رشد عمومی صنایع در بازار سرمایه

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۰۸۶

یک کارشناس بازار سرمایه، عملکرد بازار سرمایه را در چند ماه اول سال جاری مثبت دانست و گفت: بازار در ماه‌های نخست امسال تقریبا یک رشد عمومی را تجربه کرده است و همه صنایع، رشد قابل توجه و خوبی داشته اند؛ البته صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و گروه معدنی بیشترین وزن را در این رشد ایفا کرده‌اند.

حسین میری، در گفت‌وگو با سنا گفت: رشد در تمام گروه‌ها تقریبا عمومیت داشته است؛ یعنی همه شرکت‌ها از رشد مناسبی برخوردار بوده‌اند و از وضعیت گروه‌های پیشتاز که بگذریم، بقیه گروه‌ها در اجزا متفاوتند. مثلا در صنعت خودرو هم رشد داشته‌ایم اما بعضی شرکت‌ها رشد خیلی خوبی از خود نشان داده‌اند و در مورد بعضی دیگر چنین نبوده است. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، از ابتدای سال تا هفته قبل، به جز گروه‌های خاصی که تعداد آن انگشت شمار است، همواره بخش حقیقی در بازار سرمایه آورده خوبی داشته است. وی افزود: در بخش حقیقی غالبا خروجی وجه نقد از بازار نداشته ایم؛ یعنی همیشه جمع جبری آن مثبت بوده است و این نشان می‌دهد که کیفیت بازار سرمایه در سال‌های اخیر بالا رفته است . به این معنی که تعداد فعالین این بازار افزایش یافته و عمدتا هم افراد جوان و تحصیل کرده به این بازار اضافه شده‌اند و در نتیجه ارزیابی مناسبی از بازار دارند. میری با اشاره به برگزاری فصل مجامع و گزارش‌های خوب شرکت‌ها اظهار داشت: این رفتار سنتی بازار است که همیشه به خاطر بحث توزیع سود، قیمت‌ها در آن رو به افزایش است . اما دلیل اینکه بعد از فصل مجامع نیز مجددا این روند افزایشی ادامه پیدا کرده، گزارش‌های خوبی است که بسیاری از شرکت‌ها راجع به درآمدها و پیش‌بینی‌های خود منتشر کرده‌اند. مدیرعامل تامین سرمایه سپهر افزود: هم آمارهای سه ماهه اول و هم آمار عملیات شرکت‌ها نشان می‌دهد در بخش عمده‌ای از آنها به ویژه صنعت‌های پیشتاز، نتایج عملکرد بسیار خوب است و این نتایج، مجددا بازار - به ویژه بخش حقیقی - را ترغیب کرده است که سرمایه‌گذاری‌های خود را در بازار ادامه یا افزایش دهد. این کارشناس بازار سرمایه درخصوص نقش حقوقی‌ها در بازار هم گفت: بسیاری از شرکت‌ها به ویژه هلدینگ‌ها رسالت دارند سهمی را که در شرایط باثبات و درآمدزایی قرار گرفته به بازار عرضه کنند و وجوه ناشی از این عرضه را دوباره به بازار اولیه ببرند و روی پروژه‌ها و شرکت‌هایی که در بدو تاسیس‌اند سرمایه‌گذاری و بعد از به سرانجام رساندن، دوباره به بازار عرضه کنند و این رفتاری کاملا منطقی است. میری سپس به عملکرد صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: صندوق‌ها هم به تبع وضع بازار شرایط خوبی داشته اند؛ یعنی وقتی بازار خوب است، صندوق‌ها هم به لحاظ سودآوری شرایط خوبی را طی می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه از ابتدای سال هم حجم صندوق‌ها بالا رفته و عملکرد درخشانی داشته‌اند، افزود: بازدهی صندوق‌هایی که سرمایه‌گذاری آنها صرفا در حوزه سهم است، نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت بسیار بهتر بوده است ولی صندوق‌های با درآمد ثابت هم از رشد بازار منتفع شده‌اند و در کل نه تنها به حداقل سودهایی که سرمایه‌گذاران انتظار داشته‌اند، دست پیدا کرده‌اند بلکه نگاهی به ارقام سود توزیعی آنها نشان می‌دهد که فراتر از انتظار ظاهر شده‌اند.

 

ارسال نظر