افول تقاضا در بوروکراسی ریسک‌زا

۱۳۹۸/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۷۸۵
افول تقاضا در بوروکراسی ریسک‌زا

گروه بورس|

کارشناسان بازار سرمایه دلیل اصلی افت شاخص در دو روز گذشته را به تغییرات در دستورالعمل‌ها و مصوبات مرتبط می‌دانند. به گفته آنها یکی از دلایل عمده روند کاهشی روزهای گذشته عدم تقاضای متناسب در بازار بوده که این موضوع خود نتیجه قانون جدید سازمان بورس در خصوص ایجاد محدودیت در خرید بدون واریزی بوده است.

یک کارشناس دیگر هم می‌گوید: برخی تغییرات در دستورالعمل‌ها و مصوبات موجب ایجاد امواج نوسانی در بازار می‌شود که طول عمر کوتاهی دارد و به تدریج ریسک این مصوبات کمرنگ شده و منحل می‌شود.

به گزارش «تعادل» با اینکه بازار سهام در دو روز ابتدایی این هفته رشدهای فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد، اما در ادامه هفته ورق برگشت و روند بازار مسیر متضادی در پیش گرفت.

بازار در طول دو روز گذشته، ابتدا با حرکتی آرام و بعد (در روز گذشته) با سرعتی افزون‌تر به سراشیبی افتاد. روز گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۱۰۱۴ واحد افت کرد و به رقم ۲۳۷ هزار و ۱۴۶ واحدی رسید. گروه‌های اصلی‌ای که این افت شاخص را رقم زدند شامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲۲۱ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۲۱۴ واحد، نماد شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۲۱۴ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱۷۹ واحد و گروه مپنا (سهامی عام) (رمپنا) با ۸۳ واحد می‌شد.  کارشناسان بازار سرمایه عامل اصلی این روند را عدم تقاضا به میزان مناسب عنوان کردند. مجتبی معتمدنیا، یکی از این کارشناسان است که درباره ریزش شاخص بورس در بازار روزهای گذشته عنوان کرد: بعد از رشد شدید شاخص بورس در بازار روز یکشنبه دیگر تقاضای چندانی روی سهم‌ها به دلیل عرضه‌های سنگین باقی نمانده بود. به گفته وی اگر روز گذشته برخی از سهم‌های شاخص ساز در مسیر صعودی قرار نمی‌گرفتند بازار ریزش بیشتری را تجربه می‌کرد.

معتمدنیا افزود: با توجه به اینکه اکثر سهم‌ها حاشیه سود خوبی را برای سهامداران فراهم کرده بودند، بنابراین منطقی بود تا افراد به منظور ذخیره سود نسبت به فروش سهم‌های خود اقدام کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: به دلیل فشار عرضه روی سهم‌ها در روز یکشنبه، این عرضه‌ها به‌طور کامل انجام نشد و با توجه به فاصله قیمت پایانی با آخرین معامله سهم، فروش سهم‌ها موکول به روز دوشنبه شد تا از این طریق فعالان بازار بتوانند سهم‌های در اختیار خود را با قیمت بهتری به فروش برسانند. وی با بیان اینکه روز دوشنبه حجم معاملات در بورس به‌شدت کاهش یافت، گفت: کاهش حجم تقاضا در بورس ناشی از عدم تقاضا به میزان مناسب در بازار بود که این موضوع زمینه افزایش فشار فروش سهام از سوی سهامداران را فراهم می‌کند.

معتمد نیا افزود: یکی از دلایل عمده این اتفاق را می‌توان قانون جدید سازمان بورس در خصوص ایجاد محدودیت در خرید بدون واریزی در نظر گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه طبق پیش بینی‌های صورت گرفته روند بازار افزایشی خواهد بود، گفت: با توجه به حرکت بازار از سمت سهم شرکت‌های کوچک به سوی سهم‌های بزرگ، شاخص بیش از اینها ریزش نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه سهم گروه خودرویی‌ها به دلیل تجدید ارزیابی‌ها بیش از حد بین خریداران عمومیت پیدا کرد، گفت: هر ریزش گروه خودرویی‌ها منتج به ایجاد روند منفی روی بازار می‌شود و نکته قابل توجه اینکه اغلب روند منفی گروه خودرو بیشتر از تأثیر مثبت آن در بازار است.

معتمدنیا اظهار کرد: بازار سرمایه باید به نقطه‌ای برسد که با سهم‌ها به صورت لیدر محور برخورد نشود. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، سوددهی امسال کامودیتی‌ها مانند حوزه پتروشیمی و شرکت‌های صادرات محور و همچنین شرکت‌های تورمی نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی را خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه به زودی بساط ارز ۴۲۰۰ تومانی برچیده خواهد شد، گفت: بیشترین تأثیر اجرای چنین تصمیمی در بازار سرمایه روی صنایع غذایی و دارویی خواهد بود زیرا در زمان حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی شرکت‌ها مجوز افزایش قیمت را خواهند گرفت.

البته در این خصوص مدیرعامل بورس تهران روز گذشته گفته است: تأیید یا رد چنین اقدامی در حوزه مقام ناظر پولی یعنی بانک مرکزی است، تأثیر اجرای چنین موضوعی در هر صنعت و شرکتی متفاوت با دیگر صنایع خواهد بود.

علی صحرایی به ایرنا گفته: دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای کالاهای اساسی حذف نمی‌کند و باقی شرکت‌ها متناسب با اینکه عرضه‌کننده محصول هستند از ارز نیمایی استفاده خواهند کرد که به نظر می‌رسد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌تواند تأثیر چندانی بر این صنایع داشته باشد.

   هنوز شاخص به سقف نرسیده است

اما در تایید موقتی بودن ریزش روزهای اخیر و نیروگیری دوباره بازار یک کارشناس دیگر پیش‌بینی کرد: بازار در ماه‌های اخیر به روند صعودی قابل توجهی رسیده و هم‌اکنون در مرز ۲۴۰ هزار واحد است. به نظر می‌رسد به این ترتیب، سرمایه‌گذاران جدیدی جذب بازار سرمایه شوند و تمایل داشته باشند تا دارایی خود را وارد بازار کنند. اگر مقایسه‌ای بنیادی و تاریخی نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم به خصوص زمانی که افزایش نرخ ارز نیز در بازار جاری بود، می‌توان به این نکته رسید که هنوز شاخص برای افزایش و رشد به سقف نرسیده است و می‌توان در انتظار رشد‌های چشمگیر دیگر و رکورد شکنی‌های جدید این متغیر بود.

فرزام ابوعلی، رییس هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در خصوص ورود سهامداران تازه وارد به بازار گفت: سهامدارانی که در این برهه زمانی بازار سرمایه را مقصد سرمایه‌گذاری خود می‌دانند باید به این نکته توجه کنند که وارد سهام شرکت‌های بزرگی شوند که گردش سهام بالایی دارد و وضعیت بنیادی مناسبی را نیز دارد. اما از سوی دیگر، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ابزارهای معاملاتی مثل سبدگردان‌ها و مراجعه به شرکت‌های مشاور و پردازش مالی می‌تواند بهترین انتخاب برای اهالی تازه وارد بازار باشد.

ابوعلی ادامه داد: اما اگر این سهامداران جدید با مباحث مالی آشنایی دارند باید در ابتدا برای انتخاب سهم به سایت کدال مراجعه کنند و گزارش‌های مالی شرکت‌ها را بررسی کنند تا در خصوص وضعیت بنیادی و گردش مالی آنها اطمینان خاطر داشته باشند. طبیعتا شرکت‌هایی که ارزش بنیادی مناسب‌تری دارند و ریسک پایین‌تری متوجه آنهاست برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند. اما در نهایت بهترین کار استفاده از تجربه و دانش سبدگردان‌ها و مشاوران سرمایه‌گذاری است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص ایجاد موج نوسانی در بازار سهام خاطرنشان ساخت: شرکت‌ها باید اطلاعات خود را به صورت شفاف به بازار سرمایه اعلام کنند تا روند شفافیت در بازار سرمایه حفظ شود و افراد با اطلاع دقیق از عملکرد شرکت‌ها وارد بازار شوند.

اما ممکن است دراین میان برخی تغییرات در دستورالعمل‌ها و مصوبات موجب ایجاد امواج نوسانی در بازار شود که طول عمر کوتاهی دارد و به تدریج ریسک این مصوبات کمرنگ شده و منحل می‌شود. بحثی که در این میان مطرح است استفاده از سامانه مدیریت ریسک است که کارگزاران می‌توانند با استفاده از این سامانه ریسک خود را کنترل کنند.

وی در خصوص این سامانه افزود: زمانی این سامانه مدیریت ریسک، اثرگذار است که هزینه زیادی از بابت مسائل دیگر به کارگزار وارد نشود. اگر این سامانه قرار است که ریسک را کنترل کرده و مدیریت کند باید هر لحظه بتواند اعتبارات را شارژ کند و از نظر فنی نیز دچار اختلال نباشد.

وی در ادامه با اشاره به ریسک‌های مترتب بر بازار سرمایه بیان کرد: نگرانی سهامداران از بحث تحریم‌ها و نقل و انتقال گردش وجوه شرکت‌های بین‌المللی در بازار وجود داشت که گزارش‌های منتشر شده در کدال خلاف این مساله را ثابت کرد و سهامداران را نسبت به این مساله آگاه کرد که این شرکت‌ها با وجود تحریم، هنوز هم صادرات محصولات خود را دارا هستند .

وی در ادامه در خصوص همزمانی صعود بازار با فصل مجامع بیان کرد: روند برگزاری مجامع تا به الان بسیار خوب بوده و تقسیم سود خوبی هم داشتند به این ترتیب اگر این مجامع به‌طوری برگزار شود که انتظارات سهامداران را برآورده کند می‌توان شاهد بازاری فعال‌تر در مرداد و شهریور بود.

 

ارسال نظر