تحکیم روابط منطقه با شکل‌گیری معاملات سهام فیاس

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۵۲

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، وجود فیاس در شرایط پس از تحریم بسیار مهم است، در این شرایط می‌توانیم به تبادل سهام کشورهای عضو پرداخته و فصل جدیدی از معاملات را در منطقه آغاز کنیم؛ این موضوع به قوی‌تر شدن روابط سیاسی اعضا و کشورهای منطقه هم می‌انجامد.»

به گزارش سنا، شرکت بورس اوراق بهادار تهران دیروز میزبان فیاس و به دنبال آن نواخته شدن زنگ معاملات توسط معاون دبیرکل این فدراسیون (حسن فهیمی‌راد) در تالار شیشه‌ای بود.

فهیمی‌راد که از پیشکسوتان بازار سرمایه و معاون اجرایی دبیرکل سازمان کارگزاران بورس در زمان مدیریت رجایی سلماسی است، در خصوص روند شکل‌گیری این فدراسیون به سنا گفت: نخستین جرقه تشکیل فیاس در سال ۱۹۹۵ میلادی با حضور چند کشور آسیایی و اروپای شرقی در ترکیه زده شد. لازم به ذکر است که دومین مجمع عمومی سالانه این فدراسیون در سال ۷۵ و در اصفهان برگزار شد.

وی یکی از اهداف مهم از تشکیل این فدراسیون را امکان معامله سهام کشورهای عضو دانست و گفت: البته به دلیل محدودیت‌های ارزی موجود هنوز این موضوع امکانپذیر و عملیاتی نشده است؛ هرچند که در این خصوص جلساتی برگزار و کارهای کارشناسی انجام شده است.

این پیشکسوت بازار سرمایه در خصوص مزایای فیاس اظهار کرد: راه برون‌رفت از بازار داخلی استفاده از فضای این فدراسیون است، تا از این طریق بتوانیم پول، تکنولوژی و شرکت‌های جدید را وارد فضای اقتصادی کشور کنیم.

فهیمی تاکید کرد: با ایجاد امکان معاملات در این فدراسیون، امکان خرید سهم بورس‌های دیگر و نیز فروش سهام بازارمان در بورس‌های دیگر کشورها ایجاد خواهد شد که این روند در مجموع به استحکام روابط بین کشورها می‌انجامد.

وی وجود فیاس را در شرایط پس از تحریم بسیار مهم دانست و افزود: در این شرایط می‌توانیم به تبادل سهام کشورهای عضو پرداخته و فصل جدیدی از معاملات را در منطقه آغاز کنیم که این موضوع به قوی‌تر شدن روابط سیاسی اعضا و کشورهای منطقه هم می‌انجامد.

گفتنی است، فرابورس ایران از سوم شهریورماه، میزبان هفتمین دوره آموزشی ویژه اعضای فدراسیون بورس‌های اروپایی آسیایی (FEAS) تحت عنوان آنسایت‌ترینینگ است. این رویداد با هدف انتقال دانش میان بورس‌ها و نهادهای مالی منطقه و آشنایی کارکنان بورس‌ها با دستاورد نهادهای متناظر خود برپا می‌شود.

در چارچوب کاری آنسایت‌ترینینگ، فدراسیون بورس‌های اروپایی- آسیایی در نظر دارد از چشم‌اندازهای مختلفی به مبحث مدیریت پروژه نگاهی بیندازد، همچنین مسائلی مانند اکوسیستم‌های مدیریت پروژه، چگونگی به ثمر نشاندن پروژه‌ها، مدیریت پروژه در عرصه خدمات، ابزار و تکنیک‌های مدیریت پروژه و... نیز در معرض بحث و گفت‌وگو و هم‌اندیشی اعضا قرار خواهد گرفت.

لازم به یادآوری است، فدراسیون بورس‌های اروپا- آسیایی که به اختصار FEAS نامیده می‌شود، در تاریخ ۱۶ مه ‌۱۹۹۵ با هدف ایجاد یک محیط منصفانه، کارا و شفاف در بازار بین اعضای فدراسیون و با همت بورس اوراق بهادار تهران تاسیس شد و همواره تلاش کرده تا در حد امکان موانع داد و ستد و تبادل دانش و تجربه را بین اعضای گروه برطرف کند. در ضمن تقویت سطح همکاری، توسعه بازارهای اوراق بهادار کشورهای عضو، ارتقای روابط بین‌المللی و ارایه فرصت‌های پذیرش و داد و ستد اوراق بهادار منتشر شده در سطح منطقه، یکپارچه‌سازی قوانین و مقررات و استفاده از فناوری جدید برای داد و ستد و امور پایاپای در بازارهای اوراق بهادار نیز از دیگر اهداف تشکیل فدراسیون بوده است.

 

ارسال نظر