رفتار هیجانی، راز انتقال ثروت از افراد عجول به افراد صبور

۱۳۹۸/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۳۱۷
رفتار هیجانی، راز انتقال ثروت از افراد عجول به افراد صبور

پایان تیرماه، فصل مجامع تمام می‌شود و عوامل موثر بر روند بازار سرمایه تغییر می‌کند. معمولا پس از پایان این فصل فعالان بازار برای تصمیم‌گیری در انتظار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها هستند.

سید‌مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به روند شاخص بورس به سنا گفت: فصل مجامع بازار سرمایه به پایان رسیده و پس از تخصیص سود سهام شرکت‌ها بازار تحت تاثیر عوامل دیگری قرار دارد.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین محرک بازار، اعلام گزارش‌های مالی سه ماهه نخست شرکت‌ها است. سه ماهه اول سال گذشته فروش شرکت‌ها با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی محاسبه شد اما اکنون با توجه به نرخ دلار در کانال ۱۲ هزار تومانی سود سه ماهه شرکت‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. همچنین تصویب تجدید ارزیابی دارایی‌ها و قیمت‌های جهانی نیز روی برخی صنایع اثر مثبت دارد.

مصطفی صفاری ادامه داد: با همه مشکلات شرکت‌های صادرات محور همچنان در شرایط خوبی قرار دارند و به نظر می‌رسد عملکرد آنها تا پایان سال مثبت باشد یا شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی که تولید و بازار داخلی دارند تا پایان سال شرایط خوبی را تجربه می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور در ثبات نسبی است، گفت: فضای اقتصادی کشور نسبت به سال گذشته شفافیت بیشتری دارد، سیاست‌های جدید بانک مرکزی به ثبات نرخ ارز کمک کرده و در حال خروج از رکود هستیم بنابر این به نظر می‌رسد بازار سرمایه تا پایان سال با شوک‌های اقتصادی جدی مواجه نیست و بیشتر تحت تاثیر شوک‌های سیاسی قرار دارد که البته تاثیر آن نیز موقت است.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان افزود: عامل مهم موثر بر بازار سرمایه روابط بین‌المللی و شرایط برجام است. عکس العمل اروپا در مقابل اقدامات ایران به هرحال برای چند روزی بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مصطفی صفاری ادامه داد: در شرایط عادی بازار سرمایه از اردیبهشت تا تیر ماه به اوج فعالیت خود می‌رسد، شاخص در مرداد ماه و شهریور و پس از فصل مجامع معمولا روندی متعادل را طی و مجددا پس از انتشار گزارش‌های مالی شش ماه روند جدیدی را آغاز می‌کند. احتمالا عملکرد شرکت‌ها در شش ماه ابتدایی سال مثبت است بنابراین انتظار می‌رود مجددا در مهرماه شاهد حرکت رو به رشد شاخص باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بیش از تکانه‌های اقتصادی و سیاسی، نگاه کوتاه‌مدت، رفتار هیجانی و تصمیم‌گیری بر اساس شایعات به بازار سرمایه ما آسیب می‌زند. رفتار هیجانی عامل اصلی زیان خود سهامداران است.وی به سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای توصیه کرد به مشاورین حرفه‌ای دارای مجوز از سازمان بورس و اوارق بهادار مراجعه کنند و گفت: باید در بازار سرمایه با تحلیل داد و ستد کرد. رفتار هیجانی عامل انتقال ثروت از افراد عجول به افراد صبور است.

 

ارسال نظر