تغییر قوانین بازارپایه ارتباطی به سود شرکت‌ها ندارد

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۱۷۲

اگر با تحلیل و مطالعه دقیق اطلاعات سهم شرکت مورد نظر خود وارد بازار پایه شده‌اید و سرمایه‌گذاری کرده‌اید که تغییر قوانین برای شما جای نگرانی ندارد به این دلیل که این قوانین سود شما را کاهش نداده‌اند بلکه فقط زمان رسیدن به سود شما را طولانی کرده‌اند.

تعدادی از سهامداران بازار سرمایه، سهامداران جوانی هستند که هیجان سرمایه‌گذاری در بازار را دوست دارند و سهم‌های پرریسک را جذاب می‌دانند. این عده از سرمایه‌گذاران باید به سمت ابزارهای فیوچر و آپشن ترغیب شوند.

به گزارش سنا، مصطفی امیدقائمی، نخستین مدیرعامل فرابورس ایران، در خصوص سرمایه‌گذاران پرریسک اعلام داشت: سهامداران جوان که مایل به سرمایه‌گذاری‌های پرریسک هستند طیفی هستند که به سهم‌های بازار پایه روی می‌آورند و با مانورهای قیمتی روی سهم‌های بازار پایه، عده‌ای از آنها سود می‌کنند و عده بعدی متضرر می‌شوند.

وی ادامه داد: این عده از سهامداران جوان و پرهیجان باید وارد سهام شرکت‌های بزرگ و ریشه‌دار و بنیادی شوند و از ابزارهای فیوچر و آپشن این سهم‌ها استفاده کنند تا هم به هیجان مورد علاقه خود دست یابند و هم سهم شرکت‌های بنیادی را خرید و فروش کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف در این خصوص گفت: اینکه این گروه از مخاطبان بازارهای پرریسک بر سهام شرکت‌های بازار پایه سرمایه‌گذاری می‌کنند که اساس و بنیان اقتصادی مناسبی ندارد و پی به‌ای بسیار ضعیفی دارند مساله ساز است و مقام ناظر را هم به دردسر می‌اندازد.امیدقائمی در خصوص موج سواری برخی از سهامداران به دنبال یکدیگر اعلام داشت: اینکه یک سری از سهامداران وارد سهام بازار پایه می‌شوند و سود مورد نظر را کسب می‌کنند یک طرف ماجرا است. اما طرف بعدی ماجرا این است که سهامداران دیگری که فقط دنباله رو بقیه هستند، به دنبال این سهامداران وارد بازار می‌شوند و سهم مزبور را خریداری می‌کنند. اما سهم مزبور که دیگر سودی برای ارایه ندارد موجب متضرر شدن سهامداران گروه دوم می‌شود و به این ترتیب این سهامداران به جرگه معترضین می‌پیوندند و از بازار سرمایه ناامید می‌شوند و با از دست دادن سرمایه خود از بازار خارج می‌شوند.

وی با توصیه‌ای به سهامداران بازار پایه گفت: اگر با تحلیل و مطالعه دقیق اطلاعات، سهم شرکت مورد نظر خود وارد بازار پایه شده‌اید و سرمایه‌گذاری کرده‌اید که تغییر قوانین برای شما جای نگرانی ندارد به این دلیل که این قوانین سود شما را کاهش نداده‌اند بلکه فقط زمان رسیدن به سود شما را طولانی کرده است.

امیدقائمی افزود: اما آن دسته از سهامدارانی که اسیر جو و هیجانات ناشی از سیگنال فروشان و کانال‌های تلگرامی شده‌اند و بر اساس توصیه ادمین‌های تلگرامی به بازار پایه وارد شده‌اند و بدون تحلیل خرید کرده‌اند هم‌اکنون نگران سود سرمایه خود هستند. به این دسته از سهامداران هم توصیه می‌کنم صبوری به خرج دهند و در انتظار بازگشت سرمایه خود باشند به این دلیل که این تغییر قوانین مانعی برای سودرسانی سهم شما نمی‌شود و تنها زمان سودرسانی را طولانی می‌کند. اما این روند باید درس عبرتی باشد تا بدون اطلاع و تحلیل هیچ سهمی را خریداری نکنند.

 

 

ارسال نظر