اخبار بورس

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۶۹

رشد 74 هزار واحدی شاخص بورس از ابتدای سال

شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۷۵ روز معاملاتی، بیش از ۷۴ هزار واحد رشد را به ثبت رسانده است. به گزارش ایبنا، از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۸۰ روز معاملاتی تعداد ۳۳۱ میلیارد و ۷۲۱ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۰۲۰ هزار و ۱۵۲ میلیارد ریال در ۲۵ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۸۸۰ دفعه مورد در بورس اوراق بهادار معامله قرار گرفته است. همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت ۲۳۳ میلیارد و ۳۰۹ میلیون سهم به ارزش ۵۴۱ هزار و ۹۵ میلیارد ریال در ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۵۲۶ نوبت در بازار اول؛ ۹۳ میلیارد و ۳۶۷ میلیون سهم به ارزش ۳۸۹ هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال در ۱۳ میلیون و ۳۶ هزار و ۷۱۲ نوبت در بازار دوم؛ ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار برگه به ارزش ۳۶ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال در ۸ هزار و ۶۴۰ نوبت در بازار بدهی، ۱۳۳ میلیون و ۱۴ هزار قرارداد به ارزش ۶۲۸ میلیارد ریال در ۳۲ هزار و ۴۵۴ نوبت در بازار مشتقه و ۴ میلیارد و ۸۷۴ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۵۲ هزار و ۷۲۵ میلیارد ریال در ۱۸۶ هزار و ۵۴۸ نوبت مورد معامله قرار گرفته است. شاخص کل نیز که معاملات سال جاری بورس را از ارتفاع ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد آغاز کرده است تاکنون ۷۴ هزار و ۲۰۶ واحد رشد را به ثبت رسانده و با افزایشی معادل ۴۲ درصد به ارتفاع ۵۲ هزار و ۸۶۵ واحد رسیده است. شاخص بازار اول نیز در این مدت با رشد ۵۲ هزار و ۴۵۲ واحد و شاخص بازار دوم با رشد ۱۵۷ هزار و ۷۴۸ واحدی به ترتیب ۳۹ و ۴۶ درصد افزایش داشته‌اند.

رشد بازار سرمایه ادامه دارد

یک کارشناس بازار سرمایه به روند شاخص بورس در هفته اخیر اشاره کرد و گفت: عرضه‌های غیرمنطقی برخی از سهامداران حقوقی به خاطر کسب سود بیشتر برای مجامع یکی از دلایل نوسان بازار بود. در این میان سهامداران حقیقی‌ هم ناخواسته با این جو بازار همراه شدند. به گزارش ایسنا، رضوی امیری اظهار کرد: پیش از این یادآوری شد که سهم‌های ارزشمند زیر قیمت ذاتی معامله می‌شوند. البته در ماه‌های اخیر خوشبختانه شاخص سهام حرکتی صعودی داشت و خود را با سایر بازارها تا حدودی تطبیق داد. وی ادامه داد: البته پس از مدتی رشد یک کاهش غیرمعقول داشتیم که ناشی از هیجان خروج امریکا از برجام بود؛ آن هم بعد از مدتی به فراموشی سپرده شد و مجددا سیر صعودی شاخص ادامه یافت و طبیعی پیش رفت. رضوی امیری ادامه داد: حرکت شاخص در یکی از روزهای هفته گذشته با کاهش ۷۰۰۰ واحدی روبه‌رو بود که این کاهش بسیار عجیب به نظر می‌آمد؛ چرا که با هیچ منطقی نمی‌خواند. ما که سالیان درازی است در این بازار فعالیت داریم، متوجه نشدیم که چه اطلاعات و چه تحلیلی پشت آن وجود دارد. این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در حال حاضر که با توجه به سیاست‌های منطقی دولت آرامش نسبی در صنعت ایجاد شده و ارزش دلار و قیمت سکه در حال واقعی شدن و بازار مسکن نیز راکد است، طبیعی است که جریان نقدینگی به سمت بورس حرکت کند. از طرفی با ادامه این روند اطمینان بیشتری در صنایع ایجاد می‌شود. اما یک‌باره و یک روزه با تصمیمات غلط عده‌ای از مدیران حقوقی که سهام را ارزان خریدند و می‌خواهند گران بفروشند تا سود بیشتری برای مجامع خود دست و پا کنند، سایر سهامداران حقیقی هم ناخواسته به جمع آنها می‌پیوندند و به یک‌باره با عرضه آبشاری سهام شاخص را به‌شدت پایین می‌کشند. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: تعدادی از سهامداران حقوقی به فکر کسانی که تازه وارد بازار سهام می‌شوند و سهام را بالا خریده‌اند نیستند و به اثر بدی که این کار آنان در سطح جهانی خواهد داشت فکر نمی‌کنند. البته این روزها روند کاهش شاخص با کاهش عرضه‌های سهام متوقف شده و امیدواریم با نظارت بیشتر مسوولان سازمان بورس دوباره شاهد روند معقول افزایش شاخص باشیم.

سود هر سهم حفاری  به 183 ریال رسید

شرکت حفاری شمال در صورت‌های مالی ۳ماهه منتهی به ۳۱خرداد۱۳۹۸ سود هرسهم را ۱۸۳ریال اعلام کرد. به گزارش سنا، شرکت حفاری شمال در اطلاعات و صورت‌های مالی ۳ماهه منتهی به ۳۱خرداد۱۳۹۸ سود هرسهم را ۱۸۳ریال اعلام کرد. این شرکت سود عملیاتی ۳ماهه خود را یک هزار و ۲۹۶میلیارد ریال، سود خالص را ۹۵۵میلیارد و ۹۶۷میلیون ریال و سود انباشته پایان دوره را ۳هزار و ۶۰۲میلیارد ریال اعلام کرد. «حفاری» در برآوردی که از تغییرات عوامل بهای تمام شده دارد اعلام کرده است که افزایش بهای تمام شده از محل پروژه آزادگان عامل مهم در بهای تمام شده شرکت است. همچنین با توجه به اجاره ساختمان افزایش هزینه اداری و عمومی نسبت به سال قبل انتظار می‌رود. این شرکت در تشریح برنامه‌های تامین مالی و تغییرات هزینه‌های مالی اعلام کرد که با توجه به فروش ساختمان و تسویه بخشی از تسهیلات انتظار کاهش در هزینه‌های مالی می‌رود. «حفاری» یکی از برنامه‌های با اهمیت شرکت برای دوره ۹ماهه منتهی به ۲۹اسفند۱۳۹۸ را تکمیل فرایند افزایش سرمایه اعلام کرده است.

 

ارسال نظر