پایان بازی حرکت سینوسی سهام

۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۶۲۸
پایان بازی حرکت سینوسی سهام

گروه بورس|‌

پس از طوفان نوسان یک ساله در بازار سهام، در روزهای اخیر شاهد بازاری آرام بودیم که به پیش بینی تحلیلگران و کارشناسان بازار، دیگر قرار نیست حرکت های جهشی شارپی به همراه داشته باشد. این گزاره برای یک دوره میان‌مدت و حتی بلندمدت در بازار مصداق خواهد داشت و طبعا به آرامش تصمیم گیری در بازار کمک می‌کند.

همچنین صحبت از افزایش به کارگیری از ظرفیت های بازار سرمایه نیز این روزها نقل محافل سیاسیون و مسوولان اقتصادی دولت و مجلس است. اقدامات عملی در این حوزه را نیز می توان در استفاده از ظرفیت های بورس انرژی برای فروش نفت یا افزایش استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه های دولتی برشمرد. با این حال شرط اول برای استقبال سرمایه گذاران از ظرفیت های بازار سرمایه، در وهله اول آن است که بازار سهام، رویه خوبی را در پیش‌رو داشته باشد. در همین رابطه، عضو سابق هیات پذیرش بورس و فرابورس ضمن تاکید به نقش مهم بازار سرمایه در توسعه اقتصادی، عنوان کرد: بورس کشور این روز ها فراز و نشیبی را تجربه می کند که محصول تحریم ها، نوسان قیمت ارز و مسائل مختلف اقتصادی است و با این حال شاهد رشد کم نظیر آن هستیم و به نظر می رسد روند صعودی شاخص ادامه خواهد داشت. از طرف دیگر،‌ بررسی اجمالی بازار ارز، حاکی از آن است که این بازار به آرامش رسیده است. نباید فراموش کرد که بازار ارز برای مدتی بیش از 1 سال، اصلی ترین عامل نوسان‌ساز در بورس بود. از زمانی که نرخ‌های ارسالی از بازار ارز به عنوان محرک سهام عمل می‌کرد و رشد قیمت‌ها در سامانه نیما، مساله تسعیر ارز و تورم دارایی‌ها به عنوان عامل رشد سهام مرتبط شناخته می‌شد. اما در چند روز اخیر با ملاقات نرخ‌های نیما و بازار آزاد چنین پیامی از بازار ارز یا به بورس تهران مخابره نمی‌َشود یا اثرات کمرنگ‌تری از این ناحیه مشاهده می‌شود و تمرکز بورس‌بازان بیشتر به عملیات داخلی شرکت‌ها و میزان سودآوری‌ها جلب شده است. در واقع، نوسان دلار آزاد حول مرز 12 هزار تومان، یعنی در نزدیکی نرخ‌های 11 هزار و 500 تومانی نیما، تا حدود زیادی در تعادل روانی سهام اثر گذاشته و سطح انتظارات از تقویت دلاری سهام را به حاشیه برده است.

  سرمایه‌های سرگردان در حال ورود به بورس

حال محمدرضا حیدری ملایر، کارشناس سرمایه معتقد است که باید بپذیریم که اقتصاد ما با مشکلاتی همچون نرخ بهره نامتناسب،عدم ثبات، نقدینگی و مسائلی از این دست مواجه است و حل این مسائل با توسعه بازار سرمایه ممکن می شود.

حیدری ملایر با تاکید بر اینکه به اعتقاد من نقش بازار سرمایه در اقتصاد ملی مهم‌تر از بازار پول است، به سنا گفت: یکی از مهم‌ترین نهاد های اقتصادی کشور بازار سرمایه است و توسعه این بازار نیز با شفافیت بیشتر و افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران محقق می شود.

وی با تاکید بر وجود نظارت کافی در فرآیندهای کاری بازار سرمایه افزود: نظارت حاکم بر بازار سرمایه باعث شده مسائلی که در بانک ها و موسسات مالی  پیش آمده هرگز در بورس رخ ندهد. سیستم کنترلی بورس به شدت قوی است و موضوعات در بورس طی چند مرحله کارشناسی می شود بنابر این شفاف ترین نهاد اقتصادی کشور محسوب می شود و دولت می تواند بیش از تصور از ظرفیت آن بهره برداری کند با این حال باید هر روز  شفافیت را افزایش دهیم.

حیدری ادامه داد: البته بازار سرمایه از ابتدای حیات خود مسیر درستی را برای افزایش شفافیت و کسب اعتماد سرمایه گذاران انتخاب کرده و طی دو سال گذشته سرعت حرکت در این مسیر به بیشترین میزان رسیده و طی این مدت نیز دکتر محمدی به عنوان رییس نهاد ناظر بازار سرمایه تلاش‌های صادقانه و دلسوزانه‌ای با هدف افزایش شفافیت و اعتماد سازی انجام داده که قابل تقدیر است.

رییس هیات مدیره آتیه داده پرداز، ورود هرچه سریع‌تر  بنگاه‌های اقتصادی بزرگ دولتی به بورس را ضروری دانست و افزود: در حال حاضر باید هرچه سریع‌تر برخی شرکت های خصولتی که اغلب بزرگ و پرسود نیز هستند را به بازار سرمایه وارد کنیم.

وی ضمن بیان اینکه با فزونی نقدینگی مواجه هستیم و شرکت های بزرگ اقتصادی در بورس بخش عمده ای از نقدینگی جامعه را جذب می کنند و تاثیر مستقیم بر کنترل تورم دارند، افزود: با افزایش نقدینگی و در عین حال با رکود حاکم بر بازار های غیر مولد، سرمایه گذار به سمت بورس متمایل شده است. در این شرایط اگر ظرفیت لازم در بازار سرمایه ایجاد نشود همین نقدینگی به بورس کشور آسیب وارد می کند و سهام برخی شرکت ها بیش از میزان ارزش آنها بالا می رود.

حیدری ادامه داد: با ورود شرکت های پرسودتر به بورس، این نیاز به درستی پاسخ داده می شود. ضمن این که عرضه این شرکت ها در بورس برای سرمایه‌گذاران نیز اطمینان‌بخش است.

  ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت های بازار سرمایه

این فعال اقتصادی، بازار سرمایه را موتور توسعه کشور خواند و با تاکید بر لزوم بهره گیری بیشتر از پتانسیل های این بازار افزود: در حال حاضر بیشترین فعالیت بورس کشور روی خرید و فروش سهام متمرکز شده،در حالی که این نهاد باید بزرگ‌ترین تامین کننده منابع مالی شرکت های بزرگ و هلدینگ ها باشد تا بتواند مسیر توسعه را برای صنایع مختلف هموار کند. مدیرعامل سابق شرکت هایی همچون شستا، گروه توسعه ملی و شرکت سرمایه گذاری ملی ایران با انتقاد از سفته بازی در بازار سرمایه گفت: برخی خوشحال هستند که در یک عرضه و در طول یک هفته ۱۰ درصد بازدهی داشته اند و با رفتار های هیجانی و عرضه های سینوسی، به بورس کشور آسیب وارد می کنند. هرچند تاثیر این نوع رفتار ها یک روزه و کوتاه مدت است با این حال شاخص بورس را با نوسان های غیر منطقی مواجه می کند. این رفتار درست نیست، بلکه باید به فکر نگهداری طولانی مدت سهام باشیم.

وی ادامه داد: چنانچه سهامداران به فکر نگهداری سهام و گرفتن سود آن باشند، مدیران شرکت ها نیز سعی می کنند که سود عملیاتی بیشتری ایجاد کنند. دید بلندمدت در بازار سرمایه هم به نفع شرکت ها و هم به نفع بورس و هم به نفع اقتصاد ملی است.

 

ارسال نظر