پتانسیل رشد بازار سرمایه تا 60 درصد

۱۳۹۸/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۰۲

ارزش دلاری بازار سهام در ابتدای سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۰۸ میلیارد دلار و قیمت دلار در بازار آزاد ۴۹۰۰ تومان بود. چنانچه فرض کنیم ارزش دلاری بازار سهام باید حفظ شود و آن را در میانگین قیمت نیمایی یا آزاد دلار ضرب کنیم، ارزش بازار سهام پتانسیل رشد ۵ تا ۶۰ درصد را دارد.

یک کارسناس بازار سرمایه با بیان این مطلب به سنا گفت: از طرف دیگر، اگر رشد بازار سهام را با رشد قیمت‌ها در بازار مسکن، ارز، طلا، اتومبیل و حتی کالاهای عمومی مقایسه کنیم، حاکی از جا‌ماندن این بازار از سایر بازارها است. بنابراین احساس جا‌ماندن از سایر بازارها که در عموم فعالان بازار سهام مشاهده می‌شود، یک پتانسیل قوی برای رشد بالقوه بازار ایجاد می‌کند.

ولی نادی قمی در عین حال با بیان اینکه بازار سهام در دو هفته اخیر وضعیت شکننده‌ای داشته است، افزود: به نظر می‌رسد لغو معافیت‌های نفتی، تحریم فلزات و تنش‌هایی که اخیراً امریکا در منطقه پدید آورده است، شرایط بلاتکلیفی، ترس و سردرگمی را برای فعالان بازار سهام به وجود آورده است.

وی ادامه داد: این موضوع سبب شده است که ضمن خروج نقدینگی تا حدودی از انرژی جنبشی بازار کاسته شود.

نادی قمی خاطرنشان کرد: بدون در نظر گرفتن این موضوعات که در جای خود بسیار با اهمیت است، به نظر می‌رسد که می‌توان دلایل متعددی را برای توصیه به خرید سهام عنوان کرد.

وی در بیان این دلایل اظهار داشت: نخست اینکه سود سال ۱۳۹۷ شرکت‌ها به مدد رشد نرخ ارز و بالا رفتن قیمت مواد خام در بازارهای جهانی، مطلوب بوده، به نحوی که پیش بینی می‌شود سود شرکت‌های بورسی و فرابورسی بالغ بر ۱۴۰ هزار میلیارد تومان (بدون در نظر گرفتن زیان شرکت‌های زیان‌ده بازار) شود.

او توضیح داد: این در حالی است که در نیمه اول سال ۱۳۹۷ دولت از پذیرش قیمت‌های بازاری ارز سرباز می‌زد و شرکت‌ها ناچار بودند محصولات خود را بر اساس قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه کنند.

به گفته نادی، چنانچه قیمت جهانی مواد خام (نفت، فلزات و محصولات پتروشیمی) در سال ۱۳۹۸ همچنان در سطح بالا بماند، با توجه به جهش قیمت ارز در سامانه نیما در ابتدای سال ۱۳۹۸، می‌توان انتظار داشت که سود شرکت‌های بورسی و فرابورسی به ۱۷۵ هزار میلیارد تومان برسد. در صورت فروکش کردن تنش‌ها، این سودآوری بسیار بیشتر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با عنایت به اینکه در فصل برگزاری مجامع شرکت‌ها هستیم و با توجه به روند تقسیم سود ۸۰ درصدی بازار، P/E بازار سهام حدود ۵ مرتبه برآورد می‌شود که با اعداد و ارقام تاریخی آن فاصله دارد.

نادی قمی با اشاره به اینکه ارزش دلاری بازار سهام در ابتدای سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۰۸ میلیارد دلار و قیمت دلار در بازار آزاد ۴۹۰۰ تومان بود، گفت: چنانچه فرض کنیم ارزش دلاری بازار سهام باید حفظ شود و آن را در میانگین قیمت نیمایی یا آزاد دلار ضرب کنیم، ارزش بازار سهام پتانسیل رشد بین ۵ تا ۶۰ درصد را دارد.

وی افزود: از طرف دیگر اگر رشد بازار سهام را با رشد قیمت‌ها در بازار مسکن، ارز، طلا، اتومبیل و حتی کالاهای عمومی مقایسه کنیم، حاکی از جا ماندن این بازار از سایر بازارها است. بنابراین احساس جا ماندن از سایر بازارها که در عموم فعالان بازار سهام مشاهده می‌شود یک پتانسیل قوی برای رشد بالقوه بازار ایجاد می‌کند.

او در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام باید به ریسک‌های پیش‌رو توجه کرد و البته توجه داشت که رشد بازار سهام یک رشد اسمی است و در نتیجه کاهش ریسک‌ها یا افزایش بهره‌وری و توسعه بازار فروش نیست.

 

ارسال نظر