نشانه‌ای از خروج نقدینگی از بازار سرمایه وجود ندارد

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۰۹

یکی از نشانه‌هایی که برای بررسی رشد یا کاهش بازار در نظر گرفته می‌شود، «نقدینگی» موجود است؛ در حال حاضر نقدینگی بازار سرمایه به‌طور میانگین حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان در طول روز است که این روند تقریبا از دو ماه گذشته تا امروز وجود داشته و مطلوب است.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطلب بالا، در خصوص ادامه روند مثبت بازارسرمایه به سنا گفت: در حال حاضر خروج نقدینگی در بازار وجود ندارد و تا زمانی که شاهد خروج نقدینگی نباشیم، نمی‌توان کاهش شاخص را پیش‌بینی کنیم؛ البته با توجه به سناریوهای موجود، ممکن است در نقطه‌ای از بازار شاهد روند کوتاه کاهشی باشیم که این موضوع در فضای فعلی می‌تواند به دلیل شناسایی سودی باشد که توسط سرمایه‌گذاران انجام می‌شود.

  نشانه‌های منفی شدن بازار

افضلیان افزود: عموم سرمایه‌گذارانی که از حدود شش ماه پیش در بازارسرمایه فعالیت می‌کنند، در حال حاضر سود بالایی کسب کرده‌اند و شاید اصلاحات مقطعی احتمالی، فضای بازار را در جهت شناسایی سود به سمت التهاب ببرد؛ بنابراین در این خصوص عامل بیرونی وجود ندارد که ریزش‌هایی را رقم بزند، بلکه امکان اصلاحات موقتی به دلیل شناسایی سود توسط سرمایه‌گذاران وجود دارد.

این تحلیلگر مالی، نشانه‌ای را به معنی خروج نقدینگی در فضای معاملاتی فعلی متصور ندانست و اضافه کرد: اگر این اتفاق بیفتد بازار با ارزش معاملات بالا و صف‌های فروش سنگین خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین چنین کاهش‌های احتمالی باید بیشتر بررسی شود تا ببینیم چنین حرکتی در جهت اصلاح یا در جهت ریزش است.

وی در خصوص علایم ریزش بازار تاکید کرد: اگر صف‌های سنگین ایجاد شده و ارزش معاملات بالایی داشته باشیم، در عین حال از حمایت حقوقی‌ها در این فضا برخوردار نباشیم، می‌توانیم ریزش بازار مواجه را در پیش داشته باشیم؛ البته در هر حال این روند در جهت اصلاح روند بازار قرار خواهد داشت.

افضلیان ادامه داد: در حال حاضر روند سیاسی به گونه‌ای است که به ایجاد روند مثبت در بازار انجامیده است. در بعد سیاست خارجی از کناره‌گیری پمپئو و رایزنی‌های مکرون در جهت گشایش ارزی ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران، به بازار فضای بهبود القا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بازارهای موازی تصریح کرد: بعد از رشدهای شدیدی که در بازارهایی مانند طلا، مسکن و ارز وجود داشت، اکنون تقریبا به رکودی کامل رسیده‌ایم و عدم معاملات به دنبال کاهش قیمت در این بازارها سبب شد که ادامه سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران در این بازه زمانی مناسب نباشد؛ البته این موضوع توسط کلیت بازار درک شده است، به‌طوری که کمتر صحبتی از خرید طلا و ارز و مسکن می‌شود.

وی افزود: به همین سبب بازارسرمایه اکنون جذاب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود و این موضوع سبب ورود سرمایه‌گذاران جدید به این بازار می‌شود؛ از طرفی چون سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذارانی که قبلا در این بازار بوده‌اند با رشد مواجه شده است، بنابراین سرمایه‌گذاران جدید‌الورود تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در این بازار دارند.

  سرنوشت بازار در زمستان

وی در بررسی چشم‌انداز کلی از بازار سرمایه اظهار کرد: عملکرد بازار نسبت به شرایط پیش رو می‌تواند متفاوت باشد، به این معنی که بازار به سمت صنایعی خواهد رفت که گزارش‌های شش‌ماهه و ۹ ماهه خوبی داشته باشند و از حرکت گله‌ای می‌کند؛ یعنی همزمان با انتشار گزارش‌ها استقبال سرمایه‌گذاران را از همان صنایع خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در مجموع نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در شش ماه آینده وضعیت بازار خوب یا بد است، ولی سرمایه‌گذاران به سمت صنایعی خواهند رفت که ارزیابی مثبتی نسبت به آینده آنها وجود داشته و سود نقدی مناسبی ارایه دهند.

 

ارسال نظر