سهامدار پیروز میدان جنگ‌های تجاری کیست؟

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۹۵
سهامدار پیروز میدان جنگ‌های تجاری کیست؟

گروه بورس | سمیرا ابراهیمی - هادی سلگی|‌

تنش‌های اخیر بین‌المللی، تهدیدات جنگی، جنگ تجاری چین و امریکا، حرکت ناوهای امریکایی و فراخواندن سفرای امریکا از برخی از کشورهای خاورمیانه، وضعیت بازارها را به هم ریخته است. در شرایطی که قیمت نفت شیب نسبتا صعودی با درجه اندکی داشته، وضعیت بازار کالاهای اساسی خصوصا در بخش فلزات چندان قابل اعتنا نیست.

برای درک بهتر آنچه در بازارها در حال رخ دادن است، نگاهی به وضعیت بازارهای جهانی انداخته‌ایم. بر این اساس، در معاملات دیروز بورس‌های جهانی، شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با کاهش 0.58 درصدی به 2859.53 واحد رسید و دیگر شاخص مهم بورس وال استریت یعنی «داو جونز» با کاهش 0.38 درصدی نیز به سطح ۲۵ هزار و 764 واحد کاهش یافت.شاخص داوجونز طی یک ماه گذشته به میزان 3 درصد و شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» به میزان 1.57 درصد کاهش داشته‌اند.

شاخص نزدک هم دیروز با سقوط 1.04 درصدی در سطح 7816.29 واحد بسته شد. این شاخص هم طی یک گذشته به میزان 2.27 درصد کاهش یافته است.

اگر اختلافات تجاری امریکا و چین بیشتر شود یا بیش از زمان انتظار به طول بینجامد، می‌تواند باعث کاهش اطمینان فعالان تجاری و خانوارها شود که این مساله به نوبه خود می‌تواند رشد اقتصادی و سودآوری شرکت‌ها را کاهش دهد. در بین بورس‌های اروپایی نیز، شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس به میزان

0.18 درصد و شاخص «دکس» بورس فرانکفورت 0.58 کاهش یافتند. شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن نیز با توجه به فضای نامطمئن و اختلافات داخلی بر سر مساله چگونگی خروج از اتحادیه اروپا با کاهش 0.07 درصدی به کار خود خاتمه داد.

در بخش بازار کالاهای اساسی نیز قیمت نفت خام با 0.11 درصد کاهش به 62.76 دلار رسیده است. قیمت نفت برنت نیز با 0.41 درصد کاهش به 72.21 دلار رسید. قیمت گاز طبیعی نیز با 0.01 درصد کاهش به 2.63 دلار رسید.  در بخش فلزات گرانبها، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز گذشته در بازار کامکس نیویورک، 0.82درصد سقوط کرد و به 1275.70 دلار رسید. قیمت دیگر فلزات گرانبها نیز ساعاتی پیش در پایان معاملات بازار کامکس نیویورک کاهش پیدا کرد و پلاتینیوم با 1.85 درصد نزول به 818..88 دلار و پلادیوم با 1.55 درصد کاهش به 1315.10 رسید. قیمت نقره هم در این بازار 1.04درصد کاهش به 14.34 دلار رسید.

در بخش فلزات صنعتی نیز قیمت مس در بازار کامکس با کاهش 0.35 درصد به 273.85 دلار رسید. در بورس لندن هم قیمت مس 0.72 درصد نزول کرد و به قیمت 6056 دلار رسید. آلومینیوم نیز در این بازار 1.24 درصد کاهش یافت و با قیمت 1837 دلار معامله شد. همچنین در این بازار قیمت روی 1.40 درصد کاهش داشت و به 2600 دلار رسید. تنها قیمت قلع بود که دیروز در بازار بورس لندن رشد مثبتی داشت. این فلز صنعتی با 0.13 درصد رشد به 19500 دلار افزایش یافت.

    غوغای جنگ تجاری سرمایه‌گذاران امریکایی را عصبی کرده است

همانطور که رصد وضعیت بورس‌ها و نماگرهای بین‌المللی نشان می‌دهد، بورس‌ها از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیستند و در این میان، وضعیت بورس امریکا از دیگر کشورها ناخوشایند‌تر است. این جنگ تجاری از سوی امریکا با افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی آغاز شده است اما آنطور که برخی از صاحبنظران سیاسی – اقتصادی می‌گویند، تبعات این جنگ برای امریکا بیشتر خواهد بود. وضعیت نماگرهای بورس امریکا نیز این موضوع را تا حدی تایید می‌کند.

به گزارش وال استریت ژورنال، هم‌اکنون سرمایه‌گذاران بورس امریکا در حال فروش سهام و روی آوردن به خرید اوراق خزانه 10 ساله امریکا هستند. این موضوع نشان از استمرار تنش‌های جنگ تجاری چین و امریکاست.  از سوی دیگر باید توجه داشت که رفتار‌شناسی مالی مبتنی بر این است که وقتی سرمایه‌گذاران از بازار سهام به سمت بازار اوراق بدهی حرکت می‌کنند، ریسک در بازار سهام به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. البته عمدتا افزایش ریسک علت تغییر جهت سرمایه‌گذاری است اما این تغییر جهت، مزید بر علت مذکور نیز می‌شود.  پیش بینی می‌شود در ادامه این حرکت، سرمایه‌گذاران امریکایی، ‌سهم سرمایه‌گذاری خود در بازار بیمه را نیز کاهش دهند.

    چهره اقتصادی جنگ تجاری چین و امریکا

بر اساس گزارش یو اس‌ای تودی، افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی به امریکا از 10 درصد به

25 درصد، باعث می‌شود که با توجه به سبقه تجارت 50 میلیارد دلاری فولاد و آلومینیوم چین در امریکا، 934 هزار دلار اشتغال در امریکا را تقویت می‌کند که با یک حساب سر انگشتی، 767 دلار به درآمدخانوارها اضافه می‌کند. این موضوع در نهایت 2.2 درصد به رشد اقتصادی ایالات متحده کمک می‌کند.

البته باید توجه داشت که این موضوع در صورتی تحقق خواهد داشت که همه‌چیز بر اساس پیش‌بینی‌های ترامپ پیش برود. چنانچه کاهش قیمت کالاهای اساسی ادامه‌دار شود و سهام شرکت‌ها همراه با ریزش شود، احتمال وقوع نتیجه معکوس نیز وجود دارد.

    عاقبت فلزات اساسی در سال 2019

سازمان جهانی فولاد در گزارشی که از وضعیت جهانی فولاد در پایان سال 2018 منتشر کرده است، می‌گوید که تقاضای جهانی برای فولاد در سال ۲۰۱۸ رشد ۳.۹ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ داشته است. این سازمان همچنین پیش بینی کرده است که تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۱۹ افزایش ۱.۴ درصدی نسبت به سال قبل میلادی را ثبت خواهد کرد. البته باید توجه داشت که در گزارش این سازمان آمده است که کاهش ریسک‌های ناشی از اختلافات تجاری میان امریکا و چین به رونق این فلز در سال 2019 منجر می‌شود. بنابراین حال که آتش این جنگ افروخته شده است، این احتمال وجود دارد که در نیمه باقی مانده سال جاری، وضعیت بازار فولاد متغیر از پیش بینی‌های ابتدای سال، حرکت کند.  در بازار مس، پیش بینی‌های سال 2019، مبنی بر این بود که افزایش تولید مس در این سال رخ می‌دهد اما همزمان افزایش تقاضایی که به دلیل کاهش تولید در سال‌های قبل وجود داشته، ‌به این سال منتقل می‌شود. همچنین در تحلیل‌های ابتدایی سال برخی از صاحب‌نظران معتقد بودند که اگر جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده امریکا در بگیرد، رشد اقتصادی جهان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، به همین دلیل باید نسبت به افزایش تقاضا واقع‌بین بود. متال بولتن نیز پیش از این پیش بینی کرده بود که فصل سوم 2018 تا سال 2019، ‌قیمت مس جهانی افزایش خواهد یافت و احتمال می‌رود که به سطح 6، 400 دلار بر تنی دست پیدا کند. درنهایت، گزارش متال بولتن بیان می‌کند که قیمت مس در سال 2020 نسبت به سال 2019 حدود 1.8 درصد کاهش داشته باشد و به حدود 6، 300 دلار بر تن برسد که همچنان بیشتر از قیمت سال 2017 خواهد بود.

 

ارسال نظر