عملکرد شرکت‌ها و نرخ ارز، عامل حرکت شاخص

۱۳۹۸/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۵۶۶
عملکرد شرکت‌ها و  نرخ ارز، عامل حرکت شاخص

متغیرهای اثر گذار بر فضای بازار سرمایه و بورس عمدتا به دو بخش اقتصادی و سیاسی تقسیم می‌شوند و هرچند وقت یک‌بار سمت و سوی عوامل اقتصادی یا سیاسی تغییر می‌کند. طی دو هفته گذشته چرخش بازار به سمت عوامل سیاسی بود و اکنون با کمرنگ شدن ریسک‌های ناشی از آن باید شاهد بازگشت شاخص به مدار منطقی باشیم.فردین آقابزرگی، کارشناس بازارسرمایه ضمن بیان مطلب فوق در خصوص شرایط یک ماه گذشته بازار و چشم‌انداز آتی بورس به سنا، گفت: ابهاماتی که در فضای بین‌المللی ایجاد شد اقتصاد کشور از جمله بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داد. برخی از سرمایه‌گذاران بورسی بر اساس هیجان ناشی از این ابهامات تصمیم‌گیری کردند و همین عامل در روزهایی موجب کم تحرکی شاخص شد.

وی ادامه داد: با این حال تغییرات کاهشی شاخص طی دو هفته گذشته قابل توجه نبود و خوشبختانه حجم معاملات تاثیر خاصی نپذیرفت و کماکان ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان به‌طور روزانه معاملات را مشاهده کردیم. گاهی نیز جایگاه فعالان حقیقی و حقوقی بازار تغییر کرد.کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه طی روزهای گذشته تناسب معقولی بین فعالان حقوقی و حقیقی برقرار بود، گفت: ابهامات اقتصادی و سیاسی می‌تواند اثر مثبت و منفی در اقتصاد و بازار سرمایه داشته باشد و این روندی اجتناب ناپذیر است و در این شرایط باید از رفتار هیجانی و تصمیمات آنی دوری کرد.فردین آقابزرگی با اشاره به اینکه کشور ما سال‌ها با تحریم روبرو بوده و از تجربه لازم برای عبور از شرایط فعلی برخورداریم، گفت: همان‌طور که مشاهده می‌کنیم در شرایطی که عرصه برای خیلی از شرکت‌ها و صنایع تنگ شده اما کار خودشان را ادامه می‌دهند. مدیران شرکت‌ها آموخته‌اند که باید خود را با ساختار تحریم تطبیق بدهند. البته مسلما  تحریم و تنش‌های سیاسی می‌تواند تبعاتی هم داشته باشد اما نه به میزانی که تصور می‌شود.وی با بیان اینکه بیش از هر بحث دیگری عوامل تعیین‌کننده حرکت بازار سرمایه در روزهای آتی قیمت ارز و عملکرد شرکت‌ها است، گفت: چنانچه وضعیت درآمدی شرکت‌ها و گزارش‌های مالی آنها مثبت باشد شاهد شرایط خوبی هستیم.

کارشناس بازارسرمایه افزود: مساله موثر دیگر نرخ ارز است. اگر شاهد افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی باشیم این وضعیت خود محرکی برای جذابیت بازار سرمایه خواهد بود؛ چراکه با کاهش ارزش پول ملی، تمایل به تبدیل دارایی‌های نقد به سهام افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در صورتی که شاهد کاهش قیمت ارز باشیم، باز چشم‌انداز مثبتی برای بازار سرمایه رقم خواهد خورد. طبیعتا کلیت اقتصاد مسیر مثبتی خواهد داشت و بورس نیز مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر