تحکیم احتیاط در بورس

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۰۶۸
تحکیم احتیاط در بورس

گروه بورس|سمیرا ابراهیمی|

آنچه از مشاهده وضعیت نماگرها و آمار بازار سهام طی روزهای اخیر برمی‌آید، ‌این است که شاخص‌ها حرکت لاک‌پشتی را در پیش گرفته‌اند و آرام آرام رو به جلو حرکت می‌کنند. آنقدر این حرکت آرام است که در معاملات روز گذشته، شاخص کل تنها 8 واحد رشد کرد و می‌شود صفر درصد. از طرف دیگر اما شاخص هم وزن حرکت رو به رشد بهتری نسبت به شاخص کل دارد. این موضوع با توجه به اینکه در روند حرکتی شاخص کل، شرکت‌های بزرگ‌تر تاثیرگذار هستند و در تغییرات شاخص هم وزن، همه شرکت‌ها تاثیر می‌گذارند، نشان‌دهنده آن است که اکنون در بازار، کلونی شرکت‌های کوچک و متوسط، رو به رشد آرام و معتدل دارند. از سوی دیگر، در بازار شاهد آن آن هستیم که اخبار سیاسی، به‌شدت اثرگذار هستند و شاید بتوان گفت که انتظار برای به ثمر نشستن اخبار سیاسی نیز، از جمله دلایلی است که بازار را فعلا در حالت سکون و بی‌تحرکی نگه داشته است. از یک سو، جنگ تجاری چین و امریکا دوباره با آتش‌افروزی امریکایی‌ها آغاز شده، از سوی دیگر تحریم ظریف، وزیر امورخارجه که از سوی امریکایی‌ها رخ داده و حداقل در گفتار، قدرت دیپلماتیک ما را کاهش می‌دهد. در آن‌سوی داستان اما مذاکره با هیات اماراتی را مشاهده می‌کنیم که به نظر می‌رسد به عنوان جایگزینی برای دور زدن تحریم‌های امریکایی به ایران آمدند. البته سیگنال دیگری که این روزها، امیدواری به بازارها را تقویت می‌کند، این است که روند نقدینگی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک رو به رشد است و این رشد عمدتا معطوف به صندوق‌های درآمدثابت شده است. این گزاره، به معنی آن است که اکنون سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند پول خود را در پارکینگ بدون ریسک بازار پارک کنند. لازم به توجه است که رخوت بازار و کاهش سودآوری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام که اکنون در بهترین حالت 7 درصد بازدهی ماهانه داشته است، به خروج پول از این صندوق که آینه ورود و خروج به بازار سهام است، دامن زده است.

در همین رابطه، کامل ابراهیمیان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص دلایل سکون بازار سهام طی هفته‌های اخیر گفت: عادت رفتاری سنتی بازیگران بازار سرمایه به این صورت است که وقتی فصل مجامع به پایان می‌رسد، بازار وارد ‌دوره‌ای می‌شود که اصطلاحا به آن فاز احتیاط می‌گویند، به نظر می‌رسد که این احتیاط تا پایان تابستان با بازار همراه شود.  وی افزود: اما از طرف دیگر باید توجه داشت که که شرکت‌های بنیادی که گزارش‌های 3 ماهه خوبی داشتند، احتمالا گزارش‌های 6 ماهه و سال بعدشان نیز گزارش‌های خوبی باشد و بورس در میان تمام بازارها، ‌بازدهی بهتری را داشته باشد.

 گروه‌های کوچک رشد خواهند کرد

در ادامه ابراهیمیان به موضوع ارزش‌گذاری سهام در بازار اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون موضوع ارزش‌گذاری و ورود سرمایه‌گذاران با نیروی جدید به بازار مطرح است. اگر بخواهیم شاهد هجوم سرمایه‌گذاران باشیم، در وهله اول باید جهشی در قیمت‌های جهانی و نرخ ارز رخ بدهد. در غیر این صورت باید شرکت‌ها، گزارش‌های فراتر از انتظار ارایه دهند یا اتفاقاتی اساسی در یک صنعت یا شرکت رخ بدهد. چنین موضوعاتی ممکن است استقبال سرمایه‌گذاران در یک سهم یا صنعت را افزایش دهد و قیمت‌ها رشد کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که پس از مدتی که بازار صعودی بوده و شاخص رشد خوبی را در یک سال گذشته داشته، در نقاطی سهامداران و سرمایه‌گذاران احتیاط می‌کنند. اکنون سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری مجدد محتاط شدند و همین موضوع باعث شده که حجم معاملات کمتر شده و به تبع پس از این رشد، سرمایه گذ اران احتیاط خواهند کرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که در نرخ‌های جهانی اگر اتفاق خاصی به لحاظ ریزشی رخ ندهد، هرچه‌قدر به انتهای تابستان نزدیک شویم و در انتظار گزارش‌های 6 ماهه باشیم، ‌بازار دوباره رشد خود را شروع می‌کند. در این مدت، گروه‌های کوچکی که از رشد بازار عقب ماندند، رشد خود را در کوتاه‌مدت جبران خواهند کرد.

  بورس به کدام سو می‌رود؟

ابراهیمیان، همچنین در خصوص دلایل رشد بازار در ماه‌های اخیر و سکونی که اکنون بازار سهام به آن مبتلا شده است، اظهار کرد: بعد از جهش نرخ ارزی که تجربه کردیم، اکثر شرکت‌های صادرکننده سودآورد بودند و به تبع رشد ارز، افزرایش فروش و جهش سودآوری داشتند و بازار رشد حدودا 200 درصدی را تجربه کرد. از طرف دیگر چون نرخ‌گذاری محصولات با نرخ نیمایی انجام می‌شوند، باعث شد گه گزارش‌های 3 ماهه و ماهانه خوبی نیز در انتظار بازیگران این بازار باشد.

وی افزود: اما الان که نرخ ارز تثبیت شده و به‌تبع آن، انتظارات تورمی از بین رفته، اکنون انتظار می‌رود که گزارش‌دهی شرکت‌ها متعادل شود که البته از سال 97 بهتر خواهد بود و به کمک آنها بازار رشد خواهد کرد.  به گفته این کارشناس بازار سرمایه، طی روزهای اخیر به دلیل جنگ تجاری چین و امریکا، شاهد تلاطم قیمت‌ها بودیم و از یکی، دو روز قبل این مساله تشدید شده و ریزش قیمت‌های جهانی را نیز شاهد بودیم که دلیل افزایش تعرفه توسط امریکا رخ داده است. این موضوع باعث شده که تحلیلگران جهانی نسبت به رشد قیمت‌های جهانی محتاط شوند. وقتی که این اتفاق رخ می‌دهد، در بخش کالاهای اساسی و فرآورده‌های نفتی شاهد احتیاط و اصلاح هستیم که در بازار ما هم اثرگذار خواهد بود.

 

 

ارسال نظر