه سبز یا در حال رشد باشد، انتظار معقولی نیست چون در این صورت شاخص‌ها و قیمت‌ها باید به سمت بی‌نهایت میل کنند. وی با بیان اینکه قطعا بازار در ذات خود فراز و فرود دارد، افزود: هم‌اکنون بیش از ۱۷ماه است که رشد در بازار را شاهد هستیم؛ هرچند بخشی از این رشد ناشی از ماهیت تورمی و کاهش ارزش ریال و تنظیم بازار با سطوح جدید قیمتی بوده است. دارابی گفت: در این شرایط تجربه دوره‌های اصلاح و استراحت که در آن قیمت‌ها خود را با واقعیت‌های شرکت‌ها –مندرج درگزارش ها- تطبیق داده یا معامله گران اقدام به شناسایی سود می‌کنند، طبیعی است و ما باید فضای بازار سرمایه را به این سمت ببریم که سرمایه‌گذاران کمتر به این نوسان‌ها و اصلاح و فراز و فرودها توجه کنند و بیشتر دید بلندمدت داشته باشند.

    پیام روشن بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بورس تهران، همیشه خود را در بلندمدت اثبات کرده است؛ در همین دوسال و نیم اخیر دیدیم برخلاف کسانی که ریسک بازار ارز را تحمل کردند و وارد آن بازار شدند سهامداران به سادگی بدون استرس و بدون فراز و فرود شدید ارزش دارایی خود را در بورس حفظ شده دیدند. به گفته دارابی، این مساله یک پیام روشن برای سرمایه‌گذاران دارد و آن اینکه بورس در بلندمدت یک محل سرمایه‌گذاری کم ریسک با بازدهی معقول و مناسب است پس توصیه عمده به سرمایه‌گذاران این است که بدون توجه به نوسان‌های مقطعی، سهام خود را برای بلندمدت نگه دارند . وی افزود: شرکت‌ها از ابتدای دهه ۹۰دوره‌های مختلفی از تحریم را پشت سر گذاشته‌اند و اگر عملکرد گروه‌های سهام بنیادی را در این دوره‌ها نگاه کنید، بیشتر از شرایط کلی بازار –که البته در کوتاه‌مدت بیشتر به چشم می‌آید- در بلندمدت بازار ساختار مستحکم، با ثبات و کم ریسکی را به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد که بورس از دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری قابل اتکاتر است. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش نقدینگی تزریقی به بازار سرمایه، چقدر احتمال کاهش فشار عرضه و افزایش تقاضا وجود دارد، گفت: این یک چالش سنتی در بازار سهام بوده که در مواقع اقبال گسترده عمومی مردم به بورس چالش‌های متعددی در بازار رخ می‌دهد و یکی از آنها کمبود عرضه و افزایش قیمت‌ها است.  دارابی با بیان اینکه این یک فرصت است و مسوولان بازار و دولت باید از این مقوله استفاده کنند افزود: قطعا باید عرضه‌های اولیه را به تعداد بالا انجام داد؛ هم‌اکنون لیست بلندی از شرکت‌ها برای حضور در بازار سرمایه منتظر هستند و جا دارد که در این دوره رشد، به مساله پذیرش‌ها سرعت داده شود.

    عرضه اولیه یک شرکت در هفته ممکن است؟

وی ادامه داد: کاملا طبیعی است که همه صنوف و رشته‌ها در یک دوره رشد یا رونق بیشتر فعالیت کنند و الان بورس هم همین شرایط را دارد؛ اقتصاد ایران قطعا ظرفیت و زایش عرضه اولیه یا پذیره نویسی حداقل یک شرکت در هفته را دارد.  این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: باید به دنبال شرکت‌ها و انجمن‌ها و هلدینگ‌ها رفت و آنها را به بازار آورد؛ این امر هم سفره بازار را متنوع می‌کند و هم از تاثیرات منفی ورود حجم بزرگی از نقدینگی خواهد کاست. دارابی با بیان اینکه باید در همین حال سهام صندوق‌های تثبیتی و کنترلی بازار عرضه شوند و دولت نیز مورد مطالبه‌گری قرارگیرد، اظهار داشت: سال گذشته وزیر کار و تعاون، وعده عرضه سهام شرکت‌های زیر مجموعه و خروج از بنگاه داری را داد؛ این مطالبه‌گری باید باشد که این وعده با عرضه چند گاوداری آن‌هم به صورت محدود خاتمه نیابد؛ بلکه باید شرکت‌های بزرگ با کمک مسوولان بازار عرضه شوند و همه اینها کمک می‌کنند تا بازار وضعیت رشد خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کرده وتنوع و عمق بازار افزایش پیدا کند.

    تجدید ارزیابی دارایی‌‌ها، نیازمند قانون دایمی

وی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که در تحلیل شرایط آتی بازار چه وزنی به اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت‌ها می‌دهید، گفت: تجدید ارزیابی در کشورهای دارای تورم بالا یک مساله مهم است؛ واقعا این مساله باید به صورت سیستماتیک و با یک قانون دایمی در مجلس شورای اسلامی حل شود، چون اختلاف میان ارزش روز دارایی‌ها و ارزش دفتری یکی از عوامل ایجاد فساد و رانت است و به زیان مستقیم سهامداران بنگاه‌ها تمام خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در همین حال شایعات در مورد ارزش روز دارایی‌های شرکت‌های قدیمی و کوچک هم یکی از ابزار شناخته شده سفته بازی در بازار است که با شایعه ارزش فلان زمین یا فلان دارایی، سهام را به سمت رشد هیجانی و کاذب هدایت می‌کنند. دارابی اظهار داشت: در این شرایط تجدید ارزیابی به صورت پیوسته و متناوب مثلا هر ۵سال می‌تواند نقش موثری در کشف قیمت عادلانه سهام و به نفع سهامداران بلندمدت کار باشد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که با فرض فروکش کردن تنش‌های سیاسی در منطقه، عوامل مختلف از جمله ارزش معاملات تا چه حد بر روند آتی قیمت سهام تعیین‌کننده خواهد بود، گفت: متغیرهای بیرونی عموما در دسته عوامل دوم یا ثانویه برای بازار به شمار می‌آیند و در لایه اول باید اهمیت بیشتری برای خود شرکت‌ها و گزارش‌های عملکردی آنها قایل شویم. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه امسال بورس اوراق بهادار بیش از ۷۰ درصد رشد کرده و قیمت برخی از سهام چند برابر شده افزود: در این شرایط نگاه به وضعیت بنیادی سهام و تحولات رخ داده در عملیات شرکت‌ها از منظر حمایت از تغییر قیمت‌ها الزامی است؛ اگر شرکت‌ها بتوانند قیمت‌های رشد یافته خود را به لحاظ عملیاتی توجیه کنند، می‌توان به رشد بیشتر بازار اطمینان داشت.

دارابی با اشاره به اینکه در این شرایط بازار، همچنان مهم‌ترین عامل، کنترل افراد بر هیجان‌ها و احساسات است، گفت: فراموش نکنیم که در یک بازار خوب است که معامله گران اقدام به خرید سهام گران قیمت یا بدون توجیه بنیادی ‌کنند . وی افزود: از این نظر شاید کارکردن در بازار مثبت حتی از بازار منفی هم سخت‌تر باشد؛ چون در بازار منفی افراد با احتیاط و بررسی زیاد تصمیم می‌گیرند. لذا پرهیز از هیجان، بررسی بنیادی سهام و همچنین پرهیز از دنبال کردن روند قیمتی به جای روند عملیاتی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران مفید باشد.

 

ارسال نظر