ثبات روند گروه معدنی و فولادی تا نیمه نخست سال

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۰۶۰

در فصل مجامع اکثر سهامداران (حقیقی‌ها و حقوقی‌ها) در هر سطحی به سمت متمرکز کردن منابع روی سهام بنگاه‌هایی می‌روند که در سال گذشته سودآوری مناسب و درصد تقسیم سود بالایی داشتند.

 مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور تامین‌سرمایه نوین، ضمن بیان مطلب بالا در گفت‌وگو با سنا، دلیل تقسیم سود بعد از مجمع را پر شدن پتانسیل سوددهی سهام پس از تقسیم سود دانست و گفت: در این شرایط سهم‌ها با رشد همراه شده و به همین سبب سهامداران بعد از افزایش قیمت پس از مجمع و بازگشایی نماد، بازدهی مازادی را کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی که روند سودآوری شرکت‌ها در سال ۹۸ بهتر از سال ۹۷ پیش‌بینی می‌شود، شرکت کردن در مجامع برای همه سهامداران جذاب است؛ البته در این خصوص اولویت با شرکت‌هایی است که تقسیم سود بیشتری نسبت به آخرین قیمت (قبل از مجمع) دارند.

براین اساس سلیمانی تاکید کرد: سرمایه‌گذارانی که با دید میان مدت و بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کنند یا به دنبال کسب بازدهی بدون ریسک در بازار سرمایه هستند، در نظر داشته باشند که به طور معمول از اواسط اردیبهشت ماه و آغاز فصل مجامع، نقدینگی به سمت گروه‌ها و مجامعی می‌رود که تقسیم سود بالایی داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به این ترتیب در خرداد ماه، کم کم نقدینگی به سمت گروه‌های بزرگ‌تر سوق داده می‌شود؛ از این میان صنایعی مانند پتروشیمی، فلزات اساسی و پالایشی‌ها معمولا برای شرکت در مجامع و کسب سود نقدی بیشتر مورد استقبال سهامداران قرار می‌گیرند.

وی در خصوص روند گروه کامودیتی‌ها در سال جدید اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به وجود جنگ تجاری میان امریکا و چین و ابهام زمان نتیجه آن، بالاخره طرفین به توافق جامعی خواهند رسید؛ با این حال به نظر می‌رسد که روند کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی حداقل تا انتهای تابستان باثبات باشد. در این میان محصولات معدنی به خصوص فولادی مهم‌ترین کامودیتی هستند که به نظر می‌رسد روند باثبات‌تری نسبت به سایر کامودیتی‌ها داشته باشند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور تامین‌سرمایه نوین افزود: این موضوع برای بقیه فلزات مانند روی یا مس متفاوت است؛ این فلزات به‌شدت تحت تاثیر جنگ تجاری قرار گرفته‌اند و براین اساس نمی‌توان به طور خیلی مشخصی روند آنها را پیش‌بینی کرد، اما با توجه به اینکه فعلا سطح تقاضا با توجه به افزایش فعالیت‌های صنعتی و عمرانی دنیا و نیز افزایش میزان رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته باثبات است، می‌توان انتظار داشت تا اواخر تابستان قیمت این محصولات با نوسانات شدیدی همراه نبوده و از سطح ثبات قابل قبولی برخوردار باشند.

سلیمانی تصریح کرد: در نظر داشته باشید که در نیمه دوم سال، با توجه به کاهش حجم فعالیت‌های عمرانی و صنعتی به طور طبیعی شاهد کاهش تقاضای محصولات کامودیتی و بخش‌هایی مانند فولاد و معدن هستیم و این موضوع روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.

وی مهم‌ترین ریسک آزاردهنده برای بازار سرمایه را تنش‌های سیاسی دانست و گفت: دو فاکتور مهم یعنی وضعیت سودآوری شرکت‌ها در بازار و نیز وضعیت نرخ ارز در کشور مشخص است. تنها موردی که در حال حاضر سبب احتیاط خریداران برای ورود نقدینگی شان به بازار سرمایه شده است، موضوع ریسک‌های سیاسی است که سبب نااطمینانی خریداران به باقی ماندن ثبات فعلی می‌شود. دراین شرایط، نقدینگی به سمت بازارهای موازی مانند طلا و ارز خواهد رفت.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: بنابراین در حالت نبود ریسک‌های غیرسیستماتیک، احتمال ورود نقدینگی به بازار سرمایه بالا رفته و روند معاملاتی سهام نیز تغییر زیادی می‌کنند.

 

ارسال نظر