ارزش بورس تهران 938 هزار میلیارد تومانی شد

۱۳۹۸/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۱۹۹

گروه بورس|

شاخص بورس تهران دیروز با ثبت رشد ۳ هزار و ۳۸۶ واحدی در پایان معاملات به ۲۵۳ هزار و ۴۷ واحد رسید. در این روز رشد قیمت در بسیاری از نمادهای فلزی- معدنی و پتروپالایشی سبب شد تا طی روز گذشته ارزش بورس تهران به 938 هزار میلیارد تومان برسد. اگرچه این نخستین‌باری نیست که ارزش این بازار به رقم یاد شده می‌رسد اما بررسی آن در مقایسه با سایر آمارهای اقتصادی جالب توجه است.

 ارزش بورس تهران در حالی امروز به 938 هزار میلیارد تومان رسیده که پیش‌تر در تاریخ 24 تیرماه، هنگامی که شاخص کل بورس تهران به سطح 53 هزار و 303 واحد رسیده بود به رقم 959 میلیارد تومان را نیز دست یافته بود. ارزش بازار در روزهای جاری در حالی به این سطح رسیده است که این بازار در روز پایانی سال 96 و قبل از افزایش تند و تیز قیمت ارز ارزشی بالغ بر 382 هزار میلیارد تومان داشت. بر این اساس اگرچه ارزش ریالی بورس تهران در حال حاضر 2.5 برابر ارزش آن در پایان سال 96 است، با این حال ارزش دلاری این بازار که در پایان سال یاد شده در حدود 100 میلیارد دلار بوده همچنان از بهای سهام این بازار در روز گذشته کمتر است، چراکه با احتساب دلار 12 هزار تومانی (روز گذشته ارزش هر دلار امریکا  روی تابلوی صرافی‌های دولتی 12 هزار تومان بوده است) ارزش این بازار در حال حاضر 78 میلیارد دلار است.

بر اساس آمارهای به ثبت رسیده در این روز همه شاخص‌های بازار سهام با رشد مواجه شدند بطوری که شاخص کل بورس معادل ۱.۳۶ درصد افزایش یافت و به سطح ۲۵۳ هزار و ۴۷ واحدرسید. شاخص‌ قیمت «وزنی- ارزشی» با ۹۲۳ واحد افزایش معادل ۱.۳۶ درصد به ۶۸ هزار و ۹۹۸ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۲۳۱ واحد افت معادل ۰.۳۸ درصد به ۶۰ هزار و ۳۶۱ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۱۵۵ واحد رشد، معادل ۰.۳۸ درصد به ۴۰ هزار و ۶۸۲ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۶۷۱ واحد رشد، معادل ۱.۳۶ درصد به ۲۸۱ هزار و ۱۲۳ واحد، شاخص بازار اول با ۲۶۲۷ واحد افزایش معادل ۱.۴۳ درصد به ۱۸۶ هزار ۵۲۶ واحد و شاخص بازار دوم با ۶۱۴۶ واحد صعود معادل ۱.۲۴ درصد، به ۵۰۲ هزار و ۹۵۳ واحد رسیدند.

در روزی که گذشت ۷ نماد «فولاد با ۵۲۱ واحد، فملی با ۴۴۰ واحد، پارس با ۲۹۲ واحد، پارسان با ۲۵۷ واحد، شتران با ۲۳۵ واحد، فارس با ۲۳۲ واحد و شپنا با ۲۳۰ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس به جا گذاشتند.  به این ترتیب، در پایان داد و ستدهای روز قبل بورس، در ۲۱۸ هزار نوبت معاملاتی، یک میلیارد و ۸۶۴ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۱ هزار و ۶۰۴ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۹۳۸ هزار و ۴۱ میلیارد تومان رسید. در فرابورس ایران نیز شاخص افزایشی بوده و با رشد 42 واحد به رقم 327 واحدی عملکرد روزانه خود را به پایان رساند. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران در این روز به بیش از 180 هزار میلیارد تومان رسید.

در روزی که گذشت معامله‌گران در فرابورس بیش از یک میلیارد اوراق حق تقدم و سهام در قالب 169 هزار نوبت معامله و به ارزش 741 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

در این روز نمادهای مارون، زاگرس، کگهر، ذوب، بپاس، در تقویت شاخص فرابورس موثر بودند و نمادهای دی‌، هرمز نیز بیشترین تاثیر منفی را بر این شاخص گذاشتند. نمادهای پربیننده این نیز مربوط به ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، گروه صنایع کاغذ پارس، پتروشیمی زاگرس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان و شرکت قاسم‌ایران بود.

 

 

ارسال نظر