صعود بورس ادامه دارد

۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۸۳۷
صعود بورس ادامه دارد

گروه بورس |

ریزش 7 هزار واحدی بورس که دو روز پیش رخ داد، بسیاری از سرمایه‌گذاران را وارد حالت انزوا و حتی فرار از بازار کرده است. به‌طور طبیعی، پول سرگردان ماهیت ریسک گریزی دارند و نوسان به این شدت طبعا به نزول بازار منجر می‌شود. برای این سقوط شاخص، دلایل مختلفی مطرح می‌شود که یکی از آنها، نزول شدید نرخ دلار در بازار و نزدیک شدن نرخ دلار نیمایی به سنایی است. اما کارشناسان بازار سرمایه، ‌معتقدند که این نزول ادامه‌دار نیست و بازار به زودی مسیر رشد خود را بازیابی خواهد کرد.

در همین رابطه یک کارشناس بازار سرمایه، اصلاح را رفتار طبیعی بازار دانست و بر ادامه رشد شاخص و عبور آن از مرز ۳۰۰ هزار واحد تا پایان سال تاکید کرد.

فردین آقابزرگی با اشاره به نوسان روز گذشته شاخص گفت: این اتفاق بدیهی‌ترین شکل ممکن برای اصلاح بازار پس از یک بازدهی حدود ۴۰ درصدی است که طی سه، چهار ماه ابتدایی امسال شاهد بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: شکل طبیعی بازار این است که همواره باید نوسان داشته باشد، به خصوص اینکه محور و متغیر اصلی اثرگذار در رشد شاخص در سال ۹۷ و ماه‌های طی شده از سال ۹۸، نرخ ارز بوده است؛ بر این اساس بدیهی است که با کاهش نرخ ارز بازار خود را اصلاح کند.

    اصلاح شاخص ادامه‌دار نیست

آقابزرگی با اشاره به تعدیل نسبی صورت گرفته در شاخص طی روز گذشته افزود: البته به دور از ذهن است که این روند کاهشی ادامه‌دار باشد، حتی نمی‌توان وضعیت نرخ ارز را نیز در شرایط فعلی در حالت تثبیت دید.چون با در نظر گرفتن سایر متغیرها و بنیه اقتصادی داخلی و خارجی این تناسب اکنون برقرار نیست.

این فعال بازار سرمایه در تشریح استدلال خود گفت: نزولی که اکنون در بازار ارز رخ داده است تا حدی جنبه روانی نیز دارد.اما عوامل دیگری از جمله پیش‌بینی‌های ثبات نسبی در وضعیت اقتصادی، نزدیک شدن نرخ ارز آزاد به ارز مبادلاتی و نیمایی و به عبارتی پیش خور شدن بخش عمده‌ای از پیش بینی‌هایی که فعالان بازار داشته‌اند نیز می‌تواند از دلایل این اصلاح باشد.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی افزود: روز گذشته اصلاح بازار صورت گرفت و از اکنون انتظار داریم که شاخص به نقطه تعدیل رسیده و به سیر صعودی خود بازگردد.

وی در تشریح دلایل خود برای این پیش بینی تصریح کرد: انتشار گزارش سه ماهه شرکت‌ها نشان می‌دهد که عملکرد صنایع خیلی خوب بوده است و این امر چشم‌انداز، پیش‌بینی‌ها و روند مناسبی را پیش روی بازار قرار می‌دهد که هم از نظر مقداری و هم از نظر نرخ فروش محصولات، تحقق پیش‌بینی سود و زیان محقق شده را رقم می‌زند.

وی روندهای سیاسی بین‌المللی را نیز مثبت ارزیابی کرد و افزود: همواره می‌توان گفت که بهبود نسبی روابط و کاهش ناملایمات سیاسی تا حدی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در شرایطی که تنش افزایشی می‌شود اصلاح طبیعی است. تغییر نرخ دلار و تعاملات بین‌الملل منجر به تخلیه هیجان می‌شود. فردین آقابزرگی با اشاره به نبود زمینه برای پذیرش نقدینگی سرگردان در سایر بازار‌ها گفت: این وضعیت سبب می‌شود که کماکان بورس همچنان اولویت اول صاحبان نقدینگی باشد و هر روز بر حجم این سرمایه‌گذاری‌ها در بازار سرمایه افزوده شود.

وی با بیان اینکه عمده معاملات روز گذشته انتقال سرمایه از صنعت به صنعت بوده است، افزود: پس از انتشار تحلیل‌ها و بررسی روندهای موثر بر بازار سرمایه از جمله کاهش نرخ ارز، اکنون می‌توان با بررسی معاملات دیروز به این نکته دست یافت که این تریدها اغلب شیفت سرمایه از صنعتی به صنعت دیگر بوده است و این اتفاق هم در خصوص اشخاص حقیقی و هم در خصوص اشخاص حقوقی صادق بوده است.یعنی جابه‌جایی سهام و تغییر پرتفوی شکل گرفته و این به منزله خروج سرمایه از بازار نیست و همواره چنین شرایطی بهترین موقعیت برای اصلاح پرتفوی است.

این تحلیلگر بازار سرمایه یادآور شد: بررسی‌های امروز من حاکی از این است که بسیاری از حقوقی‌هایی که دیروز سهام خود را فروختند یا در صف فروش بودند و کلوزشان شکل نگرفته بود، امروز با قیمت بالاتری در صف خرید همان سهام هستند.

آقا‌بزرگی ضمن تشریح روند قابل قبول فعلی در پیش‌بینی سیر حرکت شاخص تا پایان سال ۹۸ گفت: اکنون می‌توان گفت که با فرض ثبات شرایط مطمئن هستم که از امروز تا انتهای سال شاخص حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد دیگر بازدهی خواهد داشت و شاخص با قاطعیت قله‌های ۳۰۰ هزار واحد را نیز فتح خواهد کرد.همان‌طور که ممکن است رسیدن به این نقطه اکنون دور از ذهن باشد، رسیدن به ۲۵۰ هزار واحد نیز دور از ذهن بود و امروز توانستیم تنها با گذشت سه ماه از سال شاهد آن باشیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی من این است که اقبال همچنان روی شرکت‌های اثرگذار روی شاخص مانند شرکت‌های عمده فولاد، پتروشیمی و پالایشی باشد.همچنین معتقدم رشد بیشتر نصیب صنایعی خواهد شد که مواد اولیه آنها از داخل تهیه می‌شود، اما نرخ فروش محصولات آنها نرخ جهانی است و این صنایع عبارتند ازپالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها و تا حدودی سنگ آهنی‌ها که با وجود مشکلات همچنان کانه‌های فلزی در کنار صنایع پتروشیمی و پالایشی در اولویت اول سرمایه‌گذاری هستند.

    بازار ارز برای معاملات بورس تهدید‌کننده نیست

دیگرکارشناس بازار سرمایه بیان کرد:  دلار به قیمت‌های پیش بینی شده و به کمتر از ۱۱ هزار تومان نمی‌رسد، به همین دلیل بازار ارز به عنوان تهدید‌کننده جدی برای معاملات حاضر در بازار سرمایه محسوب نمی‌شود. مهدی ساسانی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه بورس از وابستگی شدیدی نسبت به دلار برخوردار است، افزود: نزدیکی قیمت دلار در بازار آزاد به نرخ بازار سنا موجب چنین تفکری برای برخی از فعالان بازار شده که شاید فروش شرکت‌هایی که ارز سنا دریافت کرده‌اند و معاملات خود را بر این اساس انجام می‌دهند، به چالش کشیده شود. وی اضافه کرد: مصوبه‌های ابلاغ شده از سوی دولت و همچنین بخشنامه‌هایی که از طرف مسوولان تنظیم و ارایه می‌شود به‌شدت بر روند گروه‌ها در بازار تاثیرگذار است که این موضوع در کنار برخی دیگر از عوامل، زمینه ریزش شاخص بورس در بازار را فراهم می‌کند. به گفته ساسانی، موضوعی که اکنون می‌توان برای معاملات بازار در نظر گرفت اینکه به دلیل ارایه گزارش‌های سه ماه شرکت‌ها، برآورد بهتری را می‌توان برای آینده صنایع حاضر در بورس تصور کرد.

وی گفت: بازار به اصلاح روز گذشته نیاز داشت و با توجه به اینکه این اصلاح تند و زیاد بود به نظر می‌رسد که امروز بسیاری از صف‌های فروش جمع شوند.

ساسانی افزود: نماد برخی از شرکت‌های بزرگ به منظور برگزاری مجامع متوقف شده‌اند و اکنون به عنوان غایبان بازار محسوب می‌شوند که این موضوع از جمله عامل تاثیرگذار در افت شاخص بورس بود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در کل یک خوشبینی خاص نسبت به آینده بازار سرمایه وجود دارد و شاخص بورس با توجه به کلیت بازار باردیگر در مسیر روند افزایشی قرار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر