تداوم رشد بورس در سایه رکود بازارهای موازی

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۶۹۶

یک کارشناس بازار سرمایه روند بازار سرمایه را با تکیه بر ورود روزافزون نقدینگی و پیش‌بینی گزارش‌های خوب صنایع، رو به رشد ارزیابی کرد و عبور شاخص از ۳۰۰ هزار واحد را اتفاقی بدیهی برای این روزها دانست.

محمدمهدی بحرالعلوم با تشریح متغیرهای فعلی تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه در خصوص تاثیر تسویه اعتباری کارگزاری‌ها بر این روند گفت: هرچند که مساله تسویه اعتباری کارگزاری‌ها در گذشته پررنگ و اثرگذار بود، اما در شرایط کنونی به یمن افزایش حجم نقدینگی در بازار این مساله بسیار کمرنگ شده است.

وی با تاکید بر رعایت مشتری مداری و حفظ منافع مشتری به عنوان اولویت‌های کاری کارگزاری‌ها افزود: این اولویت‌ها سبب می‌شود که کارگزاری‌ها در برخورد با مشتریان اعتباری، آنها را مجبور به تسویه کامل در سررسید اعتباری یا سال مالی خود نکنند. همین موارد تغییر شرایط تسویه اعتباری کارگزاری‌ها را نسبت به چهار، پنج سال گذشته در پی داشته است. بطوری که این متغیر اکنون دیگر آن قدر پررنگ نیست که بتواند روی روند بازار تاثیر بگذارد.

گزارش‌های خوب، رشد بنیادی‌ها را تضمین می‌کند

نایب‌رییس هیات‌مدیره کارگزاری بانک مسکن با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد از ارزش بازار سرمایه در اختیار سهام شرکت‌های بنیادی است، گفت: این شرکت‌ها با وجود اینکه P  به E اکثر آنها در حدود ۵ یا حتی زیر ۵ است، در ماه‌های اخیر رشد قابل قبولی را تجربه نکرده‌اند. مهم‌ترین دلیل این است که این شرکت‌ها برای حرکت نیازمند نقدینگی قابل توجهی هستند.

وی متغیرهای فعلی را برای سوق نقدینگی به سمت سهام بنیادی مناسب ارزیابی و خاطرنشان کرد: در حال حاضر روند ورود نقدینگی به بازار خوب است، همچنین گزارش عملکرد این شرکت که بخش بزرگی از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده‌اند نیز خوب است. این در حالی است که تا حدود یک ماه پیش نقدینگی به میزان معناداری در بازار وجود نداشت تا این سهام بتوانند رشدی را تجربه کنند، اما اکنون حجم بالای ورود نقدینگی به بازار سرمایه می‌تواند رشد قابل‌قبولی را با سیگنال گزارش‌های ۶ ماهه متوجه این شرکت‌ها کند.

بحرالعلوم نوسان‌های کوچک دلار در کانال ۱۱ هزار تومان را برای سفته بازان و صاحبان نقدینگی غیرجذاب خواند و گفت: تثبیت ارز در این محدوده سبب رکود بازار ارز و به‌تبع آن برخی دیگر از بازارهای موازی شد. همین امر سبب کاهش تاثیر قیمت روزانه ارز بر بازار سرمایه و از بین رفتن نگرانی‌های بورسی‌ها در این باره شد.

وی با اشاره به سایه افکندن رکود ارز بر بازارهای دیگر نیز افزود: از بین رفتن تلاطمات ارزی کاهش قیمت‌ها را در بازارهای طلا، مسکن و خودرو در پی داشته است که همین مساله تمایل به ورود نقدینگی به این بازارها را به‌شدت کاهش داده است. از سوی دیگر سپرده‌های بانکی نیز به دلیل ماه شمار شدن جذابیت خود را ازدست داده است.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه «بورس از رشد خود در بین سایر بازارها جامانده است» یادآور شد: این جاماندگی اکنون سبب ایجاد جذابیت در بین صاحبان نقدینگی شده است و افزایش کد بورسی و حجم ورود نقدینگی به بازار سرمایه نیز گواه همین مساله است، به نحوی که به خصوص در عرض یک ماه گذشته این نقدینگی اثرات حضور خود در بازار سرمایه را به خوبی به ما نشان داده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن با اشاره به صحبت‌های ریاست‌جمهوری و وزیر اقتصاد در ماه‌های اخیر گفت: رشد بازار سرمایه اکنون در توجه دولت نیز هست و بر این اساس سیاست‌های خود را در جهت حمایت از بورس و به‌تبع آن رونق تولید تدوین می‌کند. همین عامل در کنار سایر عوامل تداوم روند صعودی بازار سرمایه را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: نزدیک شدن شاخص به کانال ۳۰۰ هزار و اثرات روانی آن با افزایش عرضه‌ها نیز همراه بوده است، اما جریان نقدینگی که به سمت بازار در حال آمدن است، روند صعودی شاخص را ادامه می‌دهد. ضمن اینکه حمایت از بازار به واسطه انتشار گزارش‌هایی که از صنایع بنیادی و کمتر رشد یافته بازار نیز صورت خواهد گرفت.

   نقدینگی راهی جز بازار سرمایه ندارد

بحرالعلوم در پیش بینی ادامه ورود نقدینگی به بازار سرمایه گفت: این روند ادامه‌دار است؛ بطوری که اگر وضعیت شرکت‌های سبدگردان و صدور و ابطال واحدهای صندوق‌ها رصد کنید، متوجه خواهید شد که تا زمانی که بازارهای موازی ما در رکود باشند یا بهتر بگویم دلار تثبیت شده باشد، سوق جریان نقدینگی به سمت بازارسرمایه ادامه خواهد یافت.

این فعال بازار سرمایه ادامه‌دار بودن ورود پول به بازار را نیازمند ثبات شرایط فعلی دانست و خاطرنشان کرد: اگر در وضعیت متغیرهای اقتصاد کلان ما تغییری در وضعیت فروش نفت و درآمدهای نفتی اتفاق نیفتد که باعث افزایش مجدد نرخ ارز شود و وقوع این مساله روند ورود جریان نقدینگی به بازار را با کندی مواجه نسازد، نقدینگی راهی جز بازار سرمایه و رشد آن نخواهد یافت.

نایب‌رییس هیات‌مدیره کارگزاری بانک مسکن درباره هدایت صحیح صورت گرفته پول ورودی به بازار سرمایه به سمت سرمایه‌گذاری هوشمند و سهام ارزنده بازار گفت: سهام شرکت‌های کوچک و بزرگ هم‌اکنون در حال رشد نسبی هستند و باید توجه داشت که برخی از شرکت‌های با سرمایه اندک، این مدت رشدهای بالایی داشته‌اند.

در حالی که شرکت‌های ارزنده و با شرایط بنیادی هنوز هم جای رشد دارند.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان بورس برای ایجاد شرایط شفاف‌تر در بین سهام شرکت‌های بورسی افزود: نهاد ناظر با راه‌اندازی بازار برتر و اجرای دستورالعمل‌های جدید بازار پایه به دنبال ایجاد تفاوت بین شرکت‌های شفاف و با درجه شفافیت کمتر است تا بتواند شرایط را برای ایجاد مسیر درست ورود نقدینگی در بازار سرمایه فراهم کند. در شرایط فعلی اقبال سرمایه به سمت سهام رشد کرده و نکرده برابر است، اما چشم‌انداز این است که در درازمدت شرکت‌های بزرگ مورد استقبال بیشتر قرار بگیرند.

 

ارسال نظر