رشد شاخص متوقف نمی‌شود

۱۳۹۸/۰۴/۱۱ - ۰۱:۰۶:۲۳
کد خبر: ۱۴۷۷۱۷
رشد شاخص متوقف نمی‌شود

یک کارشناس بازار سرمایه پیرامون حرکت اصلاحی شاخص بورس گفت: حرکت دو روز گذشته شاخص بورس دلیل خاصی ندارد، بلکه بیشتر ناشی از فشار روانی ورود شاخص به کانال ۲۵۰ هزار واحد است که از خود مقاومت نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، سینا سلیمانی گفت: بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه معتقد بودند که با شاخص ۲۵۰ هزار واحد افزایش فروش و عرضه در بازار افزایش می‌یابد به همین دلیل از روز گذشته میزان عرضه در بازار رشد پیدا کرد که این امر زمینه ریزش شاخص بورس در بازار را فراهم ساخت.

به گفته سلیمانی، به نظر می‌رسد که روند منفی در بازار در چند روز آتی حذف ‌شود و شاخص مسیر صعودی خود را ادامه خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه سود خالص به دست آمده شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه را در سال ۹۷ بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این رقم در ابتدای سال ۹۶ به میزان ۱۶ هزار میلیارد تومان بود، بنابراین سود به دست آمده در بازار سرمایه تا انتهای سال ۹۷ و بدون نظر گرفتن سال ۹۸ رشد چهار برابری داشته است.

وی اظهار داشت: سود ۹۰ هزار میلیارد تومانی که در سال ۹۷ محقق شده، به اضافه سود نقدی که در مجامع تا پایان تیر ماه به سهامداران پرداخت می‌شود به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، با این اتفاق رشد حدود ۴۰ درصدی در سود خالص شرکت‌های بورسی محقق می‌شود.سلیمانی معتقد است: چنانچه بخواهیم شاخص بورس را متناسب با سود خالص شرکت‌ها بررسی کنیم، شاخص تا ۳۰۰ هزار واحد جا برای رشد دارد.

وی اظهار داشت: وضعیت بازار را باید مورد ارزیابی قرار داد که در روند آتی به چه صورتی خواهد شد، فروش شرکت‌ها در سال ۹۸ به همین صورت تداوم پیدا می‌کند یا خیر و همچنین وضعیت بازار جهانی و قیمت کالاهای اساسی (کامودیتی ها) چگونه می‌شود، چنانچه این مسائل در وضعیت مطلوبی قرار بگیرند، رشد شاخص به بیش از ۳۰۰ هزار واحد می‌رسد.

به گفته این تحلیگر، رشد شاخص بورس تا ۳۰۰ هزار واحد به صورت مقطعی رخ می‌دهد و ممکن است در بین رشد‌هایی که دارد اصلاح‌هایی را تجربه کند.این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: شاخص تا پایان فصل مجامع به محدوده ۲۵۰ تا ۲۵۵ هزار واحد می‌رسد و با پایان یافتن فصل مجامع شاخص روی این عدد درگیر می‌شود، اما سرانجام این محدوده را رد می‌کند.

وی اظهار داشت: برخی از سهم‌ها همچنان جا برای رشد دارند که بطور حتم با رشد آنها شاخص بورس در مسیر صعودی قرار می‌گیرد.

 

 

ارسال نظر