اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۴۹

کمبودی در بازار لوازم‌التحریر نیست

ایسنا| رییس اتحادیه نوشت‌افزار با اشاره به عرضه مناسب و با کیفیت کالا گفت: کمبودی در بازار مهر ماهی لوازم‌التحریر وجود ندارد و تنها قیمت محصولات با توجه به رشد قیمت ارز، روند صعودی قابل توجهی گرفته است. موسی فرزانیان درباره بازار لوازم‌التحریر در یک هفته اخیر، اظهار کرد: خرید برای لوازم‌التحریر فصل مدارس امسال دیرتر از سال‌های گذشته آغاز شد. او بیان کرد: اوج خریدهای نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر در یک هفته اخیر انجام شده و کمبودی در زمینه نوشت‌افزار و دفتر نبوده و کالا در دسترس بوده است. رییس اتحادیه نوشت‌افزار با تاکید بر اینکه قیمت لوازم‌التحریر تحت تاثیر نوسان ارز قرار گرفته است، عنوان کرد: به‌طور میانگین قیمت انواع نوشت‌افزار و دفتر با رشد قیمت ارز از ۴ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان، با رشد ۳ برابری مواجه شده است. او تنوع کالایی را قابل قبول دانست و گفت: ۵۰ درصد محصولات عرضه شده در بازار تولید داخلی و ۵۰ درصد دیگر محصولات، وارداتی هستند که خوشبختانه کیفیت عموم کالاها قابل قبول است. فرزانیان بیان کرد: در گذشته تاکید شد که یکی از اصلی‌ترین معضلات بازار لوازم‌التحریر عرضه کالای ته لنجی و بازارچه‌های مرزی به نام کالای برند و با کیفیت است که ضرر و زیانی را برای مصرف‌کننده نهایی به همراه دارد.

افزایش قیمت شیر  با نرخ جدید سبوس

ایلنا| مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران گفت: تصویب نرخ جدید سبوس (یک هزار تومان) قیمت تمام شده تولید شیرخام را تا ۳ درصد افزایش می‌دهد. سعید سلطانی سروستانی با بیان اینکه سبوس ۲۵ تا ۳۰ درصد از جیره خوراک دام را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: هر چند وزارت صمت نرخ مصوب سبوس را از یک هزار و ۲۵۰ تومان به یک هزار تومان تعدیل داده است، اما همچنان بیش از نرخی است که مبنای تعیین قیمت خرید شیرخام از دامداران بوده است. او یادآور شد: نرخ 2 هزار و ۳۹۰ تومان برای خرید شیرخام از دامداران بر مبنای سبوس ۸۴۰ تومانی تعیین شده است. مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با بیان اینکه از بهمن ماه سال گذشته تاکنون قیمت سبوس ۷۸.۵ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: این افزایش قیمت در حالی است که ما از گندم تولید داخل سبوس مورد نیاز دامداران را تامین می‌کنیم و تابع بازار خارجی نیستیم. البته اگر تابع بازار خارجی بودیم قیمت این نهاده برای ما بسیار کمتر از قیمت مصوب بود. او با تاکید بر اینکه نرخ جدید سبوس قیمت تمام شده شیرخام را تا ۳ درصد افزایش می‌دهد، اظهار کرد: اگر بخواهیم قیمت شیر بدون تغییر بماند باید شرایطی فراهم شود که ۲۰۰ هزار تن سبوس با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شود. به گفته سلطانی‌سروستانی؛ افزایش قانونی نهاده پر مصرفی مانند سبوس بدون شک بر قیمت سایر نهاده نیز تاثیر گذشته و موجب افزایش قیمت آنها می‌شود که در نهایت هزینه تمام شده تولید را بیش از گذشته برای دامداران افزایش می‌دهد. او با اشاره به تعطیلی ۴۰ درصد از واحدهای دامداری نیمه صنعتی و کوچک در کشور، گفت: تصمیمات غیرکارشناسی بهای سنگینی برای تولید دارد و تعطیلی واحدها و خالی ماندن ظرفیت‌های تولید از جمله آنها است. او فدا کردن دامداران برای حمایت از کارخانه‌های آرد را تصمیم غیرفنی و عجیب دولت توصیف کرد.

مراکز مالیاتی به توافق خود با اصناف عمل نکردند

ایلنا| رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم الکتریکی گفت: اکنون مشکل ما طولانی بودن روند تخصیص ارز است و متاسفانه هر روز این پروسه طولانی‌تر می‌شود به‌طوری‌که اکنون روند ثبت سفارش تا تخصیص ارز و معرفی به بانک عامل نزدیک به ۳ ماه زمان می‌برد. حسین درودیان اظهار کرد: متاسفانه رکود شدید باعث شد که فروش ما به حداقل میزان خود برسد و از طرفی چون کار ما با ساختمان‌سازی در ارتباط است با راکد شدن ساخت و ساز عملا فعالیت ما محدود به فروش کالاهای مصرفی شده است. او ادامه داد: این روند باعث شده که واحدهای اجاره‌ای با مشکل روبرو شوند. از ۳۵۰۰ واحد صنفی عضو این اتحادیه بیش از نیمی از آنها مستاجر هستند که افزایش اجاره و هزینه‌ها به خصوص مالیات، آنها را با مشکل مواجه کرده است.  درودیان در پاسخ به این سوال که مطابق توافق اتاق اصناف با سازمان مالیات هیچگونه افزایش مالیات برای واحدهای صنفی اعمال نخواهد شد، اظهار داشت: متاسفانه هیچ کدام از مراکز مالیاتی به این توافق عمل نکردند و برای تمامی صنوف از ۱۲ تا ۳۰ درصد افزایش مالیات اعمال شد. می‌توان گفت سال گذشته را ما سر به سر گذراندیم، آن هم فقط برای اینکه چراغ مغازه یا کارگاه تولیدی روشن بماند و کارگری بیکار نشود. او درباره افزایش مالیات برای سال آینده گفت: در صنف ما به هر قیمتی که بود امسال را گذراندیم اما برخی صنوف مانند طلا، کیف و کفش مجبور شدند فعالیت خود را تعطیل کنند. اما کوچک‌ترین افزایش مالیات یا سایر هزینه‌ها با توجه به پیش‌بینی ادامه رکود، باعث می‌شود که سال آینده فعالیت اقتصادی ما توجیه نداشته باشد.

 

 

ارسال نظر