سطح سواد مالی کشور پایین است

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۷۱۸

مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس گفت: متاسفانه سطح سواد مالی در کشور ما پایین است و عموم مردم هنوز با بازار سرمایه آشنا نیستند. به گزارش گفت‌وگوی اقتصادی، مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، بازار سرمایه را بهترین گزینه سرمایه‌گذاری دانست و گفت: سرمایه‌های ورودی به بازار سرمایه به بخش مولد اقتصاد هدایت می‌شود.

وی با اشاره به بازدهی بازار سرمایه طی یک دهه اخیر افزود: آمار گویای این نکته است که بازدهی بازار سرمایه به مراتب بالاتر از نرخ رشد عمومی قیمت‌ها و کالاها و خدمات مصرفی است.

مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس با مروری بر میزان بازدهی بازار سرمایه از ابتدای سال تا ابتدای مرداد گفت: سکه بهار آزادی ابتدای سال ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود که با وجود رشد اونس جهانی هم‌اکنون به ۴ میلیون و صد هزار تومان رسیده و بازدهی منفی ۱۲ درصدی را ثبت کرد.

وی افزود: مسکن با رشد ۱۸ درصدی از متری ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای کل کشور به متری ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و دلار نیز با ثبت بازدهی منفی هفت درصد از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان به محدوده ۱۲ هزار تومان رسیده و این درحالی است که شاخص بورس تهران از ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد اکنون به کانال ۲۵۲ هزار واحدی وارد شده و بازدهی کم نظیری را تجربه می‌کند.

بهزادفر ادامه داد: همه این آمار گویای این نکته است که بازدهی بازار سرمایه مانند سایر نقاط دنیا از مجموع بازدهی بازارهای موازی بالاتر است. مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی شرکت اطلاع‌رسانی افزود: با وجود این بازدهی اما ضریب نفوذ بازار سرمایه در ایران ۱۵ درصد است و با رقم استاندارد سایر کشورهای پیشرفته دنیا فاصله دارد و نشانه عدم شناخت بازار سرمایه در کشور است. وی با بیان اینکه بازار سرمایه می‌تواند پذیرای میلیون‌ها نفر از مردم باشد گفت: این بازار نه‌تنها هیچ تاثیر منفی بر نقدینگی کشور یا آمارهای کلیدی اقتصادی کشور ندارد بلکه حتی باعث رونق تولید و اقتصاد نیز خواهد شد. علاوه بر این بورس از طریق ارز اولیه شرکت‌ها می‌تواند به تولید و تامین مالی نیز کمک کند. بهزادفر با اشاره به امکان تامین مالی از طریق افزایش سرمایه‌ها در بورس بیان داشت: افزایش سرمایه از سه روش سود انباشته، آورده نقدی و تجدید ارزیابی دارایی امکان‌پذیر است که افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی عملا باعث جذب نقدینگی عمومی خواهد شد و به تولید و رونق اقتصادی کشور کمک می‌کند.

وی بازار سرمایه را شفاف‌ترین نهاد اقتصادی خواند و گفت: متاسفانه سطح سواد مالی در کشور ما پایین است و عموم مردم هنوز از قابلیت‌های بازار سرمایه آگاه نیستند.

بهزادفر عنوان کرد: برخی افراد در کشور ما محافظه‌کار هستند و فقط به دنبال نرخ سود بانکی ثابت و تضمین شده می‌روند! درحالی که بازدهی اوراق خزانه دولتی در بازار سرمایه حدود هفت درصد از بانک بیشتر و ریسک آن هم به مراتب از بانک کمتر است.

مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس همچنین با اشاره به اینکه نرخ سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بیشتر از بانک‌ها است، تاکید کرد: عموم مردم می‌توانند از این صندوق‌ها استفاده کنند اما نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی لازم در این حوزه هستیم. بهزادفر با اشاره به اقدامات شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس گفت: شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس طی سال‌های اخیر با آموزش و فرهنگ‌سازی بستر مناسبی برای شناخت بازار سرمایه ایجاد کرده و در همین مسیر نیز حرکت می‌کند.

 

ارسال نظر