نگاه مردد معامله‌گران به ریسک‌های پیش رو

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۶۵
نگاه مردد  معامله‌گران  به ریسک‌های  پیش رو

گروه بورس|محمد امین خدابخش|

بازارهای جهانی در هفته‌ای که گذشت روزهای به نسبت آرامی را پشت سر گذاشتند. طی این هفته برآیند تمامی گمانه‌زنی‌ها و اخبار سیاسی و اقتصادی سبب شد تا شاهد تغییرات اندک قیمت در بسیاری از بازارهای کالایی در گوشه و کنار جهان باشیم. اقتصاد جهانی که از آغاز سال جاری به دلیل افزایش عدم اطمینان ناشی از فزونی ریسک‌های سیستماتیک همچون آینده مبهم تنش تجاری چین با امریکا، اثرات خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا و تضعیف آمار اقتصاد‌های بزرگ رنج می‌برد، روزهای پایانی ماه جاری میلادی را با تعادل در عرضه و تقاضا به پایان برد.

 سکون بازارها در این بازه زمانی به شکلی بود که مهم‌ترین بازارهای سهام جهان شامل بازارهای امریکا، توکیو، هنگ کنگ و لندن به‌طور کلی در سطوح قیمتی هفته‌ قبل از آن به کار خود خاتمه دادند. به نظر می‌رسد دلیل این امر خنثی شدن اثر اخبار مثبت و منفی منتشر شده در اقتصاد جهانی باشد. بر این اساس عمده بازارهای بین‌المللی در حالی به معاملات خود طی هفته اخیر خاتمه دادند که تاثیر کاهش نرخ‌های بهره در اقتصادهایی نظیر حوزه پولی یورو، استرالیا و چشم‌انداز کاهش بهره در اقتصاد امریکا متاثر از تشدید ریسک‌های سیاسی همچون تنش در خلیج فارس، تاکید بریتانیا بر خروج از اتحادیه اروپا در موعد مقرر و بهبود انتظارات در جهت رشد دو درصدی اقتصاد ایالات متحده در دو ماهه دوم سال جاری میلادی، منجر به سکون نسبی عرضه و تقاضا در هفته گذشته شد.

    نگاهی به بازارهای سهام

همان‌طور که پیشتر نیز به آن اشاره شد شاخص بازارها در هفته گذشته تغییراتی با برآیند نسبتا خنثی را پشت سر گذاشتند. در حالی که قیمت سهام در هفته پیش از آن تحت تاثیر محرک‌های سیاسی، اقتصادی و همچنین افزایش سوددهی برخی از شرکت‌ها شاخص‌های اس‌اندپی، داورجونز و نزدک را به بالاترین سطح خود در در تاریخ ثبت نماگرهای یاد شده رسانده بود، در هفته گذشته نتوانست به شکست مقاومت شکل گرفته در سقف‌های تاریخی این شاخص‌ها منجر شود. با این حال در آخرین روز معاملاتی هفته به دلیل خوشبینی بازارها به رشد تقریبا دو درصدی تولید ناخالص داخلی امریکا در سه ماهه دوم، تقاضا به ویژه در معاملات آتی را افزایش داد.

مطابق با آنچه کارشناسان بازارهای مالی بین‌المللی عنوان می‌کنند اگرچه رشد به نسبت خوب اقتصادی ایالات متحده در دوره یاد شده نقشی موثر بر روند معاملات سهام و ابزارهای مربوط به آن خواهد داشت با این حال تاثیر آن نسبت به کاهش نرخ‌ بهره در اقتصاد این کشور کمتر خواهد بود. در حالی که پیشتر انتظار می‌رفت فدرال رزرو در جلسه آتی خود که در هفته پیش رو برگزار می‌شود سیاستی جدی مبنی بر کاهش نرخ بهره داشته باشد، حال انتظارات منفی بازارهای امریکا به دلیل افزایش زمزمه‌ها مبنی بر کاهش کمتر از انتظار نرخ بهره اندکی تعدیل شده است. همین عوامل سبب شده تا سایر بورس‌های بین‌المللی در اقصی نقاط جهان نیز روند مشابه بازارهای امریکا را پیش بگیرند و نوسان چندانی را در روزهای گذشته تجربه نکنند.

    ترمز افت قیمت نفت کشیده شد

قیمت‌ها در بازار جهانی نفت نیز، حال و روزی مشابه بازارهای سهام داشتند. طلای سیاه که به نسبت سایر کالاهای اساسی تاثیر بیشتری از تحولات ژئوپلیتیک می‌پذیرد، در هفته گذشته با نوسانی 3 الی 4 دلاری رو‌به‌رو بود. به نظر می‌رسد دلیل اصلی این اتفاق مواجهه فعالان بازار نفت با کاهش سنگین موجودی نفت ایالات متحده در هفته اخیر باشد. در حالی که بازارهای جهانی نفت در نیمه نخست ماه جولای به دلیل ترس از مازاد عرضه در این بازار شاهد کاهش قیمت‌ها بودند، در هفته اخیر کاهش 11 میلیونی ذخایر نفت امریکا دلیل محکمی برای رد تصور خود یافتند. همین امر سبب شد تا در کنار ترس از کاهش نقل و انتقال نفت از تنگه هرمز ترمز افت قیمت این ماده استراتژیک کشیده شود و هفته گذشته در حالی خاتمه یابد که تحلیلگران دلیلی برای سقوط بیشتر بهای طلای سیاه نداشته باشند.

    شانس بالای نقره در پیشی گرفتن از طلا

در حوزه فلزات گرانبها اوضاع اندکی با بازارهای نفت و سهام متفاوت است. در حالی که دو بازار یاد شده در گیر و‌دار عوامل سیاسی و اقتصادی متعدد از ابهام بیشتری برخوردار هستند، عدم تنوع در بازار این فلزات که بیشتر تقاضای آن به محصول طلا و نقره محدود است، سبب شده تا کارشناسان این حوزه با خیال راحت‌تری نسبت به رشد قیمت این فلزات در ماه‌های آتی سخن بگویند. بازار جهانی طلا که از ماه‌ها قبل خود را برای افزایش تنش‌های تجاری میان چین و امریکا و کاهش قیمت بهره در حوزه یورو و سایر اقتصادها نظیر ایالات متحده آماده کرده است، اگرچه این روزها از شدت رشدش کاسته شده، ولی به گفته کارشناسان انتظار صعود قیمت را می‌کشد. به نظر می‌رسد انتظارات فعالان اقتصادی در خصوص تضعیف رشد اقتصاد جهان در ماه‌های پیش رو دلیل افزایش اقبال عمومی به اونس جهانی طلا شده باشد. این فلز گرانبها که به‌طور سنتی مهم‌ترین وسیله حفظ ارزش در مواقع افول بازارها بوده، در دو ماه گذشته بیش از 250 دلار نوسان قیمت داشته و هم‌اکنون بالای هزار و 400 دلار در هر اونس داد و ستد می‌شود. در معاملات نقره اما خوشبینی کارشناسان حتی از رشد احتمالی قیمت طلا نیز بیشتر است. بخشی از این خوشبینی فاصله بسیار زیاد قیمت فعلی این فلز با سقف قیمت تاریخی آن است. همراه ارزان قیمت طلا در بازارهای جهانی هم‌اکنون بهایی برابر با 16.5 دلار دارد. این در حالی است که سقف تاریخی قیمت نقره در نخستین روز آوریل سال 2011 در محدوده 50 دلار بوده است.

 

    رشد مناسب تولید فولاد ایران در مقایسه

با سایر کشورها

هفته گذشته برای بازار فلزات اساسی هفته به نسبت عادی بود. اگرچه در این هفته قیمت کالاهایی نظیر سرب به سقف چهارماهه رسید و خبرها حاکی از وضعیت خوب تولید محصولات فولادی در کشورمان بود. با این حال معاملات این کالاها با رشد قیمت قابل توجهی خاتمه نیافت. داد و ستدهای این هفته در حالی به اتمام رسید که قیمت هر تن مس زیر6 هزار دلار باقی ماند و بهای سایر فلزات نظیر آلومینیوم و روی نیز تغییر چندانی نکرد.

با این حال در حوزه تولید فولاد شاهد خبرهای خوبی برای تولیدکنندگان ایرانی بودیم. خبرها حاکی از آن است که در گزارش 145 صفحه‌ای انجمن جهانی تولید فولاد، به رشد 6.5 درصدی تولید این محصول صنعتی در کشور اشاره شده است. از قرار معلوم ایران در ماه ژوئن 2.165 میلیون تن فولاد تولید کرده که نسبت به میانگین نیمه نخست سال 2019 افزایش زیادی را نشان می‌دهد. طی این دوره تولید آهن اسفنجی در ایران به میزان 16.3 درصد افزایش داشته است.

 

ارسال نظر