سهم ۲۶ درصدی معدن در معاملات هفته گذشته

۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۷۵۳

بررسی ارزش بازار ۲۵ شرکت بزرگ معدن و صنایع معدنی در بورس ایران گویای آن است که این مجموعه با ۲۶۱ هزار میلیارد تومان، سهم ۲۶ درصدی از کل بورس را هفته گذشته به خود اختصاص داد.

بر پایه جداول آماری بورس ایران، ارزش پنج شرکت بزرگ معدن وصنایع معدنی (فولاد مبارکه، معدنی صنعتی گل گهر، صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی چادرملو و فولاد خوزستان) ۶۲.۲ درصد از کل شرکت‌های معدن و صنایع معدنی را به خود اختصاص دادند.

ارزش فولاد مبارکه ۵۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، گل گهر۳۴ هزار و ۶۰۳ میلیارد تومان، صنایع مس ۳۲ هزار و ۸۰۷ میلیارد تومان، چادرملو ۲۲ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان و فولاد خوزستان ۱۹ هزار و ۷۳ میلیارد تومان گزارش شده است.

همچنین پس از پنج شرکت مزبور، شرکت‌های سنگ آهن گهر زمین، فولاد خراسان، ذوب آهن اصفهان، فولاد هرمزگان و فولاد کاوه جنوب کیش قرار گرفته‌اند.

ارزش بازار شرکت‌های بورسی ایران در پایان هفته گذشته (چهار تا هشتم خرداد ۹۸) به رقم ۱۰۰۴ هزار میلیارد تومان رسید که سهم بخش معدن و صنایع معدنی از این میزان ۲۶ درصد ثبت شد.

بررسی آمارهای بورس ایران نشان می‌دهد که آهن وفولاد با سهم ۱۲.۳ درصد، کانی‌های فلزی با ۷.۶۲ درصد و فلزات گرانبها غیرآهنی با چهار درصد بزرگ‌ترین گروه‌های زنجیره معدن در بورس را تشکیل می‌دهند.

برپایه جداول مورد بررسی، روند یکسال گذشته در بورس ایران گویای آن است که عمده گروه‌های معدن و صنایع معدنی (غیراز فلزات غیرآهنی) در وضعیت مطلوب و بالاتر از شاخص عمومی سهام در حال تغییر و ادامه روند صعودی خود هستند.

برترین گروه‌ها شامل، گروه زغالسنگ با ۳۷۴ درصد رشد، گروه کانه‌های فلزی ۲۰۶ درصد، گروه آهن و فولاد ۲۰۶ درصد می‌شود، در عین حال شاخص بورس تهران در دوره یک‌سال گذشته ۱۳۹ درصد رشد داشت.

بنابرداده‌های مورد بررسی کاشی و سرامیک نیز در دوره یک‌ساله گذشته رشد ۱۸۱ درصدی داشت، سیمان، آهک، گچ با ۱۷۸ درصد، سایر مواد معدنی ۱۴۶ درصد و فلزات گرانبهای غیرآهنی ۱۲۶ درصد را نشان می‌دهد.

آمار تجارت خارجی کشور نشان داد، سال گذشته ۱۲۱ کشور جهان نسبت به جذب محصولات معدن وصنایع معدنی ایران مبادرت ورزیدند و ارزش مجموع صادرات این بخش به رقم بیش از ۹.۲ میلیارد دلار رسید که ۲۱ درصد ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داد که توسط ۲ هزار و ۲۰۰ شرکت بازرگانی و تولیدی انجام شد. برپایه این بررسی عراق با یک میلیارد و ۹۳۲ میلیون دلار، چین با یک میلیارد و ۴۹۴ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۸۱۶ میلیون دلار، ترکیه با ۷۱۱ میلیون دلار و اندونزی با ۵۸۹ میلیون دلار پنج کشور شاخص در جذب محصولات معدن و صنایع معدنی ایران در سال ۹۷ بودند.

آمارهای فروردین ماه امسال نیزنشان می‌دهد فولاد‌سازان کشورمان که در عرصه برون مرزی تولیدات خود را به بازارهای هدف منتقل می‌کنند برای ۴۵ روزآتی نسبت به پیش فروش محصولات خود از ۲۵ تا ۹۶ درصد اقدام کرده‌اند.

برپایه آمار انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران، پارسال چهار میلیون و ۸۹۹ هزار تن فولاد میانی (خام) و ۲ میلیون و ۹۸۶ هزار تن محصولات فولادی صادر شد، درعین حال آمار سال ۹۶ نیز حاکی است، صادرات فولاد خام ۶ میلیون و ۸۷۲ هزار تن و محصولات نیز یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن ثبت شده بود.

 

ارسال نظر