رضایت کشاورزان از معاملات قبض انبار در بورس کالای کشاورزی آفریقا

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۶۸
رضایت کشاورزان از معاملات قبض انبار در بورس کالای کشاورزی آفریقا

با معاملات قبض انبار در بورس کالای کشاورزی آفریقا (ACE) که صدور آن به معنای کیفیت استاندارد محصول است، امکان فروش محصولات کشاورزی در بازارها به قیمت عادلانه فراهم می‌شود و دیگر نیازی نیست که کشاورزان محصولات خود را در زمان برداشت (که بازار اشباع و قیمت‌ها پایین است) به فروش برسانند.

به گزارش کالا خبر، فروش محصول به قیمت عادلانه، همیشه یکی از دغدغه‌های بزرگ کشاورزان بوده است. به‌طور معمول در کشورهای فاقد بازار متشکل کالا، کشاورزان به دلیل نیاز به پول ناچارند محصول خود را قبل یا در زمان برداشت به دلالان و واسطه‌ها بفروشند. واسطه‌ها نیز با در اختیار داشتن امکانات مختلف، محصولات کشاورزی را پاکسازی و از نظر اندازه و کیفیت و... درجه‌بندی می‌کنند و در موعد افزایش قیمت‌ها به فروش می‌رسانند؛ در این زمینه بورس‌های کالا بسیاری از مشکلات کشاورزان را حل کرده‌اند.

بورس کالای کشاورزی آفریقا (ACE)، بازاری منطقه‌ای در کشور مالاوی (واقع در جنوب شرق قاره آفریقا) است که بر مبنای سیستم بازار آزاد، خدمات گسترده‌ای به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان (فروشندگان و خریداران) محصولات کشاورزی ارایه می‌کند. معامله‌گران بین‌المللی نیز امکان حضور در این بازار را دارند.

در وب‌سایت این بورس بر ضرورت برخورداری خریدار و فروشنده از اطلاعات بازار تاکید شده است. در این بخش از وب‌سایت آمده است: «دسترسی به اطلاعات بازار، معامله‌گران و بازیگران بازار را قادر می‌سازد تا تصمیم‌های آگاهانه‌تری اتخاذ کنند و قدرت چانه‌زنی را افزایش دهند.»

یکی از امکانات بورس کالای ACE، سیستم قبض انبار است. این سیستم به کشاورزان و دیگر مشتریان امکان می‌دهد تا محصول خود را به انبارهای تاییدشده ACE بسپارند. این بورس ۵۳ انبار در کشور مالاوی دارد. همچنین مدیریت ۲۹ انبار در مناطق روستایی نیز به عهده این بورس است که مالکیت آنها در اختیار بخش خصوصی یا انجمن‌های کشاورزی است.

محصولات کشاورزی پس از ورود به انبارها، پاکسازی، درجه‌بندی و بسته‌بندی می‌شوند. سپس یک قبض انبار که روی آن، نوع، مقدار، درجه و کیفیت محصول ثبت شده است، به کشاورز داده می‌شود.

 با این قبض که صدور آن به معنای کیفیت استاندارد محصول است، امکان فروش این محصول کشاورزی در بازارها به قیمت عادلانه فراهم می‌شود و دیگر نیازی نیست که کشاورزان محصولات خود را در زمان برداشت (که بازار اشباع و قیمت‌ها پایین است) به فروش برسانند.

از سویی، امکان تجمیع و فروش کل این قبض‌های انبار وجود دارد که به کاهش هزینه‌ها و جذاب‌تر شدن قیمت محصولات کشاورزی منجر می‌شود. کشاورزان همچنین می‌توانند به پشتوانه این قبض‌های انبار از بانک‌های تجاری وام کم‌بهره و کوتاه‌مدت دریافت کنند. مزیت‌های سیستم قبض انبار را می‌توان به شرح زیر دسته‌بندی کرد:

   دسترسی به فضایی برای ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی.

   تضمین کمیت و کیفیت محصولات ذخیره شده.

   امکان استفاده از قبض انبار به عنوان وثیقه بانکی.

   بیمه بودن محصولات انبار شده در مقابل آتش‌سوزی یا سرقت.

   امکان فروش آسان و راحت از طریق سیستم فروش بازار ACE.

   فرصت سودبری از قیمت‌های فصلی.

در مجموع، سیستم قبض انبار به افزایش فعالیت‌های مالی، توسعه بازارهای باکیفیت، بازاریابی مناسب (داخلی و خارجی) محصولات، کاهش هزینه‌های پس از برداشت و افزایش درآمدهای کشاورزان منجر می‌شود.

کشاورزانی که در کشور مالاوی از سیستم قبض انبار بورس ACE استفاده می‌کنند، علاوه بر امکانات و فرصت‌های پیش‌گفته، از آموزش‌های مختلف این بازار در زمینه فروش محصولات و بازاریابی نیز بهره می‌برند. افزایش حضور کشاورزان مالاویایی در بورس کالای ACE نشان‌دهنده رضایت آنان از سازوکار این بورس و منافع حاصل از آن است.

 

ارسال نظر