بورس به کمک توسعه صنعت زغال سنگ می‌آید

۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۲۹۱
بورس به کمک توسعه صنعت زغال سنگ می‌آید

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه زغال سنگ از عناصر مهم ثروت ملی کشور است، افزود: صنعت زغال سنگ ظرفیت چند هزار میلیارد تومانی دارد اما سهم بازار سرمایه از این میزان منطقی نیست و ما کمک می‌کنیم مسیر توسعه این صنعت در بورس هموار شود.

شاپور محمدی در دیدار با فعالان صنعت زغال‌سنگ که هدف از آن توسعه ظرفیت‌های صنعت زغال سنگ با کمک بازار سرمایه بود، با اشاره به اینکه توسعه بازارها در همه بورس‌ها از جمله بورس انرژی مورد حمایت نهاد ناظر است، گفت: مهم‌ترین عناصر ثروت ملی ما (انرژی) همچون نفت خام، گاز طبیعی، برق و غیره در بورس انرژی داد و ستد می‌شود و امروز این رکن بازار سرمایه نقش مهمی در اقتصاد ملی ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه در ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار به بازاری شفاف، کارا و منصفانه تاکید شده و نهاد ناظر از این اصول تبعیت می‌کند، افزود: عرضه زغال سنگ در بورس قطعا به کشف قیمت منصفانه منتهی می‌شود.

محمدی ادامه داد: برای پذیرش شرکت‌های فعال صنعت زغال سنگ در بورس انرژی هیچ محدودیت و مانعی وجود ندارد و هرجا نیز قانون یا رویه‌ای به اصلاح نیاز داشته باشد قطعا در دستور کار نهاد ناظر قرار خواهد گرفت.

سخنگوی سازمان بورس تاکید کرد: توسعه بازار همه کالاهای قابل عرضه در بورس همواره مورد استقبال سازمان است و خوشبختانه زغال سنگ از شرایط خوبی برای حضور در خانواده بازار سرمایه برخوردار است و سابقه عرضه در بورس را دارد، بنابراین مسیر توسعه این صنعت در بازار سرمایه هموار است.

محمدی ابراز امیدواری کرد در آینده شاهد عرضه‌های مستمر زغال سنگ در بورس باشیم و ادامه داد: امیدوارم این بازار زنده شود و بورس انرژی مرجع قیمت‌گذاری زغال سنگ باشد. دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه زغال سنگ یکی از صنایع مهم کشور به شمار می‌رود، افزود: صنعت زغال می‌تواند به یکی از مهم‌ترین صنایع بورسی کشور تبدیل شود.

  بورس، بهترین موقعیت برای عرضه محصولات

در ادامه محمد مجتهدزاده، رییس انجمن زغال سنگ ایران نیز با تاکید بر اینکه هر کالایی که به بورس وارد شود بهترین موقعیت بازار را را تجربه می‌کند، گفت: البته زغال سنگ مشتری انحصاری دارد، بنابراین ممکن است شرایط آن با سایر کالا‌ها متفاوت باشد.

مجتهدزاده ضمن اشاره به اینکه شفافیت، قیمت‌گذاری عادلانه، سرعت در تسویه و نظارت قانونی مهم‌ترین ویژگی‌های بازار سرمایه است، افزود: ما تمایل داریم بازار زغال سنگ در بورس توسعه داشته باشد با این حال اکنون مشکل ما زمان تسویه است تا قیمت‌گذاری.

وی با اشاره به اینکه مصرف‌کنندگان عمده هم باید نسبت به خرید این محصول از بورس تشویق شوند، ابراز امیدواری کرد راه عرضه زغال سنگ در بورس هموارتر شود، زیرا بورس محل مناسبی برای تعیین قیمت این محصول استراتژیک است و همیشه نمی‌توان با چانه‌زنی، قیمت‌ها را مشخص کرد.

 

ارسال نظر