شاخص برای رشد بیشتر، عطش نقدینگی دارد

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۵۱۶

یک تحلیلگر بازار سرمایه، ادامه رشد شاخص را نیازمند ورود نقدینگی بیشتر به بورس دانست و حرکت برخی صنایع را منوط به ورود پول مناسب ارزیابی کرد. حمید مرتضی کوشکی، با اشاره به تجربه ثبات نسبی شاخص بورس طی روزهای اخیر در تحلیل روند پیش روی بازار سرمایه طی روزها و هفته‌های آتی گفت: در شرایط فعلی اندازه شاخص می‌تواند بر اساس طبیعت بازار ۷ تا ۱۰ درصد بالاتر یا پایین‌تر برود، اما این به معنای خروج از نقطه تعادل شاخص نیست. به گزارش سنا، وی با تشریح برخی عوامل تاثیرگذار بر شاخص و بی‌اعتنایی صنایع موثر به انتشار اخبار منفی از بازارهای جهانی اظهار کرد: علت اصلی بی‌اعتنایی این صنایع نسبت به این اخبار و ریزش شاخص بورس‌های مختلف دنیا این است که شرکت‌های بزرگ ما که عموما صادرات محور نیز هستند قبل از بروز این اتفاقات از تحلیل‌های انجام شده با P/E تحلیلی بسیار پایین بهره برده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر آگاه بودن سهامداران این صنایع از میزان ارزندگی سهام خود خاطرنشان کرد: در این میان یک نکته وجود دارد و آن این است که بین ارزندگی و جذابیت در یک سهم تفاوت وجود دارد؛ یعنی این سهام در عین اینکه می‌توانند سودآوری داشته باشند، به دلیل نیاز به افزایش ورود نقدینگی بیشتر به بازار سرمایه از رشد پیش بینی شده و انتظاری خود جا مانده‌اند البته هر اتفاقی در آینده می‌تواند رخ دهد و این شرکت‌ها به رشد مورد انتظار خود دست یابند. کوشکی یادآور شد: اگر نقدینگی امروز در بازار بیشتر بود اکنون شاخص باید بالاتر از این می‌شد و در این جا به نقطه تعادل نمی‌رسید اما کمبود نقدینگی باعث شده تا سرمایه‌گذاران به سراغ برخی شرکت‌های ارزنده نروند، چون این شرکت نقدینگی بالایی برای رشد ۵ یا ۱۰ درصدی نیاز دارد و با پول‌های کوچک به این رشد نمی‌رسد.

  حرکت سرمایه‌گذاران صنایع دلاری به صنایع ریالی

مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار، گرایش سرمایه‌گذاران را در شرایط فعلی به دلیل نقدینگی اندک به سمت صنایع داخلی ارزیابی کرد و افزود: صاحبان سرمایه وقتی می‌بینند نقدینگی برای جهش و رشد سهام دلاری که اغلب بنیادین نیز هستند کم است، اقدام به خرید سهام ریالی و صنایع داخلی می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ما همواره به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنیم سهم شرکتی را بخرند که یک خبر تایید نشده در آینده دارد؛ مثلا قرار است یک ظرفیت تولیدی در شرکت ایجاد شود یا اینکه هزینه‌ای کاهش پیدا کند یا اینکه قرار است نرخی افزایش پیدا کند. اکنون این شایعه دلار ۴۲۰۰ تومان بر صنایع داخلی سایه افکنده است که اگر حذف شود گروه دارو، غذایی، دامپروری دوباره می‌توانند افزایش نرخ بگیرند، لذا سودآوری آنها نیز می‌تواند بیشتر از سایر شرکت‌های صادراتی باشد.

وی در خصوص وضعیت شرکت‌های صادراتی نیز یادآور شد: این شرکت‌ها با وجود اینکه نرخ دلار ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان را شناسایی می‌کنند، اما نرخ‌های جهانی دیگر به مدد آنها نیامده است. مثلا در گروه روی نرخ جهانی ۲۷۰۰ دلار تبدیل به ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ دلار شده و این کاهش جذابیت را در این صنایع در پی داشته است. این به معنای این است که شرکت‌های صادراتی با وجود ارزنده بودن در حال کاهش جذابیت هستند .و البته در صورت شروع موج افزایش قیمت‌های جهانی این سهام نیز مجددا به مدار رشد باز می‌گردند.

  اصلاح بازار متناسب با رشد آن خواهد بود

این کارشناس بورس با پیش بینی اینکه صنایع داخلی همچنان تا دوماهه آینده می‌توانند جذابیت خود را حفظ کنند گفت: البته بستگی دارد که این صنایع با چه سرعتی به آن تارگت‌ها و قیمت‌های تعیین شده برای خودشان برسند. ممکن است مثلا تا ۲۰ روز دیگر به این تارگت برسند. وی به شرایط پیش روی شاخص نیز اشاره کرد و گفت: اصلاح شاخص متناسب با رشد بازار است و برخلاف تصور بعضی‌ها شاخص روند صعودی خود را ادامه می‌دهد و در این مسیر با اصلاحاتی نیز مواجه است.

 

ارسال نظر