قوانین جدید بازار پایه فرصتی مناسب برای ارتقای شرکت‌ها

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۰۸۵

کارشناس بازار سرمایه در مورد راه‌اندازی بازار پایه در فرابورس اظهار داشت: دستورالعمل ابلاغ شده باعث شفاف‌سازی اطلاعات شرکت‌هایی می‌شود که ارتقا به بازارهای بالاتر تمایل دارند.

امیرعلی امیرباقری در گفت‌وگو با ایرنا به اصلاح قوانین بازار پایه اشاره و بیان کرد: براساس دستورالعمل پذیرش بورس، شرکت‌ها در بازارهای متفاوت معامله می‌شوند، بدین معنا که بازار معاملاتی شرکت‌های مختلف براساس پارامترهای مدنظر در دستورالعمل پذیرش متفاوت است.

وی ادامه داد: به طور عمده شرکت‌ها در بازار اصلی بورس و فرابورس براساس ریسک‌های نقدشوندگی، چشم‌انداز سودآوری و پارامترهایی از این حیث در تابلوهای مختلف معاملاتی قرار می‌گیرند. امیرباقری گفت: بورس درخصوص یک‌سری از شرکت‌ها که از بعد دستورالعمل از الزامات پذیرش در بازارهای اصلی برخوردار نبودند فضای بازار پایه را  به منظور معامله و نقدشوندگی فراهم کرد. این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: طبیعی است شرکت‌هایی که دارای ریسک فزاینده، چشم انداز نامطمئن سودآوری و زیان انباشته هستند، قابلیت معامله در تابلوهای اصلی بورس و فرابورس را ندارند به همین دلیل قبل از هر اقدامی سهامی که قرار است در بازار پایه معامله شوند باید مورد شناسایی قرار گیرند. وی با تاکید بر اینکه عمده مشخصه سهام‌هایی که وارد بازار پایه شده‌اند نبود شفافیت و جلوگیری از افشا در صورت‌های مالی شرکت‌ها است، گفت: در مورد این شرکت‌ها نمی‌توان تحلیل کامل و جامعی را براساس واقعیت‌های روز اقتصاد و شرایط سود از آینده شرکت‌ها ارائه داد. امیرباقری با تاکید بر اینکه اکثر این شرکت‌ها از ریسک بسیار بالایی در معاملات برخوردارند، افزود: در بین این شرکت‌ها، شرکت‌های خوب هم وجود دارد که دستورالعمل جدید می‌تواند محرکی در جهت افشای صورت‌های مالی و شفافیت این شرکت‌ها باشد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که طبق صحبت‌های مطرح شده از سوی مدیرعامل فرابورس این دستورالعمل از چندین حسن برخوردار است.

امیرباقری با بیان اینکه این دستورالعمل مانع فعالیت سوداگرانه و سفته بازی عده‌ای از فعالان بازار خواهد شد، افزود: افراد از طریق کانال‌های تلگرامی، سرمایه‌گذاران تازه وارد را ترغیب به خرید سهام‌های موجود در بازار پایه می‌کردند که این امر منجر به رشد قیمت سهام و اقدام شرکت فرابورس جهت جلوگیری از این اقدام از طریق ابلاغ دستورالعمل شد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: مهمترین بحثی که وجود دارد افزایش انگیزه شرکت‌ها برای افشای اطلاعات جهت خروج از بازار پایه است. وی بیان کرد: فرابورس این فرصت را برای شرکت‌ها فراهم کرد تا از طریق فعال کردن قواعد بازارگردان روی نمادها مانع حبابی شدن، متضرر شدن و ریزش سنگین قیمتی در این بازار شود.

امیرباقری اظهار داشت: فرابورس ایران زمان‌های مختلفی را برای تصمیم‌گیری در خصوص بازار پایه در اختیار فعالان بازار قرار داد در حالی که شرکت فرابورس می‌توانست به سرعت دستورالعمل را اجرایی کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این اقدام را می‌توان کمک مسوولان فرابورس به فعالان بازار قلمداد کرد، افزود: در این زمان سرمایه‌گذاران می‌توانند در خصوص سهام‌های در اختیار خود و خروج سهام از بازار تصمیم‌گیری کنند که در این زمینه فرابورس فرصت مناسبی را در اختیار سهامداران قرار داد. وی افزود: بین ابلاغ و اجرای این دستورالعمل بیش از ١٠ روز فاصله وجود دارد که به افراد قدرت تصمیم‌گیری مبنی بر حضور و یا عدم حضور خود در بازار را می‌دهد.

امیرباقری با بیان اینکه در گذشته سهامداران برای حضور در بازار پایه باید از طریق آنلاین و از طریق کارگزاری بیانیه ریسک را امضا می‌کردند، گفت: در این بازار زیان بیشتری به نسبت دیگر تابلوها وجود دارد که با استقبال و پذیرش از این ریسک سهام بازار را خریداری کرده‌اند. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اکنون بحث آزمون‌ها منتفی شده است در حالیکه ما از مسوولان حاضر در فرابورس خواستار وجود این آزمون‌ها هستیم تا تحلیلگران واقعی در بازار حضور داشته باشند نه مردمی که برای سود ١٠ درصدی کوتاه‌مدت وارد فعالیت‌های سفته بازانه شوند. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از شرکت‌هایی که در بازار پایه حضور داشتند از طریق نبود شفافیت و افشای اطلاعات توانستند به رشد قیمتی چند درصدی برسند. امیرباقری خاطرنشان کرد:‌ دستورالعمل ارائه شده از سوی فرابورس مثبت به نظر می‌رسد هرچند که باید این ایراد را به بورس وارد کرد که چرا آنقدر دیر دست به چنین اقدامی زده است.

 

ارسال نظر