وحشت در وال‌استریت

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۴۸۰

گروه بورس|محمد امین خدابخش|

معاملات روز جمعه در بازارهای جهانی بسیار غیر‌منتظره به اتمام رسید. طی این روز در حالی که تمامی معاملات یک هفته اخیر در انتظار سخنان جرمی پاول رییس فدرال رزرو در اغما و نوسان‌های بی‌حاصل سپری شده، بازارها در نهایت به سخنان مهم‌ترین

تصمیم‌ساز پولی جهان واکنش منفی نشان دادند.

همان‌طور که در گزارش‌های قبلی به آن اشاره شد، سرمایه‌گذاران امریکایی مدت‌هاست به هر خبری که مربوط به کاهش نرخ بهره باشد واکنش جدی نشان‌می‌دهند. دلیل این واکنش‌ها نیز به چشم‌انداز اقتصادی و رکود احتمالی بر می‌گردد که بسیاری از مفسران معتقدند به واسطه جنگ تجاری، سیاست‌های دونالد ترامپ و مقتضیات طبیعی اقتصاد پس از یک دوره رونق، به وقوع خواهد پیوست. از همین رو، با شروع سال جاری میلادی همواره به دنبال آنند تا از هر عاملی که به کاهش نرخ بهره و به تبع آن رونق در سرمایه‌گذاری بهره ببرند.

با این حال، همان‌گونه که پیش‌تر انتظار می‌رفت، در سخنرانی آخر هفته رییس فدرال رزرو، خبری از کاهش دوباره نرخ بهره نبود. پس از سخنان وی که در صبح جمعه ایراد شد، بازارهای امریکا واکنشی منفی را آغاز کرد؛ واکنشی که با درج خبر اعمال تعرفه

 5 تا 10 درصدی از سوی چین، روی 75 میلیارد دلار از کالاهای امریکایی بیش از پیش تشدید شد. موضع‌گیری چین که عملا جنگ تجاری در گرفته بین قدرت‌های اقتصادی دو سوی آتلانتیک را وارد مرحله جدیدی کرد، به همین جا محدود نماند.

شاخص‌های داوجونز، اس‌اند پی 500 و نزدک که تازه با شک صبح گاهی رو به رو شده بودند، پس از مدت کوتاهی، از انتشار توییت‌های دونالد ترامپ به این تصمیم چین، فشار بیشتری را متحمل شدند. بر این اساس قرار شده تا تعرفه وضع شده روی 300 میلیارد دلار کالای چینی که پیش‌تر نرخی حدود 10 درصد برای ان در نظر گرفته شده بود به 15 درصد افزایش یابد، همچنین 250 میلیارد دلار از صادرات چینی‌ها نیز تعرفه‌ای بین 25 تا 30 درصد را متحمل خواهند شد.

تمامی این عوامل موجب شد تا روز جمعه معاملات سهام در امریکا بیش از پیش با نوسان همراه شود و متوسط بهای تمامی نمادهای مورد معامله در بازار این کشور حدود 2.5 درصد افت کند. به جز سهام معاملات اوراق قرضه هم از این بابت متحمل فشار سنگینی شد و برای بار سوم نرخ اوراق خزانه دو ساله امریکا از نرخ اوراق خرانه 10 ساله کمتر شد. گفتنی است، نمودار این دو نرخ که همواره مورد توجه بسیاری از تحلیلگران است به منظور تخمین اختمال رکورد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

با این حال تاثیر این تعرفه‌ها تنها بر اقتصاد امریکا نخواهد بود. انتظار می‌رود شروع دور جدید جنگ تجاری، ضربه‌ای سهمگین به اقتصاد چین وارد کند و رشد اقتصادی این کشور را که مدت‌ها بود نسبت به گذشته با ضعف تقاضا مواجه است، به زیر 6 درصد ببرد. از این رو انتظار می‌رود که شاخص بورس‌های آسیایی در نخستین روز معاملات هفته جاری یعنی دوشنبه واکنشی جدی به این رویدادها بدهند.

 

 

ارسال نظر