رونق تولید با محصولات کشاورزی در بورس‌کالا

۱۳۹۸/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۴۰۰

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: کشاورزان کشور رفته رفته در حال آشنایی با سازوکار بورس کالا و امکان فروش محصولاتشان با قیمت‌های مناسب در این بستر معاملاتی هستند که این اتفاق به رشد عرضه و معاملات انواع محصولات کشاورزی در بورس، افزایش کیفیت کالاها و رسیدن کشاورزان به حق شان در معاملات منجر می‌شود.

 پس از عرضه موفق زعفران در بورس کالا و راه‌اندازی ابزارهای مالی روی این محصول همچون معاملات گواهی سپرده، قرارداد آتی و اختیار معامله، هفته گذشته زیره سبز نیز به عنوان محصولی صادراتی و ارزشمند به تالار نقره‌ای بورس کالا راه یافت.

در همین زمینه نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در خصوص تأثیر عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا به باشگاه خبرنگاران گفت: ساماندهی بازار معاملات محصولات کشاورزی دیر یا زود باید انجام شود که یکی از مقاصد اصلی در مسیر این ساماندهی، عرضه محصولات در بورس کالا است.

فرهاد آگاهی افزود: اعلام می‌شود محصولات جدیدی در حوزه کشاورزی در راه ورود به بورس کالا قرار دارد که عرضه و طراحی ابزارهای مالی روی محصولاتی چون پسته، خرما، کشمش و گیاهان دارویی پس از زعفران و زیره می‌تواند علاوه بر شفاف‌سازی قیمت‌ها و حجم معاملات، کمک شایانی به رونق تولید کند.

وی در پاسخ به این پرسش که کشاورزان و روستاییان که سال‌ها سنتی معامله کرده‌اند آیا نسبت به عرضه محصولاتشان در بورس اقدام می‌کنند؟ گفت: کشاورزان به دنبال فروش محصولات خود با قیمت مناسب‌تر هستند و از راهکارهایی که به رونق فروش آنها کمک کند، استقبال می‌کنند. این اتفاق تنها به آموزش نیاز دارد به‌طوری‌که با ورود محصولات چند کشاورز به بورس و مشاهده نتایج مطلوب آن، سایر کشاورزان نیز نسبت به عرضه در بورس ترغیب می‌شوند.

آگاهی تصریح کرد: اغلب کشاورزان و بنکداران کشور، فعالیت صادراتی انجام نمی‌دهند در این میان با فراهم شدن امکان عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، کشاورزان به‌راحتی می‌توانند نیاز تجار و صادرکنندگان را از طریق بورس تأمین کرده که این موضوع در توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیز اثرگذار خواهد بود.نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: به نوعی می‌توان گفت رونق معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا به تسهیل تعامل میان کشاورزان و بازرگانان منجر می‌شود که این اتفاق مانع از ارزان فروشی محصولات ایرانی در بازارهای منطقه‌ای می‌شود.

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی در پایان بر لزوم گسترش روابط تجاری با کشورهای خارجی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل شرایط تحریم، همکاری بورس کالا با بورس‌های بین‌المللی کار دشواری است اما امکان تهاتر کالاها از مسیر بورس کالا با دیگر کشورها وجود دارد، اقدامی که در کشورهای امریکای جنوبی مشاهده می‌کنیم و می‌تواند در مبادلات ما با شرکای تجاری و کشورهای همسایه رقم بخورد.

 

ارسال نظر