تاثیر گزارش‌های سه ماهه و نرخ ارز بر عملکرد شاخص

۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۳۸۳

گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌ها به ویژه فلزی‌ها، معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها گزارش‌های خوبی ارایه داده‌اند و کماکان با وضعیت مناسب و قابل قبولی فروش خود را ادامه می‌دهند.

حسن قاسمی، مدیرعامل کارگزاری آینده نگر خوارزمی با بیان این مطلب به پایگاه خبری بازار سرمایه گفت: شرکت‌هایی که در این مدت رشد بالایی داشته‌اند، عمدتا کوچک یا شرکت‌هایی بوده‌اند که در بازار پایه حضور داشته‌اند. اگرچه گران شدن سهام برخی از این شرکت‌ها زیاد منطقی نبوده ولی شرکت‌های پتروشیمی، معدنی و کامودیتی اصولا نسبت به سال قبل افت سود ندارند؛ یعنی حتی در بدترین شرایط، اکثرا سودی به اندازه سال قبل به دست آورده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه الان هم فصل مجامع است و P/E تحلیلی این شرکت‌ها ۴ یا ۵ است، بنابراین سهامداران در این بخش نباید نگران باشند. البته شرکت‌های کوچکی که طی فرآیندهایی سهام آنها احتمالا به شکل هیجانی رشد کرده، ممکن است افت جدی داشته باشند؛ ولی به نظر می‌رسد شرکت‌هایی که برای سال ۹۸ در زمینه پتروشیمی و معدنی و فلزی فعالیت می‌کنند، به اندازه سال ۹۷ سود محقق شده داشته باشند و بعید است که دلار هم نرخ کمتر از ۱۰ هزار تومان را تجربه کند.مدیرعامل کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی در ادامه، کاهش نرخ ارز را از دلایل اصلی افت شاخص در برخی مقاطع دانست و گفت: از آنجا که بازار سرمایه از این عامل تاثیرپذیری بالایی دارد، این تردید و نگرانی برای عده‌ای از سرمایه‌گذاران ایجاد شد که در صورت نگهداری سهام خود متضرر خواهند شد.قاسمی اظهار داشت: تعداد زیادی از شرکت‌ها فروش صادراتی دارند و قیمت فروش محصولات آنها بر اساس قیمت ارز تعیین می‌شود، ولی به نظر نمی‌رسد افت نرخ ارز از آنچه هست، جدی‌تر شود.این کارشناس بازار سرمایه افزود: اکثر شرکت‌ها در گزارش‌های مالی خود نرخ ارزی را که با آن اقدام به فروش محصول یا صادرات آن کرده‌اند، کمتر از ۱۰ هزار تومان عنوان

کرده اند؛ الان هم در سامانه‌ها نرخ‌های حدود ۱۱ هزار تومانی مطرح است، بنابراین به نظر نمی‌رسد که تهدیدی جدی از این محل، شرکت‌ها و صنایع بزرگ مثل پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها و معدنی‌ها را تهدید کند. قاسمی در عین حال با بیان اینکه برخی هیجانات و نوسانات دلار بطور مستمر وجود دارد، گفت: البته با نوسان روزانه قیمت دلار نمی‌توان سهام خرید؛ چون فروش شرکت در طی زمان است که حاشیه سود آن را می‌سازد. لذا نوسانات روزانه نمی‌تواند نشان‌دهنده کاهش یا افزایش جدی در سودآوری یک شرکت باشد و سهامداران می‌توانند با آسایش خاطر، سهام ارزنده خود را نگه دارند.

 

ارسال نظر