آخرین خبرها از اصلاح قانون بازار پایه

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۷۰۶

رییس سازمان بورس درباره قانون جدید بازار پایه که گفته می‌شد این هفته قرار است در جلسه شورای عالی بورس بررسی شود، گفت: این هفته در شورای عالی امکان دارد به دستور جلسه این موضوع برسیم که در این صورت درباره آن بحث خواهد شد. به گزارش ایسنا، شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: این هفته در شورای عالی امکان دارد به دستور جلسه این موضوع برسیم یا نرسیم. اگر به دستور جلسه برسیم در این مورد بحث خواهد شد. دبیر شورای عالی بورس در پاسخ به اینکه احتمال بیشتر این است که قانون جدید بازار پایه به صورت یک‌باره اجرایی شود یا به صورت پله‌ای، گفت: باید نظر شورای عالی بورس را بگیریم. وی درباره نظر وزیر اقتصاد در این زمینه اظهار کرد: با ایشان نیز مذاکره شده و باید این موضوع را در شورا بحث کنیم و درباره ابعاد مختلف آن جدا تصمیم بگیریم، چرا که در شورای عالی بورس افراد مختلف و دستگاه‌های مختلفی حضور دارند و تلاش می‌شود با این اصلاحات رضایت سرمایه‌گذاران جلب شود. محمدی در پاسخ به اینکه فروش استقراضی و وارانت چه زمانی رونمایی می‌شود؟ گفت: فروش تعهدی به جای فروش استقراضی طراحی شده و این را دنبال خواهیم کرد. ما در این مورد مصوبه کمیته فقهی را گرفته‌ایم و سعی می‌کنیم امسال عملیاتی شود.

  حذف مظنه‌ها از تابلوی بازار پایه غیرشرعی نیست

رییس کمیته فقهی سازمان بورس درباره قانون جدید بازار پایه و حذف مظنه‌ها از روی تابلو، گفت: با حذف مظنه‌ها به خود معاملاتی که در بازار پایه انجام می‌گیرد اشکال شرعی وارد نیست. چون مهم این است که هنگام داد و ستد طرفین معامله از قیمت با خبر باشند و این اتفاق در بازار پایه صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش قرار شد که قانون بازار پایه فرابورس ایران تغییر کند و این بازار از قانون جدید تبعیت کند. بر اساس این قانون، قرار است که سفارش‌های خرید و فروش از جمله قیمت‌های پیشنهادی (مظنه‌ها) مخفی باشد. در این راستا برخی از فعالان بازار از مراجع تقلید استفتا کرده بودند که آیا در این صورت معامله غرری می‌شود یا خیر. که برخی از مراجع اعلام کردند این معاملات اشکال دارد اما در واکنش به آن صحبت‌هایی شد که سوالاتی که از مراجع پرسیده شده نتوانسته حق مطلب را ادا کند.  در این راستا ایسنا موضوع را از سوی رییس کمیته فقهی سازمان بورس استعلام کرده است. غلامرضا مصباحی مقدم در این زمینه اظهار کرد: در آخرین جلسه‌ای که برگزار کردیم این موضوع را بررسی کردیم و معلوم شد که استفتاهایی که صورت گرفته دقیق نبوده است و ما آن سوالات را مجدداً بررسی کردیم. وی تاکید کرد: به خود معاملاتی که در بازار پایه انجام می‌گیرد اشکال شرعی وارد نیست، چون مهم این است که هنگام معامله طرفین معامله از قیمت با خبر باشند و این اتفاق در بازار پایه صورت می‌گیرد. رییس کمیته فقهی سازمان بورس افزود: اطلاعات سایر معامله‌گران را امکان دارد فرد نداند که این ضرری به معامله نمی‌زند. مصباحی مقدم در واکنش به این سوال که برداشت از پاسخ شما این است که اگر مظنه‌ها مشخص نباشد مورد ندارد اما قیمت در نهایت باید مشخص باشد؟ گفت: بله، قیمت باید مشخص باشد.

 

ارسال نظر