دعوای شهرداری و بورس تهران برای پارکینگ

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۷۰۴
دعوای شهرداری و بورس تهران برای   پارکینگ

پارکینگ‌های اختلاف‌برانگیز ساختمان سعادت‌آباد

گروه بورس|هادی سلگی|

ساختمان جدید شرکت بورس و اوراق بهادار تهران با اینکه قرار بود در اواخر سال گذشته آماده بهره‌برداری شود، اما به نظر می‌رسد با توجه به مسائلی که با شهرداری پیدا کرده، تا اطلاع ثانوی نتواند به کوچ حافظ‌نشینان منجر شود. مساله اصلی این اختلاف به تعداد کسری پارکینگ بر می‌گردد. در حالی که شهردار منطقه دو تهران کمبود پارکینگ‌های این ساختمان را حدود 370 فقره عنوان کرد، در مقابل معاون پشتیبانی بورس تهران می‌گوید: مطابق پروانه ساخت این رقم تنها 65 فقره است.

  شهردار منطقه دو: به اندازه کافی پارکینگ تامین نشده است

به گزارش «تعادل» فرایند ساخت ساختمان جدید شرکت بورس تهران با ۳۴ هزار متر و ۳۰۰ پارکینگ از مهر ۸۹ آغاز شده و قرار بود دیماه دو سال پیش، بورس تهران بعد از حدود ۴۰ سال از ساختمان فعلی واقع در خیابان حافظ به سعادت آباد منتقل شود که به دلیل طولانی شدن فرایند ساخت توسط پیمانکار و همچنین لزوم دریافت پایان کار به تعویق افتاده است. با اینکه سال گذشته مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد که ساختمان مذکور پیشرفت ۹۶ درصدی داشته و بر همین مبنا درخواست پایان کار به شهرداری ارایه شده است. مطابق با همین روند مسوولان شرکت بورس پیش‌بینی کرده بودند که تا پایان سال 97 به ساختمان جدید نقل مکان خواهند کرد. اما با این حال نه تنها این شرکت هنوز به ساختمان جدید منتقل نشده، بلکه هفته گذشته شنیده شد ساختمان سعادت آباد از سوی شهرداری پلمب شده است؛ موضوعی که البته از سوی شهردار منطقه دو تهران تکذیب شد. رسول کشت‌پور در این خصوص به «تعادل» گفت: این ساختمان پلمب نشده است، اما شهرداری اجازه بهره‌برداری نخواهد داد.

وی درباره علت این موضوع گفت: ساختمانی به این بزرگی که مرکز جاذب سفرهای درون‌شهری است و در واقع کارکرد تجاری دارد، می‌بایست به اندازه کافی پارکینگ تامین کند تا موجب سلب آسایش مردم نشود.

کشت‌پور عنوان کرد: به همین دلیل شهرداری مطابق با وظایف قانونی خود در اجرای مفاد پروانه صادره، شرکت بورس را ملزم به تامین پارکینگ‌هایی می‌کند که حذف کرده یا کسر داشته اشت. اما بعد از تامین این پارکینگ‌ها اجازه بهره‌برداری به شرکت بورس با کمال میل داده خواهد شد.

لازم است گفته شود در تعاریف شهرسازی و قوانین شهرداری تا زمانی که یک ساختمان پایان کار اخذ نکند، امکان بهره‌برداری از آن را ندارد، به بیان دیگر اعطای پایان‌کار به معنای اجازه بهره‌برداری است.

شهردار منطقه دو تهران اعلام کرد: شرکت بورس و اوراق بهادار در شرایط فعلی چیزی در حدود 370 پارکینگ خذفی و کسری دارد که تا زمان تامین این کسری اجازه بهره‌برداری به آنها داده نخواهد شد. وی همچنین افزود: این ساختمان جا برای پارکینگ هم دارد و ما هم به مسوولان آن مشاوره و راهنمایی‌های لازم را ارایه داده‌ایم، اما به نظر می‌رسد که اراده‌ای برای حل این مساله در شرکت بورس وجود ندارد.  به گفته وی شرکت بورس در حال حاضر نزدیک به یک‌سال است که انجام این تعهد خود را به تعویق می‌اندازند و این موضوع برای مدیریت شهری قابل درک نیست. کشت‌پور عنوان کرد: ادعای شهرداری برای تامین پارکینگ کاملا روشن است و ما از سازمان‌ها و شرکت‌های عمومی و دولتی بیشتر توقع داریم. وقتی دولت حاضر نیست بخشی از هزینه‌های پایتخت در حوزه‌های زیرساختی مانند مترو را پرداخت کند، طبیعتا این انتظار ایجاد می‌شود که بار اضافی به شهرداری تحمیل نکنند. حداقل زیرمجموعه‌های مستلزم به انجام وظایف و مسوولیت‌های خود در قبال شهرداری کند.  وی همچنین گفت: مسوولان بورس تهران باید بدانند که پایبندی به نظامات شهری امری حتمی و ضروری است. اینگونه مراکز تجاری جزو ساختمان‌های بزرگ جاذبه سفر محسوب می‌شوند و حجم گسترده‌ای سفر درون‌شهری تولید می‌کند و نباید این نوع فعالیت‌ها موجب تراکم ترافیک در اطراف ساختمان و خیابان‌های اطراف شود. به همین منظور شهرداری برخلاف رویه گذشته برای کلیه ساختمان‌های بلندمرتبه پیوست ترافیکی درنظر گرفته و مالکین را ملزم به تامین پارکینگ مورد نیاز کرده است.

    عدد 300 بر چه مبنایی محاسبه شده است؟

علی علیزاده، معاون پشتیبانی بورس تهران در پاسخ به صحبت‌های شهردار منطقه دو تهران به «تعادل» گفت: ما اگر حرفی می‌زنیم بر اساس مستندات است. اگر شهرداری منطقه دو تخلفی از شرکت بورس دیده است رسما از طریق نامه اعلام کند. آقای کشت‌پور ادعای کسری پارکینگ را از 700 شروع کرده و تا 150 پایین آمده است، اما ما هیچگونه مستنداتی از محاسبات ایشان نداریم. آخرین بار هم قبل از تعطیلات عید فطر با همکاران حقوقی به دفتر وی مراجعه کردیم و از او خواستیم مبنای محاسبه 350 فقره کسری پارکینگ را ارایه کند. به هر حال ما باید بدانیم بر اساس چه قانون و محاسباتی تخلف کرده‌ایم.  وی افزود: ما تنها یک طبقه پارکینگ در منفی 6 را تبدیل به دیتاسنتر کردیم. این طبقه فقط 65 پارکینگ داشت.بنابراین به نظر ما شرکت بورس فقط 65 پارکینگ کسری دارد. نکته دومی که او می‌گوید این است که خود دیتاسنتر پارکینگ می‌خواهد. این یکی از اشتباهاتی آنهاست که دیتاسنتر را اداری به حساب می‌آورند، در حالی که بخش اداری دیتاسنتر در طبقه دوم مستقر می‌شود که امنیت آنجا به گونه‌ای است که تنها افراد انتظامات می‌توانند به آن مراجعه کنند، بنابراین کسی در اینجا نیست که بخواهند ادعای اداری بودن کند. بنابراین ایشان حتی حاضر نیستند تعاریف برخی مفاهیم پایه‌ای را قبول کنند.

علیزاده معتقد است: بر اساس پروانه طبقه منفی شش به میزان 65 پارکینگ است اما اینکه امروز منطقه شلوغ شده و نیاز به پارکینگ بیشتری دارد ما مقصر نیستیم که امروز نظرشان عوض شود و پروانه صادرشده از سمت خودشان را نپذیرند. وی افزود: شهرداری نه حاضر است همکاری کند و نه حاضر است در روند مجاری قانونی موضوع را پیش ببریم. بنابراین ما خودمان اقدام کردیم و در روند اخذ پایان‌کار هستم، منتظر شهرداری منطقه دو هم نمی‌مانیم و اگر لازم باشد به کمیسیون ماده 100 می‌رویم. اگر هم تخلفی کردیم حاضریم به هر نوع تصمیمی که منجر به جبران شود، احترام بگذاریم، اما حاضر نیستیم بر اساس نظر  شخصی و بدون مدارک اقدامی صورت بدهیم.  معاون پشتیبانی بورس تهران می‌گوید: طبق نظر شهرداری منطقه دو، ترافیک منطقه امکان‌سنجی شده و در حالت کمینه و میانه ما 282 پارکینگ نیاز داریم که 286 پارکینگ در حال حاضر تامین کرده‌ایم.یعنی در این حالت پارکینگ اضافه هم داریم. در حالت بیشینه هم ما حدود 80 یا 100 تا کسری پارکینگ داریم. اما مشخص نیست عدد 300 از کجا آمده است. بنابراین ما مقید به قانون هستیم و هرچیزی که قانون اراده کند ما مکلف به انجام آن خواهیم بود.

  جریان پلمب چه بود؟

حدود 10 روز پیش مشاهده شد که درب ساختمان جدید بورس تهران با ادوات پلمب آذین شده است. رویدادی که برای بسیاری ایجاد تعجب به همراه داشت چون خبری رسمی هم در این زمینه منتشر نشده بود. رسول کشت‌پور را به عنوان شهردار منطقه 2 شهرداری تهران در گفت‌وگو با «تعادل» موضوع پلمب را رد کرد و عنوان کرد: این ساختمان پلمب نشده است، اما به دلایل عدم ایفای تعهدات و رعایت مقررات اجازه بهره‌برداری ندارد.  درباره پلمب به نظر می‌رسد که اشتباهی از سوی ضابطین بوده است. علی علیزاده، معاون پشتیبانی شرکت بورس هفته گذشته در واکنش به انتشار خبری مبنی بر پملپ شدن ساختمان جدید بورس گفته بود: این رویداد ناشی از اقدام غیرقانونی و بدون مجوز شهرداری بود که با مراجعه به درب شرقی ساختمان در بلوار قیصر امین‌پور، اعلام و اصرار شد که حتما باید این درب بسته شود. وی ادامه داد: در برابر این درخواست غیرقانونی، خواهان ارایه مجوز یا تماس با ۱۱۰ شدیم که در نهایت بعد از دیوار کشیده شدن و تهیه صورت جلسه، شهردار ناحیه و معاون وی با حضور در محل، اعلام کردند این اقدام که از ساعت ۱۶ تا ۱۹ عصر طول کشیده، اشتباه بوده و دستور به رفع فوری داده شد؛ بنابراین پلمپی در کار نبود.

علیزاده با اشاره به فعالیت نیرو‌ها درباره زمان احتمالی افتتاح ساختمان بورس تهران هم توضیح داده بود: در حالی ۱۰۰ درصد طبقات مربوط به شرکت بورس آماده بهره‌برداری بوده که افتتاح آن بستگی به اخذ پایان کار دارد که پیگیری‌ها ادامه دارد، اما نمی‌توان زمانی را تعیین کرد و شاید بین دو تا شش ماه به طول کشیده شود.

 

 

ارسال نظر