چرخش شاخص‌ها در مدار صعودی

۱۳۹۸/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۰۱

گروه بورس|

شاخص بورس در پایان معاملات روز شنبه با رشد ۱۷۳۲ واحدی به ۲۱۲ هزار و ۷۵۰ واحد رسید.

بررسی آمار معاملات بورس نشان می‌دهد که همه شاخص‌های بورس در پایان داد و ستدهای دیروز با رشد دسته مواجه شدند.

به‌طوری که شاخص کل با ۱۷۳۲ واحد رشد معادل ۰.۸۲ درصد به ۲۱۲ هزار ۷۵۰ واحد، شاخص قیمت «وزنی- ارزشی» با ۴۹۶ واحد افزایش معادل ۰.۸۲ درصد به ۶۱ هزار یک واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۱۰۱۱ واحد رشد معادل ۲.۲۱ درصد به ۴۶ هزار و ۷۴۹ واحد، شاخص قیمت «هم‌وزن» با ۷۰۲ واحد افزایش، معادل ۲.۲۱ درصد به ۳۲ هزار و ۴۵۱ واحد رسید. از سویی دیگر ۵ نماد «اخابر با ۱۷۵ واحد، وبملت با ۱۲۱ واحد، کچاد با ۱۲۰ واحد، وامید با ۱۱۳ واحد و رانفو با ۱۰۸ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.به این ترتیب، در پایان داد و ستدهای روز قبل در بورس، در ۲۸۲ هزار نوبت معاملاتی، ۳ میلیارد و ۸۲۴ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۱ هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۸۱۵ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان رسید.

  رشد 29 واحدی آیفکس

دادوستدهای فرابورس ایران در نخستین روز از آخرین هفته کاری اردیبهشت‌ماه با تغییر مالکیت 3 میلیارد و 920 میلیون ورقه به ارزش بیش از 6هزار و 790 میلیارد ریال خاتمه یافت و همزمان شاخص کل این بازار نیز رشد 29 واحدی را تجربه کرد. در روز شنبه 28 اردیبشت‌ماه نمادهایی از گروه‌های مختلف اعم از فلزات اساسی، پالایشی، خودرویی و ... بر رشد 1.13 درصدی آیفکس اثرگذار بودند بطوری که نمادهای «شرانل»، «ذوب»، «کرمان»، «خدیزل»، «دماوند» و «سرچشمه» تا سطح حداکثر 7.4 واحد تاثیر مثبت بر این نماگر داشتند و موجب صعود آیفکس تا بالاتر از ارتفاع 2 هزار و 612 واحدی شدند. در حال حاضر بازدهی این نماگر از ابتدای اردیبهشت‌ماه به 5.4 درصد و از آغاز سال جدید به 15.7 درصد رسیده است.

در این میان سهامداران به ترتیب 138 و 568 میلیون سهم را به ارزش 581 و 2 هزار و 300 میلیارد ریال میان خود دست به دست کردند و در بازار پایه دادوستدها به تغییر مالکیت 624 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 84 میلیارد ریال انجامید.

نماد «ذوب» به عنوان پربیننده‌ترین نماد معاملاتی با جابه‌جایی بیش از 205 میلیون سهم به ارزش افزون بر 361 میلیارد ریال، بیشترین رقم حجم و ارزش معاملات را در میان تمامی نمادهای مورد مبادله در بازارهای فرابورس کسب کرد.  نگاهی به مبادلات بازار ابزارهای نوین مالی نیز نشان می‌دهد مجموع دادوستدهای اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن به رقم 38 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 471 میلیارد ریال رسید و رقم میانگین موثر بازده تا سررسید این اوراق در دامنه 20.7 تا 23.91 درصد نوسان کرد.  همچنین دیروز شاهد خبر مهمی در بازار بودیم که می‌تواند در وضعیت عملکرد ناشران و نهادهای ملی تاثیرگذار باشد. مدیریت نظارت بر نهادهای مالی و مدیریت نظارت بر کارگزاران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد نهادهای مالی در اسرع وقت اطلاعات خود را در سامانه کدال تصحیح یا تکمیل کنند.

  ضرورت تصحیح و تکمیل اطلاعات

بنابر اعلام مدیریت نظارت بر نهادهای مالی و مدیریت نظارت بر کارگزاران، در سال ۱۳۹۸ کلیه مبادلات مالی سازمان بورس از طریق سامانه صدور صورتحساب انجام خواهد گرفت و از آنجا که سامانه مذکور اطلاعات مربوط به نهادهای مالی را از سامانه کدال فراخوانی می‌کند، لذا ضروری است کلیه نهادهای مالی در اسرع وقت نسبت به تصحیح یا تکمیل اطلاعات مربوط به شناسه ملی، کد اقتصادی، نام مدیرعامل، شماره موبایل مدیرعامل، نام مدیر مالی، شماره تلفن همراه مدیر مالی، شماره تلفن شرکت، کد پستی، نمابر، آدرس بر اساس روزنامه رسمی و سرمایه ثبت شده بر اساس آخرین روزنامه رسمی اقدام کنند.

 

 

ارسال نظر