در باغ سبز سهام فلزات اساسی

۱۳۹۸/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۰۰
در باغ سبز سهام فلزات اساسی

گروه بورس|هادی سلگی|

با اینکه تحریم‌های اخیر آمریکا، فروش فلزات اساسی ایران را در لیست جدید خود قرار داد، آمارها نشان می‌دهد این صنایع هنوز بالاترین سهم را در ترکیب سبد سرمایه گذاری حقوقی‌ها دارند. کارشناسان علت این موضوع را در عواملی چون داغ بودن بازار داخلی این محصولات، شرایط تورمی کشور، قیمت بالای این محصولات  در بازار جهانی، افزایش مداوم  نرخ دلار، نمایان شدن سوددهی و فروش فوق‌العاده آنها در صورت‌های مالی 12 ماهه می‌دانند.  

  بیشترین  رقم سرمایه گذاری

به گزارش «تعادل» آمارها نشان می‌دهد که در حال حاضر بیشترین رقم سرمایه گذاری در پرتفوی کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری مربوط به صنعت فلزات اساسی می شود. مبلغ سرمایه‌گذاری در این صنعت در کل سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشور به میزان 4.3 هزار میلیارد تومان است.  در مرحله بعد بیشترین سهم مربوط به بخش بانک‌ها و موسسات اعتباری می شود که مبلغ آن 2.1 هزار میلیارد تومان است. محصولات شیمیای و فرآورده های نفتی، مخابرات، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی هم بعد از دو صنعت گفته شده به ترتیب بیشترین سهم‌ها از کل این سبد را در اختیار دارند.

افزایش سهم فلزات اساسی در میان پرتفوی حقوقی‌ها در شرایطی رخ داده است که چندی پیش رسانه‌ها به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کردند که فلزات اساسی ایران به صنایع جدید تحت تحریم این کشور درآمده است. از همین رو پیش‌بینی می شد که حداقل این اعلام نظر و جنبه روانی آن تاثیراتی روی فروش محصولات این صنعت داشته باشد. اما با این وجود این اتفاق نیفتاد.

محمد خبری‌زاد یکی از کارشناسان بازار سرمایه در این خصوص به «تعادل» گفت: شرکت‌های مهمی در گروه فلزات اساسی مثل فولاد مبارکه، مس و امثالهم قبلا تحریم‌ شدند و این تحریم‌ روی فروش صادراتی آنها تاثیراتی هم گذاشت، اما بعد از آن شرکت‌های مذکور مسیرهای فروش محصولات خود را پیدا کردند. به همین  دلیل بازار زیاد توجهی به تحریم اعلامی جدید آمریکا نشان نداد.

وی افزود: از طرفی نوع محصولات این شرکت‌ها به گونه‌ای است که همیشه می‌توانند فروش داشته باشند و همینطور در بازار داخلی هم برای این محصولات به شدت سر و دست می‌شکنند. علت دیگر اقبال بازار به این کالاها شرایط تورمی کشور است. این شرایط باعث می شود پول‌ها به سمت کالاهایی که سوددهی و نقدینگی بالایی  دارند، برود. از سویی قیمت این محصولات در بازار  جهانی هم بالا است و از جهت دیگر شاهد افزایش مداوم  نرخ دلار هستیم. مجموعه این عوامل موجب شده که چشم‌انداز این صنایع از نظر فعالان اقتصادی مثبت ارزیابی شود.

این کارشناس بازار اعلام کرد: دورنمای سوددهی این صنعت فوق‌العاده بالاست و اگر صورت‌های مالی 12 ماهه این شرکت‌ها را نگاه کنیم متوجه عملکرد و فروش بسیار بالای آنها خواهیم شد. بنابراین دلیل اصلی اینکه صندوق‌ها در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده اند همین سود بالای آن بوده است.

وی تاکید کرد: البته فروش این شرکت‌ها تنها در داخل کشور نبوده است و اگر آمار گمرک را نگاه کنیم متوجه می‌شویم که وضعیت صادراتی این شرکت ها بسیار خوب است و شرکت‌هایی که شرایط صادرات دارند یعنی کالای مازاد دارند صادرات خود را انجام می‌دهند.  مثل شرکت‌های فولاد هرمزگان، فولاد خوزستان و کاوه که راحت در حال صادرات هستند. اما صحبت کلی بر سر این است که اگر فروش صادراتی این شرکت‌ها با محدودیت هم مواجه شود باز به دلیل تقاضای بالایی که در داخل برای آنها وجود دارد، این شرکت‌ها از این جهت هم لطمه نخواهند دید.

وی گفت: اکنون بازار نسبت به دیگر بازارهای موازی مانند مسکن، طلا و ... کمترین رشد در بازه یک سال‌ونیم داشته است و شرکت‌ها از نظر ارزشی قیمت بالایی دارند و به همین دلیل هم نقدینگی در حال ورود به آن است و اگر تا حدودی مسائل سیاسی حل شود باز روزهای اوج بورس فرا می رسد.

خبری‌زاد درباره صنایعی که در آینده رشد خوبی خواهند داشت نیز گفت: صنعت فلزات اساسی مانند سنگ‌آهن و صنعت پتروشیمی می‌تواند بیشترین بازدهی را در آینده نصیب سهامداران کنند.  

  تحریم فلزات موضوع جدیدی نیست

«تعادل» در گفت و گو با یک کارشناس دیگری جزئیات بیشتری از این موضوع را پیگیری کرد. نوید اختری‌زاد در این خصوص گفت:  ما باید ابتدا بپذیریم که عمده شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه شرکت‌های کامودیتی محور ، صادراتی، فلزاتی و معدنی هستند، لذا این را از بازار سرمایه نمی‌توان به این دلیل که تحریم شده است، از بازار سرمایه حذف کرد.  وی در ادامه افزود: نکته دوم این است که تحریم فلزات و علی‌الخصوص صنعت فولاد موضوع جدیدی نیست و این تحریم‌ها 6 ماه پیش اعمال شد و اعلام علنی مجدد آن تنها با هدف ایجاد تاثیر روانی بود. اگر قرار باشد این تحریم ها روی فلزات تاثیر بگذارد، این تاثیر باید از چندین ماه پیش شروع می‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: هرچند که نمی‌توان انکار کرد این تحریم روی صنایع فلزاتی ما هیچگونه تاثیری نخواهد داشت، ولی یک محرک بسیار مثبتی در بازار سرمایه مخصوصا در زمینه شرکت‌های فلزاتی و معدنی وجود دارد و آن اهرم دلار است. یعنی هرچقدر فروش این صنایع کم تر و از میزان صادرات آن کاسته شود ، از طرف دیگر این دلار بالای 14 هزار تومانی است که مقدار کاهش فروش را جبران می‌کند. بنابراین نباید خیلی وضعیت را منفی ببینیم و حتی بسیاری از شرکت‌ها به دلیل این رشد قیمتی دلار خوشحال هستند.

وی همچنین گفت: نکته دیگر به قیمت فلزات جهانی برمی‌گردد. قیمت این فلزات با توجه به جنگ بین امریکا و چین تحت تاثیر قرار گرفته و به اندازه مقداری قیمت کالاهای جهانی را کاهش داده است. لذا از این منظر شرکت‌های داخلی می‌توانند مقداری دچار مشکل شوند اما در کل باید گفت در این صنایع اوضاع بدی حاکم نیست به عنوان مثال محصولات شرکت ذوب‌آهن اصفهان، مس ملی ایران، فولاد کاوه جنوب در بورس کالا با قیمت‌های بسیار بالاتر از قیمت‌های پایه خرید و فروش می‌شوند.

البته وی عنوان کرد: امکان ندارد تحریم‌های آمریکا تاثیر نداشته باشد، اما قبلا باز این تحریم‌ها روی شرکت‌های فلزی اعمال شد. یعنی در سال 90 و 91 آمریکا شرکت صنایع ملی مس را به طور کامل تحریم کرد و می‌شود گفت 30 درصد از صادرات و 40 درصد از سود این شرکت تحت تاثیر قرار گرفت. اما با این حال باید گفت تجربه این تحریم‌ها باعث شد که روش های زیادی برای دور زدن آن برای صادرات محصولات پیدا کنند. از سوی دیگر اهرم دلار هم موجب جبران این کاهش فروش خواهد شد.

وی افزود: به نظر نمی‌رسد با توجه به مسائل سیاسی و اقتصادی کشور قیمت دلار به میزان زیادی ریزش پیدا کند و این موضوع چشم‌انداز درآمدهای خوبی برای شرکت های صادرات محور به وجود آورده است. بازار محصولات شرکت های اصلی فلزی و معدنی  کشور در بورس کالا بسیار هم در حال حاضر گرم است و به نظر نمی رسد کاهشی در زمینه فروش محصولات این شرکت‌ها به وجود آید.

اختری زاده در خصوص صنایعی که چشم‌انداز رشد دارند نیز گفت: یکی از صنعت‌هایی که به نظر می‌رسد دوران رونقی خواهد داشت صنعت بانکداری است. اگر به صورت های مالی بانک‌های حاضر در بورس نگاه کنیم، می‌بینیم که ترازهای عملیاتی آنها بعد از اجرای آی.آر.اف.اس در حال مثبت شدن است. از طرفی با شفاف شدن صورت‌های مالی بانکی  به نظر می رسد بازار اقبال بسیار بیشتری به آن داشته باشد.همینطور باید اضافه کرد صنایع مرتبط به نفت مانند صنایع پالایشی و  پتروشیمی از تحریم بی‌تاثیر نخواهند بود،  ولی صنعت بانکداری به دلیل صورت ‌های مالی مثبت اخیر آن ممکن است با افزایش قیمت سهام روبه رو شوند.

 

ارسال نظر