کمرنگ بودن اطلاع‌رسانی سبب ایجاد شایعات می‌شود

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۰۰:۳۴:۱۳
کد خبر: ۱۴۷۳۱۲

به گفته مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، با توجه به الزام قانونی سازمان از ابتدای شهریور ماه برای اجرایی شدن نظام حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی و با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از صنایع کشور جزو این شرکت‌ها هستند، انتظار داریم بازار سرمایه در اجرای این مهم نیز پیشگام باشد.

به گزارش سنا، مدیرعامل شرکت بورس تهران در این همایش که در محل شرکت بورس تهران برگزار شد، در خصوص اجرای حاکمیت شرکتی و نقش آن در اقتصاد و اهمیت مکانیسم گزارشگری حسابداران داخلی در اجرای این روند، توضیحاتی داد.

علی صحرایی ادامه داد: با ورود بخش تولید به بازار سرمایه، حسابداران داخلی با گزارشگری دقیق، اطلاعات لازم را به ذی نفعان خود منتقل می‌کند. بنابراین، اهمیت حاکمیت شرکتی در این است که زحمات بخش واقعی اقتصاد به نحو منصفانه از این طریق (گزارشگری مالی) برای همه ذی‌نفعان از سهامداران تا دولت گزارش شود. در این میان، ابزارها و ساختارهایی موجود در این خصوص دچار تغییراتی شده تا این گزارش‌دهی به‌طور منصفانه انجام شود. وی بازار سرمایه را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین استفاده‌کنندگان این گزارش‌دهی دانست و افزود: به واسطه اطمینانی که حسابرسان از طریق کار گزارشگری ایجاد می‌کنند، (چه در مکانیسم تهیه و گردآوری صورت‌های مالی و چه در مکانیسم حسابرسان مستقل) در اعتباربخشی به این بازار نقش مهمی دارند.

این مقام مسوول اضافه کرد: نظام حاکمیت شرکتی نیز در راستای غنا بخشیدن به همین موضوع است تا با تدوین ساختاری به همه ذی‌ربطان درون سازمانی و برون سازمانی اطمینان دهد تا منافع همه تامین شود؛ چراکه در نتیجه حاکمیت شرکتی به گزارش‌های شفاف و بی‌طرفانه می‌رسیم تا منافع همه ذی‌نفعان به‌طور منصفانه انجام شود.

وی در ادامه به توضیح نظام اجرایی حاکمیت شرکتی پرداخت و گفت: کمیته حسابرسی، یکی از ارکان مهم این مکانیسم است. این کمیته ساختار کنترل داخلی را به‌طور دایمی رصد می‌کند؛ در نظر داشته باشید که این ساختار باید جایگاه مستقلی داشته باشد. به‌طور مثال، باید در نظام استخدام و حقوق مزایا مستقل باشد، همچنین این ساختار باید به سطحی بالا و در حد ارکان شرکت پاسخگو باشد. صحرایی ساختار هیات‌مدیره را نیازمند استقلال در تصمیم‌گیری در عمل دانست و تصریح کرد: شرکت بورس تهران از شرکت‌هایی است که از بدو تاسیس خود و در ماده ۶۰ اساسنامه‌اش به موضوع حاکمیت شرکتی پرداخته و در عمل هم اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران در ادامه به توضیح مکانیسم اصلی گزارشگری مالی پرداخت و گفت: تقویت حسابرسی داخلی، گزارشگری به کمیته حسابرسی، پاسخگویی به سطوح بالاتر از هیات‌مدیره، تهیه صورت‌های مالی، و اتکا حسابرسان مستقل بر بررسی کنترل داخلی شرکت است.

وی در اهمیت نقش حسابرسان در بازار سرمایه عنوان کرد: در سال‌های گذشته اگر خسارتی به اطمینان بخشی اعتبار بازار سرمایه وارد شده به سبب قصور احتمالی بوده است که از این ناحیه به بازارسرمایه تحمیل شده است. صحرایی تصریح کرد: در این راه لازم است تا ما خود را به ابزارهای جدید هم مجهز کنیم، به این معنی که متخصصان در کمیته‌های حسابرسی در شرکت‌های مختلف باید تشکیل و سطح استقلال آن رعایت شود؛ همچنین باید متناسب با تغییرات تکنولوژی، ابزارهایمان را مجهز کنیم و نظام حسابرسی نیز بر بستر آی‌تی مبتنی شود.

وی اظهار کرد: برای کنترل بهتر امور داخلی شرکت‌ها نیز، باید سیستم‌های کنترل داخلی دانش مربوطه را به خوبی آموزش دیده و از آن استفاده کنند؛ همچنین در این راستا تقلیدی هوشمندانه از پیشرفت‌هایی که در دنیا در این زمینه وجود دارد، داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار با اشاره به الزام شرکت‌ها برای اجرای نظام حاکمیت شرکتی از ابتدای شهریور ابراز داشت: انتظار داریم تا شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در این حوزه پیشگام باشند، به ویژه اینکه بخش عمده‌ای از صنایع کشور جزو شرکت‌های پذیرفته شده در بازارسرمایه هستند و این امر می‌تواند سهم مهمی در اشاعه فرهنگ حاکمیت شرکتی در کل اقتصاد داشته باشد. صحرایی گفت: بازارسرمایه به مسیری اطمینان‌بخش نیاز دارد که آن هم به مکانیسم‌های گزارشگری درون شرکت‌ها و حسابرسی برمی‌گردد. اگر در جاهایی از بازار سرمایه شایعاتی وجود دارد، این مساله به کمرنگ بودن شفافیت و عدم افشای کافی در صورت‌های مالی بر می‌گردد که این موضوع، بهانه‌ای برای پرداختن به مسیر شایعه‌سازی به خصوص در فضای مجازی می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: تفکیک نظام گزارشگری بین دوره‌ها سبب رعایت حقوق سهامداران می‌شود. برآیند این موضوع سبب اطمینان بخشی بیشتر آحاد مردم به بازار سرمایه می‌شود؛ به خصوص در شرایط موجود که کشور نیاز دارد تا بخشی از تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شود.

 

ارسال نظر