رشد ملایم بازار با فراز و نشیب‌های مقطعی

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۴۵

از آنجا که در سال جاری شاهد افزایش نرخ دلار نیمایی و نزدیک شدن آن به دلار بازار آزاد بودیم، شرکت‌های صادرات محور و شرکت‌هایی که مبنای نرخ‌گذاری محصولات آنها دلار نیمایی است، از این ناحیه با رشد سودآوری روبرو شده‌اند.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت ضمن بیان این مطلب به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، افزود: بنابراین اگر در بازارهای جهانی تغییر روند خاصی در قیمت‌های جهانی کالاهای پایه صورت نگیرد می‌توان انتظار ثبت سودآوری بالاتری در گزارش‌های پیش‌روی شرکت‌ها در مقایسه با مقاطع مشابه سال گذشته داشت. سید روح‌اله حسینی مقدم تاکید کرد: البته در انتخاب سهام بایستی به این نکته توجه شود که چه میزان از این رشد سودآوری در قیمت‌های جاری سهام لحاظ شده است. وی در پاسخ به سوالی درخصوص موج جدید ورود دارایی‌ها به بازار سرمایه و احتمال تداوم رشد بازار با توجه به ریسک‌های سیاسی گفت: کاهش ورود پول از جانب حقیقی‌ها در تیرماه رخدادی مقطعی بود که بیشتر تحت تاثیر تلاطمات سیاسی ناشی از اجرایی شدن گام‌های ایران در کاهش تعهدات برجامی و اتفاقات رخ داده در خلیج فارس بصورت پذیرفت که بسیاری از فعالین بازار را به سمت شناسایی سود بعد از بازدهی مناسب ابتدای سال سوق داد.

 مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت ادامه داد: با این وجود پس از انتشار گزارش‌های سه ماه توسط شرکت‌ها اعتماد فعالین بازار به بهبود وضعیت سودآوری شرکت‌ها بیشتر و سبب شد فعالین بازار توجه خود را از مسائل سیاسی معطوف به شرایط بنیادی شرکت‌ها کنند.

   جذب نقدینگی جدید در بورس

حسینی مقدم اظهار کرد: در چنین شرایطی و در حالی که بازارهای رقیب پس از یک رشد فزآینده جذابیت سرمایه‌گذاری خود را از دست داده‌اند، مجددا شاهد جذب نقدینگی از طرف افراد حقیقی به بورس بعد از مقطع کوتاه مذکور بوده‌ایم. بنابراین به نظر می‌رسد در صورت ادامه ثبات در بازارهای رقیب و عدم افزایش نرخ سود بانکی همچنان رشد ملایم بازار با فراز و نشیب‌های مقطعی ادامه داشته باشد. وی یادآور شد: درخصوص حقوقی‌ها نکته‌ای که وجود دارد این است که حقوقی‌های بزرگ از جمله صندوق‌های بازنشستگی به دلیل الزامات قانونی واگذاری که برای آنها تعیین شده و همچنین تامین نقدینگی برای اجرای پروژه‌ها و همین طور صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به منظور شناسایی سود، همواره در روند صعودی اقدام به عرضه سهام می‌کنند. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در پاسخ به این سوال که آیا عرضه سهام اختلالی در مسیر توسعه بازار سرمایه ایجاد نمی‌کند، گفت: با عنایت به ورود نقدینگی مناسب از طرف فعالین حقیقی، این عرضه‌ها مانعی جدی در مسیر رشد بازار سرمایه محسوب نمی‌شود.

دلایل رشد دسته جمعی صنایع حاضر در بازار سرمایه ​

حسینی مقدم همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص دلایل رشد دسته جمعی صنایع حاضر در بازار سرمایه اظهار داشت: اگر چه طبیعتاً رشد در همه صنایع بازار یکسان نبوده است، اما می‌توان گفت در ماه‌های اخیر شاهد رشد یکپارچه همه صنایع بازار بوده‌ایم. بصورت کلی شاخص هم وزن رشد بسیار بالاتری از نظر درصدی نسبت به شاخص کل داشته است که گویای برتری سهام کوچک و متوسط از نظر درصد بازدهی در مقایسه با سهام اصطلاحا شاخص ساز است . وی ادامه داد: از جمله این صنایع می‌توان به صنعت کانه‌های غیر فلزی شامل شرکت‌های تولید‌کننده شیشه و مواد نسوز اشاره کرد که با توجه به افزایش چشمگیر نرخ محصولات و کاهش واردات محصولات مشابه خارجی تغییرات مساعدی در سودآوری و بازدهی داشته‌اند.

   صنایع پیشرو کدامند؟

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت افزود: صنعت دارو نیز به دنبال افزایش توجه دولت به شرکت‌های تولید‌کننده داخلی و انتظار بازار مبنی بر حذف نرخ دلار ۴۲۰۰ تومن بازدهی مناسب داشته است. همچنین صنایع غذایی و حمل نقل از جمله صنایع پیشرو در بازدهی بازار در ماه‌های سپری شده از سال جاری بوده‌اند.

حسینی‌مقدم در خصوص عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هم گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی تحت تاثیر رشد کلی بازار عملکرد مناسبی در ثبت بازدهی در ماه‌های اخیر داشته‌اند و رشد خالص ارزش دارایی‌های صندوق‌های سهامی در مدت اخیر نشان می‌دهد افراد زیادی به این صندوق‌ها به عنوان دریچه‌ای برای ورود غیرمستقیم به بورس اطمینان کرده‌اند. وی در عین حال افزود: صندوق‌ها با توجه به استراتژی مدیر صندوق در گروه‌های مختلف بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و نمی‌توان گروه خاصی را نام برد که توجه صندوق‌ها بیشتر بر آن متمرکز بوده است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که چرا شرکت‌ها اوراق جدید چندانی روانه بازار نکرده‌اند، گفت: به صورت سنتی تامین مالی توسط دولت و شرکت‌های دولتی عمدتاً در نیمه دوم سال و بطور خاص ماه‌های پایانی انجام می‌گیرد و موضوع عدم انتشار اوراق جدید در مقطع ذکر شده طبیعی به نظر می‌رسد.

حسینی‌مقدم با بیان اینکه در ماه‌های اخیر نرخ بازده تا سررسید اوراق با درآمد ثابت در محدوده ۲۲ تا ۲۴ درصد سالانه متغیر بوده است و به صورت کلی شاهد ثبات نرخ‌ها در بازار بوده‌ایم، افزود: به نظر می‌رسد تصمیمات پایان سال گذشته بانک مرکزی مبنی بر ماه شمار کردن سود سپرده‌های بانکی، در کنار فروکش کردن انتظارات تورمی سبب بهبود وضعیت نقدینگی بانک‌ها شده که تاثیر خود را در نرخ اوراق با درآمد ثابت داشته است.

 

ارسال نظر