بازار الاکلنگی

۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۴۷۷
بازار الاکلنگی

گروه بورس|

یک روز منفی می‌شود، همه شاخص‌ها رو به نزول می‌گذارند، قیمت سهم‌ها افول می‌کند و همه نقد می‌شوند. در اینجور مواقع گفته می‌شود که بازار الاکلنگی شده است. یک روز دیگر همه شاخص‌ها سبز می‌شود، هزار هزار واحد بالا می‌رود، هیچ سهمی گیر خریدار نمی‌آید و همه نقدها، سهم می‌شود. بازار الاکلنگی باب دل نوسان‌گیران است. سهم را در قیمت پایین می‌خرند، 2 روز نگه می‌دارند، در قیمت بالا می‌فروشند، بازار منفی می‌شود، دوباره سهم را در قیمت پایین می‌خرند و همین چرخه، می‌چرخد.  برخی از تحلیلگران می‌گویند که امسال سال بورس است و از هر گروهی که سهم بخری، در کوتاه‌مدت 30 تا 40 درصد حداقل بازدهی دارد.  حال در این بازار که متغیرهای فراوانی بر رشد و نزول آن تاثیر می‌گذارند، سرمایه‌گذاران باید چه مسیری را در پیش بگیرند؟

    سایه ریسک سیاسی کم می‌شود

اکنون مهم‌ترین ریسک بازار، ریسک سیاسی است که بر اقتصاد هم سایه افکنده و بر دخل و خرج تولیدکنندگان هم اثر می‌گذارد. البته به نظر می‌رسد که لحن ترامپ آرام شده و این آرامش بیان، احتمال کاهش سختی‌های اقتصادی با کم شدن تحریم‌ها را نیز به ذهن متبادر می‌کند. اما در یک سال و نیم گذشته، به دلیل ناآرامی‌های اقتصادی و افزایش لجام گسیخته قیمت دلار و تورمی بیش از 50 درصد، طبعا شاخص‌ها، دلایل تورمی برای ثبت رکوردهای جدید داشتند که این موضوع به ورود سرمایه‌های جدید نیز منجر شده است.  البته بررسی وضعیت صورت‌های مالی بنگاه‌ها نیز، نشانه‌هایی از رشد حجمی و ریالی را دارد، ‌بطور مثال می‌توان به رشد ۷۷ درصدی فروش اردیبهشت ۱۳۹۸ در مقایسه با اردیبهشت ۱۳۹۷ شرکت ذوب آهن اشاره کرد که با افزایش نرخ دلار، می‌تواند تبدیل به یکی از فرصت‌های خرید تبدیل شود.

در واقع انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها در آستانه برگزاری مجامع نشان داد که تقریبا انتظارات بازار درست بوده و اهداف ترسیمی محقق شده است؛ بطوری که سود خیلی از شرکت‌ها نسبت به سال گذشته دو برابر و در مواردی به سه و حتی چند برابر رسیده است.

در همین مورد، محمدرضا عربی مزرعه شاهی با تصدیق این گزاره می‌گوید: با توجه به اتفاقاتی که سال گذشته در اقتصاد رخ داد و انتظاری که تحلیلگران از سودآوری شرکت‌ها داشتند، بعضی صنایع سودآوری خیلی بالاتری نسبت به پیش بینی‌ها داشته‌اند و بعضی دیگر کمتر، اما اگر نگاهی به کل بازار بیندازیم، سودآوری آنها اغلب نسبت به گذشته مناسب‌تر و مطلوب‌تر بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در مجامع این انتظار وجود دارد که یا تقسیم سود انجام شود یا منابع به سهامداران تخصیص داده و به عنوان DPS پرداخت شود، افزود: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط جاری و گران شدن مواد اولیه و هزینه‌های سربار، شرکت‌ها نیازمند نقدینگی بیشتری هستند.

وی توضیح داد: در بعضی شرکت‌ها این ملاحظه وجود دارد که در تقسیم سود دقت بیشتری شود تا نقدینگی مورد نیاز عملیات در داخل شرکت باقی بماند و شرکت از این ناحیه دچار مشکل نشود؛ لذا لازم است مقررات افشا و میزان سود قابل تقسیم و مقررات افشا رعایت شود؛ چرا که معمولا شرکت‌ها سیاست تقسیم خود را بر مبنای این عوامل انجام می‌دهند .

    روی خوش مجامع

مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی پارس کیان با بیان اینکه پیش بینی می‌شود شرکت‌ها امسال مجامع خوبی را برگزار کنند و سهامداران در مجموع منتفع شوند، اظهار داشت: به نظر نمی‌رسد شرکت‌های موفق با توجه به‌وضعیت فعلی و رشد سنگین سودآوری، سیاست خود را بخواهند تغییر دهند. چرا که ثبات تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها نیز فاکتور مهمی برای این شرکت‌هاست . به گفته عربی مزرعه شاهی، بازار با توجه به اتفاقات کماکان شرایط مثبت و مساعدی را طی می‌کند ولی همزمان شاهد برخی نوسان با شیب ملایم نیز خواهیم بود . وی همچنین شرایط کامودیتی‌ها را به وضعیت بازارهای جهانی مرتبط دانست و گفت: جنگ تجاری که بین امریکا و چین شروع شده، بر کل بازار کامودیتی‌های دنیا از جمله بازار ایران اثرگذار خواهد بود و ممکن است صادرات برخی شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد .

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی که الان در کل بازار‌های دنیا وجود دارد، موضوع جنگ تجاری امریکا و چین است که باید تعیین کنند در چه نقطه‌ای می‌خواهند به جمع‌بندی برسند. اگر همین شرایط ادامه یابد، ممکن است امریکا با اروپا هم دچار مشکل شود و این نیز بر بازار تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ هرچند با توجه به شرایط موجود، بعید است این تاثیر شدید و سنگین باشد. به گزارش سنا، عربی مزرعه شاهی افزود: نکته قابل اهمیت این است که ماجرای چین و امریکا تا کجا ادامه دارد و به کجا ختم خواهد شد. اگر این کشمکش ادامه‌دار باشد، رشد صنعتی چین ممکن است دچار مشکل شود و به تبع آن، مصرف کامودیتی‌ها را تحت تاثیر قرار دهد؛ از طرف دیگر، در یک بازه بلندتر زمانی ممکن است بر رشد اقتصاد امریکا هم تاثیر منفی ایجاد کند.

    نیاز به نقدینگی برای ادامه صعود بازار

علی عالی زاده، معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه بانک ملت در خصوص مدیریت سرمایه در گردش که به عنوان یکی از اصول مدیریت مالی شرکتی مورد توجه فعالان این حوزه قرار دارد، گفت: از آنجا که این شاخصه تاثیر مستقیم و بسیار مهمی در روند عملیات جاری شرکت و مدیریت تعهدات کوتاه‌مدت دارد، بهینه‌سازی وضعیت سرمایه در گردش جهت تداوم تولید یا ارایه خدمات در بنگاه‌های اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی تصریح کرد: از طرفی با توجه به چشم‌انداز تورمی در اقتصاد کشور، استفاده از اهرم استقراض به خصوص در بلندمدت، منجر به خلق ارزش برای بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد؛ در این راستا به نظر می‌رسد در سال جاری روند رو به رشد سهم بازار سرمایه در سبد تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی تداوم داشته باشد.

 

 

ارسال نظر