بازار طلایی نیمه دوم سال زیر سایه توجه به سهم‌های بنیادین

۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۴۷۸

به گفته یک فعال بازار سرمایه، با توجه به گزارش‌های در شرف انتشار به نظر می‌رسد، بازار سرمایه در نیمه دوم سال هم روندی مثبت داشته باشد؛ حال اگر در این گردونه رو به رشد شاخص‌های بازار سرمایه، شرکت‌های بزرگ هم به همان سرعت بقیه شرکت‌ها پیشرفت داشته و به چشم سرمایه‌گذاران بیایند، می‌توانیم انتظار بازاری طلایی را در نیمه دوم سال جاری داشته باشیم، اما در غیر این حالت با ریزش‌هایی مواجه خواهیم بود. مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در بررسی متغیرهای موثر بر روند فعلی بازار به سنا گفت: به نظر می‌رسد، صرف نظر از اتفاقات سیاسی خوبی که اخیرا در عرصه بین‌الملل اتفاق افتاده و چشم‌انداز اقتصاد را مثبت کرده است، مهم‌ترین شاخصی که همچنان تاثیرگذار بوده و بازارسرمایه را به عنوان تنها عرصه برای سرمایه‌گذاری افراد پررنگ نشان می‌دهد، امکان ادامه رشد در این بازار است.

    بازار سرمایه

همچنان مورد اقبال سرمایه‌گذاران

وی اضافه کرد: به تعبیری دیگر، بازارهای رقیب همگی بیش از انتظاری که از آنها می‌رفته است رشد کرده‌اند و برخی حتی بیش از حد قیمت‌گذاری شده و از ارزش‌های ذاتی‌شان فراتر رفته‌اند. بر این اساس، تنها گزینه برای سرمایه‌گذاری افراد همچنان بازار سرمایه است. خدارحمی ضمن ابزار خرسندی برای شرایط موجود بازار، افزود: با این حال، همیشه این ابهام وجود دارد که روند رشد تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. به نظر من برای اینکه این اقبال عموما روی سهام‌های کوچک است، اگر قرار باشد از این به بعد اقبال را در سهم‌های بزرگ (بنیادین) نداشته باشیم، (به این معنی که آنها هم به جرگه سهم‌های خوش اقبال تلقی نشوند و سراغشان نرویم) کمی نگران‌کننده است؛ اما اگر سهم‌های بزرگ و بنیادی هم به گردونه سهم‌های مورد استقبال وارد شوند، می‌توان انتظار داشت که این روند مثبت همچنان ادامه پیدا کند.

    تحلیل «شرکت- صنعت»

به جای «صنعت»

این کارشناس بازار سرمایه در بررسی صنایع بورسی اظهار کرد: به نظر می‌رسد صرف نظر از اینکه سرمایه‌گذاران فعلا به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خاصی که امکان رشد بالاتری دارند (بدون توجه به اینکه ریسک‌های بالاتری هم دارند) هستند؛ اما زمان زیادی است که تحلیل‌ها از سمت صنعت به «شرکت-صنعت» رفته است.

وی ادامه داد: این موضوع به این معنی است که نباید به سمت صنعت خاصی جهت‌دار بود، زیرا در هر صنعتی هم شرکت خوب و هم شرکت ضعیف وجود دارند؛ بنابراین در بیشتر مواقع به یک صنعت خاص برای سرمایه‌گذاری اشاره نمی‌شود؛ بلکه بررسی می‌کنیم در هر صنعتی شرکت‌ها دارای چه وضعیتی هستند. بنابراین شاید معرفی صنایع کار درستی نباشد. خدارحمی تصریح کرد: سهم بازار سرمایه در تامین مالی هنوز ناچیز است و اگر ما قصد داریم که مردم به جای بازارهای با کالاهای مصرفی در بازار سرمایه به عنوان بازاری با رشد غیرتورمی سرمایه‌گذاری کنند، باید حمایت‌های لازم را برای بزرگ شدن این بازار هم داشته باشیم.

    بازار سرمایه و تامین مالی

مدیرعامل گروه مالی «سپهر صادرات» در خصوص سهم بازار سرمایه در تامین مالی گفت: در حال حاضر تامین مالی زیر ۲۰ درصد که سهم بازار سرمایه است، نمی‌تواند گنجایش پذیرش زیادی داشته باشد. براین اساس، اگر بخواهیم سهم بیشتری برای تامین مالی از طریق بازارسرمایه داشته باشیم که بتواند به خوبی به ایفای نقش و هدایت سرمایه‌ها بپردازد، حتما باید به توسعه آن هم کمک کنیم. وی برای توسعه بازار پیشنهاد کرد: شرکت‌ها و صنایع با مشوق‌هایی که در بازار سرمایه ایجاد می‌کنند و با انضباط مالی که خارج از بازار سرمایه برایشان ایجاد می‌شود، اصطلاحا شفافیت در بازار سرمایه دیگر برایشان جریمه تلقی نمی‌شود و می‌دانند چه داخل و چه خارج بازار تحت نگاه انضباطی و کنترل مالی هستند، در چنین شرایطی برای ورود تعداد بیشتر شرکت‌ها به بازار سرمایه باید به آنها مشوق‌های بهتری بدهیم تا به این ترتیب تعداد صنایع و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس افزایش پیدا کند.  خدارحمی اضافه کرد: در این شرایط می‌توانیم تعادل را در اقتصاد به سمتی پیش ببریم که اگر ما می‌گوییم در بازار سرمایه آمدن معافیت مالیاتی دارد، این موضوع برای افراد مشوق جدی تلقی شده و شرکت‌ها خواهان به دست آوردن این امتیاز باشند.

    پیش‌بینی بازار در نیمه دوم سال

وی افزود: همچنین در این شرایط خصوصی‌سازی بتواند بیش از گذشته به معنی واقعی سرعت پیدا کند تا از این طریق تعداد فعالان و ناشران بازار نیز افزایش پیدا کنند. این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی بازار سرمایه در نیمه دوم سال جاری تصریح کرد: با توجه به گزارش‌های در شرف انتشار به نظر می‌رسد، بازار سرمایه در نیمه دوم سال هم روندی مثبت داشته باشند؛ حال اگر در این گردونه رو به رشد شاخص‌های بازار سرمایه، شرکت‌های بزرگ هم به همان سرعت بقیه شرکت‌ها پیشرفت داشته و به چشم سرمایه‌گذاران بیایند، می‌توانیم انتظار بازاری طلایی را در نیمه دوم سال جاری داشته باشیم؛ اما در غیر این حالت با ریزش‌هایی مواجه خواهیم بود.

 

ارسال نظر