احتمال صعود

۱۳۹۸/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۳۹۶
احتمال صعود

گروه بورس|

بازار سرمایه در آخرین روز معاملات هفته گذشته متعادل و پایدار بود و اکثر نمادها در محدوده‌های قیمتی خود نوسان داشتند. رشد این بازار، نسبت به بازارهای رقیب با تخمین نیم درصد بالاتر قرار دارد و هرچند هفته آرامی را پشت سر گذاشت، اما با توجه به اینکه در آخرین هفته تیرماه و در واقع آخرین هفته‌ای هستیم که مجامع می‌توانند برگزار شوند، می‌توان گفت که بازار با سرعت آهسته در این هفته نیز به کار خود ادامه می‌دهد و پس از پایان فصل مجامع و همرمان با انتشار صورت‌های مالی 1 ماهه و 3 ماهه، دوباره برای رشد پرقدرت خود شتاب می‌گیرد. با این اوصاف، عده‌ای معتقدند که اگر اوضاع سیاسی رو به گشایش برود، می‌توان برای ادامه رشد بازار، فضای مثبتی را متصور بود. در غیر این صورت، تهدیدهای سیاسی بر روند رو به رشد بازار چیره می‌شود.

در همین شرایط، موضوع معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی شرکت‌ها که منجر به افزایش سرمایه آنها می‌شود و به عنوان امتیازی برای ناشران به شمار می‌رود نیز مطرح شده است که از نظر کارشناسان به عنوان موتور محرک رشد بازار به شمار می‌رود.

  بازار سرمایه توقف ندارد

یک فعال بازار سرمایه، تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها را از مهم‌ترین موضوعات اثرگذار بر وضعیت آتی شرکت‌ها دانست و گفت: به نظر می‌رسد این موضوع در کنار اخبار مجامع همچنان بازار را در وضعیت مطلوب حفظ خواهد کرد .

یوسف پاشانژاد در گفت‌وگو با سنا، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بازار با آن درگیر است، تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌هایی است که با توجه به دستورالعمل‌ها و قوانین جدید، برای آنها معافیت‌هایی صادر می‌شود؛ لذا به نظر می‌رسد بازار به سمت شرکت‌هایی خواهد رفت که تصمیم به تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارند یا به سمت تعدادی از صنایع که هنور رشد کافی نداشته و نتوانسته‌اند در یک‌سال گذشته متناسب با دیگر صنایع حرکت کنند.وی سپس با اشاره به فصل برگزاری مجامع گفت: هم‌اکنون سرمایه‌گذاران در حال بررسی اخبار داخل مجامع هستند و در بعضی شرکت‌ها اخبار خوبی هم از مجامع رسیده است که خود این مساله، کاملا تاثیرگذار بوده و باعث شده بازار رونق بگیرد.

مدیرعامل کارگزاری رضوی ادامه داد: با وجود اینکه تصور می‌شد سیر صعودی بازار سرمایه متوقف شود یا این بازار سیر نزولی بگیرد، اخبار مثبتی که از مجامع می‌رسد و بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها، احتمال نزول را پایین آورده است .

به گفته پاشانژاد، در حال حاضر این مجامع و اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌هاست که مانع از نزولی شدن بازار شده است .

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به ریسک‌های سیاسی گفت: این ریسک‌ها همچنان در بازار سرمایه وجود دارند اما حساسیت بازار در این چند ساله به نوعی نسبت به ریسک‌های سیاسی کمتر شده است . همچنین با توجه به اینکه اخبار خوب و بد سیاسی پشت سر هم شنیده می‌شود، حساسیت بازار را نسبت به این موضوع کاهش داده و به جهت سیاسی هم خوشبینی‌ها نسبت به آینده بازار افزایش یافته است .

وی افزود: با توجه به اینکه بازار در ماه‌های اخیر رشد خوبی داشته و شاهد رشد نسبت P/E ‌ها هستیم، پیشنهاد می‌شود که سهامداران مخصوصا در سوددهی آتی شرکت‌ها با تحلیل بیشتری وارد شوند. چون موضوعی که در بحث ارزش‌گذاری و ارزش شرکت مغفول مانده، بحث سوددهی آتی شرکت‌هاست .

پاشانژاد با بیان اینکه این روزها و باتوجه به شرایط کلی بازار بعضی خریدها به صورت هیجانی انجام می‌شود، تاکید کرد: لازم است سرمایه‌گذاران روی بحث سوددهی و گردش وجه نقد آتی شرکت‌ها توجه بیشتری داشته باشند . علاوه بر این مناسب است سرمایه‌گذاران برای ورود به شرکت‌هایی اقدام کنند که برنامه‌ای برای تجدید ارزیابی دارایی‌های خود دارند و البته در خود شرکت هم وضعیت مساعدی حاکم است.این کارشناس بازار سرمایه توصیه کرد، با توجه به افزایش قیمتی که اتفاق افتاده، لازم است سهامداران از هرگونه شتابزدگی پرهیز و با بررسی بیشتری نسبت به خرید و ورود به صنایع اقدام کنند .

  تعادل در معاملات بازار سرمایه

همایون دارابی، دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به ثبات معاملات در بازار روز چهارشنبه افزود: تشکیل صف خرید برای

ایران خودرو، سایپا و در کل تقویت گروه خودرویی از جمله اتفاق معاملاتی بود و در دیگر نمادها گرایش بازار بیشتر به سمت سهم‌های کوچک بود.

دارابی ادامه داد: دلیل خاصی که بتواند تأثیرگذار بر گروه خودرویی‌ها باشد وجود نداشت بلکه این گروه یک دوره از اصلاح را پشت سر گذاشت و در نهایت روز گذشته بازگشت قیمت‌ها را تجربه کردند.

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات در بازار هفته آینده را متعادل اعلام کرد و گفت: در بازار منتظر تحولات و اخباری هستیم که بتواند معاملات را تحت تأثیر قرار دهد اما هم‌اکنون وضعیت معاملات بازار سرمایه با توجه به جو موجود متعادل

به نظر می‌رسد.

وی به عرضه اولیه سهام پتروشیمی نوری در روز شنبه تاکید و بیان کرد: پتروشیمی نوری از جمله سهام بزرگ هلدینگ خلیج فارس تلقی می‌شود که تاکنون از این هلدینگ عرضه سهام پتروشیمی مبین، فجر و پارس را شاهد بودیم و روند معاملات این شرکت مشابه آن شرکت‌ها خواهد بود.دارابی به استقبال سهام پتروشیمی نوری از سوی سهامداران در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود درخواست زیادی برای خرید پتروشیمی نوری وجود داشته باشد اما بعد از آن باید منتظر خبرها و تحولات مربوط به بازار نفت بود تا بتوان تغییرات قیمت این سهم را در آینده پیش بینی کرد.این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قیمتی که اکنون برای این سهام تعیین شده تا حدودی بالا است، افزود: ارزش‌گذاری براساس شرایط کنونی بود و چیزی که اکنون در مورد آن صحبت می‌شود وقایعی است که احتمال دارد در آینده رخ دهد و بر قیمت سهام تأثیرگذار باشد.

 

ارسال نظر