اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۷۵۴

مشوق مالیاتی ناشران بورسی هدفمند می‌شود

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام پیگیری مصوبه‌ مشوق مالیاتی ناشران در سال جاری، از هدفمند شدن آن خبر داد. به گزارش سنا، علی بیگ زاده، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق افزود: ریل‌گذاری برای تغییر رفتار مدیران از نگاه صرف به بانک‌ها برای تامین مالی، به نگرش مبتنی بر سبد متنوع منابع تامین مالی، نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و مدیران باید در کنار تامین مالی از سیستم بانکی، تامین مالی از محل اوراق مالی اسلامی و افزایش سرمایه را هم در برنامه بنگاه‌های خود لحاظ کنند. همچنین مدیر بازار اولیه نقش مشوق‌های مالیاتی دولت در گرایش شرکت‌ها به افزایش سرمایه را بسیار مهم دانست و مصوبه سال گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی در خصوص مشوق مالیاتی سود تقسیم نشده را سبب ساز افزایش سرمایه بی‌سابقه ناشران از محل سود انباشته در سال ۹۷ و ماندگاری بیشتر منابع شرکت‌ها و کمک به رونق تولید دانست.

وی به پیگیری سازمان در خصوص تمدید این مصوبه برای سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: البته تغییراتی در جهت هدفمندی این مشوق انجام خواهد شد و قطعیت موضوع منوط به تصمیم‌گیری مراجع ذیصلاح است و سازمان بورس پیگیر موضوع خواهد بود. بیگ‌زاده افزود: در سال ۹۸ به دنبال عملیاتی کردن اوراق وکالت به عنوان اوراقی با کاربرد عام‌تر در صنایع هستیم این اوراق امکان تامین مالی پروژه‌های شرکت‌های هلدینگ را فراهم می‌سازد و تخصیص بهینه‌تر منابع در این شرکت‌ها را مهیا می‌سازد. مدیر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تاکید بر نقش پررنگ‌تر شرکت‌های رتبه‌بندی در انتشار اوراق در سال ۹۸، به عنوان یکی از برنامه‌های این مدیریت، ضمانت بانکی در انتشار اوراق را یکی از گلوگاه‌های انتشار دانست و بیان داشت: پررنگ شدن نقش شرکت‌های رتبه‌بندی می‌تواند این گلوگاه را برطرف سازد البته این موضوع نباید باعث آسیب به نقدشوندگی اوراق و افزایش ریسک دارندگان اوراق شود. چون گزارش رتبه‌بندی شرکت متقاضی انتشار، شفافیت وضعیت را جهت دارنده اوراق آشکارتر می‌سازد و بازار ممکن است نرخ سودی متناسب با ریسک بانی طلب کند و قطعا سود اوراق باید با توجه به ریسک‌های بانی تعیین شود.

عرضه سهام دولتی ۱۸ بنگاه در بازار سرمایه کلید خورد

به زودی سهام دولتی ۱۸ شرکت از جمله دو شرکت بیمه‌ای و سه بانک (تجارت، ملت و صادرات) توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه خواهد شد؛ هر چند که تاریخ عرضه این سهم‌ها هنوز رسماً اعلام نشده اما هیات واگذاری با این عرضه‌ها موافقت کرده است. به گزارش ایسنا به تازگی هیات واگذاری، با عرضه باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های بزرگ بورسی و فرابورسی موافقت کرده است. بر این اساس مقرر شد سهام این شرکت‌ها به صورت بلوکی و یکجا مطابق مقررات به عموم متقاضیان واگذار شود. هیات واگذاری در این راستا قیمت پایه این سهام را نیز مطابق آیین‌نامه نحوه قیمت‌گذاری سهام به تصویب رساند. با توجه به دستورالعمل قیمت‌گذاری، قیمت عرضه سهام این شرکت‌ها در بورس و فرابورس به این صورت است که قیمت تابلو در روز قبل از عرضه را در نظر می‌گیرند و این قیمت را به علاوه ۲۰ درصد می‌کنند؛ به شرطی که این قیمت از قیمت پایه‌ای که مد نظر هیات واگذاری است پایین‌تر نباشد روی تابلو خواهد رفت. بر اساس مصوبه هیات واگذاری سهام دولتی ۱۸ شرکت عرضه خواهد شد که این شرکت‌ها عبارتند از شرکت‌های پالایشگاه نفت لاوان، شیراز، اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز، بانک‌های تجارت، ملت و صادرات ایران و دو شرکت بیمه‌ای شامل بیمه البرز و بیمه اتکایی امین و همچنین هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان، ایران خودرو و سایپا و نیز شرکت‌های کشت و صنعت و دامپروری پارس و سرمایه‌گذاری ملی ایران. مطابق ماده ۴۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی هیات واگذاری دارای اختیارات لازم برای تصمیم‌گیری نسبت به قیمت‌گذاری و سایر شرایط واگذاری سهام دولت بوده و ترکیب این هیات عبارت است از وزیر امور اقتصادی و دارایی (رییس هیات)، وزیر دادگستری، رییس اتاق تعاون ایران، رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و همچنین دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر این هیات هستند.

بورس باید محل اصلی جذب نقدینگی باشد

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: باید بازارهای مطمئنی در کشور وجود داشته باشد تا نقدینگی را به سمت خود هدایت کند و بورس باید روند فعلی جذب سرمایه‌ها را ادامه دهد. به گزارش خانه ملت، سیدتقی کبیری عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به روند صعودی شاخص‌های بورس، گفت: با توجه به وضعیت نقدینگی موجود در جامعه و این موضوع که بازارهای کاذب پس از جذب این نقدینگی اشباع شده‌اند مردم بهترین بازار را برای سرمایه‌گذاری منابع نقدی خود بازار سرمایه می‌دانند. نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس، با بیان اینکه بورس و بازار سرمایه مطمئن‌ترین بازار در حوزه پولی برای سرمایه‌گذاری است، افزود: پس از نوسانی که در بازار ارز اتفاق افتاد بازار سرمایه توانسته اعتماد و اطمینان را در بین مشتریان خود برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند. وی ادامه داد: بازار بورس با ادامه روند کنونی می‌تواند به جذب سرمایه تداوم ببخشد و به رکوردشکنی خود ادامه دهد و در این راستا رکوردی تاریخی ثبت کرده و قله شاخص‌ها را فتح کند.

 

ارسال نظر