اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۶۷۱

جزییات عرضه سهام دولت در ۳ بانک و ۲ بیمه

سازمان خصوصی‌سازی جزییات عرضه سهام متعلق به دولت در ۱۸ شرکت حاضر در بازار سهام که شامل ۳ بانک و ۲ بیمه هم می‌شود را اعلام کرد.

به گزارش ایبِنا، در نامه سازمان خصوصی‌سازی خطاب به علی صحرایی مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران و امیر هامونی مدیرعامل فرابورس آمده است: در جلسه ۴ خرداد ماه ۹۸ هیات واگذاری، عرضه سهام متعلق به دولت در ۱۸ شرکت بورسی و فرابورسی به شرح جدول ذیل این متن به تصویب رسیده است.

در ادامه این نامه آمده است بر این اساس و با توجه به تکلیف سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر واگذاری باقی مانده سهام دولت در این شرکت‌ها مقتضی است ضمن تمهیدات لازم برای فراهم کردن مقدمات عرضه سهام، در صورت وجود هر گونه مشکل یا ملاحظه خاص، به قید فوریت به اطلاع سازمان خصوصی‌سازی برسد.بر همین اساس ۱۸.۲۲ درصد سهام بانک صادرات ایران، ۱۷ درصد سهام بانک ملت و ۱۷ درصد سهام بانک تجارت قابل واگذاری است. همچنین ۱۱.۴۴ درصد سهام بیمه اتکایی امین و ۱۷.۲۴ درصد سهام بیمه البرز نیز در لیست واگذاری‌ها قرار دارد.

مزایای معاملات حق امتیاز برای اقتصاد

یک کارشناس ارشد اقتصادی گفت: کشور در شرایط اقتصادی خاصی قرار دارد و بطورمعمول در دوران سخت اقتصادی، گروه‌هایی تلاش می‌کنند تا به تعبیری از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، این گروه‌ها با ایجاد بازارهای سیاه کالایی، باعث اخلال در سیستم اقتصادی می‌شوند که مسوولان برای جلوگیری از این رویداد، باید یک اقدام را در اولویت قرار دهند. به گزارش میزان محمدرضا شهیدی‌تبار اظهار کرد: درحال حاضر همه مسوولان نیز اذعان دارند که نبود شفافیت از معضلات اساسی کشور است بطوریکه عدم شفافیت مشکلاتی را از نظر گردش‌های مالی و عدم پرداخت مالیات ایجاد می‌کند که همین امر، منشأ سوءاستفاده است. وی با بیان نقش مهم و کلیدی بورس کالا در ایجاد شفافیت اقتصادی گفت: بورس کالا، بازاری کاملاً شفاف و با سازوکار قانونی است و ظرفیت توسعه بیش از این را در اقتصاد کشور دارد.شهیدی‌تبار مزایای این بازار را برشمرد و گفت: با توجه به شفافیت آماری بورس کالا، نهادهای نظارتی بطور شفاف می‌توانند فعالیت خریدار و فروشنده کالاهای مهم را مشاهده کنند و همچنین فعالان بازارها نیز به شکل لحظه‌ای می‌توانند از روند قیمت‌ها مطلع شوند.این کارشناس ارشد اقتصادی افزود: بورس کالا ظرفیت‌ بالایی برای توسعه دارد و کالاهای بسیاری نیز قابلیت حضور در این بازار را دارد. در همین زمینه ورود انواع محصولات کشاورزی به این بازار در جهت حفظ منافع کشاورزان اقدام بسیار مفیدی است.به گفته وی، عرضه کالا در بورس موجب کشف واقعی قیمت می‌شود و همین امر عاملی مهم در جلوگیری از ایجاد رانت در اقتصادمان است؛ البته شرط مهم تحقق این امر، قرار گرفتن حجم کل عرضه کالاها در برابر تقاضاست تا بهترین قیمت در تالار بورس کشف شود.

 

ارسال نظر