نقطه ثبات یا ادامه نوسانات؟

۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۵:۴۲:۰۷
کد خبر: ۱۴۴۶۲۵
نقطه ثبات  یا   ادامه  نوسانات؟

گروه بورس|

بازار سهام پس از صعودهای چشمگیر در سال جاری، به نظر می‌رسد یک مسیر اصلاحی را در پیش گرفته است، بطوری که روز گذشته دوباره شاخص کل سهام یک کاهش 700 واحدی را تجربه کرد. همچنین طی روزهای اخیر این بازار حدود10 هزار واحد اصلاح را تجربه کرده و آنطور که برخی معتقدند به نظر می‌رسد در حال حاضر به یک نقطه ثبات رسیده است. کسانی هستند که معتقدند روند اخیر تنها یک استراحت بین‌راهی است تا یک اصلاح قیمتی و از همین رو در روزهای آینده حرکت روبه بالای شاخص را شاهد خواهیم بود. از سوی دیگر کسانی هم هستند که بر این باورند روند فعلی اصلاح روندهای هیجانی بازار در میان مدت و کوتاه‌مدت است و با اصلاح این شرایط انتزاعی و دستیابی به ثبات نسبی در بازار، به تدریج روندهای بورسی روال خود را بازمی‌یابند.

به گزارش «تعادل» در ابتدای سال ۱۳۹۸ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران حرکتی جهشی را آغار کرد و از موقعیتی ۱۷۸ هزار واحدی تا 11 اردیبهشت به مرز 220 هزار واحد رسید، اما طولی نکشید که این ارمغان 40 هزاری به میزان 10 هزار واحد سقوط و طی یک هفته اخیر این رقم به 210 هزار واحد نزول کرد. هرچند که شاخص کل تا امروز بیش از ۳۲ هزار واحد رشد کرده و در نتیجه بازدهی بیش از ۱۸ درصدی را به سرمایه‌گذاران داده است، اما با نگاهی به روند یک ماه اخیر این شاخص نشان می‌دهد نوسان این بازار بسیار بالا بوده است که کارشناسان آن را به رفتارهای هیجانی معامله‌گران مرتبط می‌دانند. اما عوامل دیگری مانند رشد نرخ ارز، ریسک‌های سیاسی و... در این میدان بازیگری کرده‌اند که همانند دو طرف یک آهن ربا شاخص را به سمت سویی می‌کشانند.

محمد گرجی‌آرا، کارشناس بازار سرمایه درباره روند کلی بازار گفت: به نظر می‌رسد شاخص با استراحت‌های بین راهی که البته بیشتر از جنس زمانی هستند تا اصلاح قیمتی، روند صعودی را تا آخر تابستان طی خواهد کرد.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بهگزین با بیان اینکه این صعود چند دلیل مهم دارد، افزود: بخشی از آزادسازی نرخ ارز و محصولاتی که شرکت‌های بورسی تولید می‌کنند، در تابستان اتفاق می‌افتد. از جمله بانک‌ها، گروه لاستیک‌سازی یا محصولات پتروشیمی و اوره‌سازها و صنایع غذایی که مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند، از تابستان مشمول آزادسازی قیمت‌ها می‌شوند .

وی افزود: از طرف دیگر به نظر می‌رسد افزایش نرخ دلار مبادله‌ای و دلار آزاد هم در سال ۹۸ روند ادامه داری داشته باشد؛ لذا از این بابت هم شرکت‌های بورسی منتفع می‌شوند .

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در عین حال، بازار سرمایه در این مدت هم پای سایر بازارهای کالایی، طلا و ارز رشد نکرد و هم‌اکنون پتانسیل ادامه رشد را دارا است تا بتواند خود را متناسب با دیگر بازارها تعدیل کند .

به گفته گرجی‌آرا، از آنجا که برگزاری مجامع را هم در تیرماه برای اکثر شرکت‌های بورسی پیش رو داریم، بسیاری از شرکت‌ها سود ناشی از افزایش قیمت سهام را برای سهامداران ایجاد می‌کنند.

وی افزود: شرکت‌هایی که امسال سود نقدی تقسیمی خوبی دارند، از جمله گروه پتروشیمی، گروه عرضه‌کننده برق و بخار و گروه بانکی مجامع خوبی را برگزار می‌کنند و شرکت‌هایی که سودآور هستند، تقسیم سود خوبی هم خواهند داشت؛ به همین خاطر حضور در مجامع برای سهامداران، چه حقیقی و چه حقوقی، جذاب به نظر می‌رسد.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بهگزین، در تبیین دیگر دلایل صعودی بودن شاخص گفت: در شرایط رشد نقدینگی، بورس یکی از بازارهایی است که از هجوم نقدینگی تاثیر می‌پذیرد و محلی برای آنها به شمار می‌رود. به همین خاطر شاخص با استراحت‌های بین راهی که البته به نظر می‌رسد بیشتر از جنس زمانی هستند تا اصلاح قیمتی، روند صعودی را تا اواخر تابستان حفظ خواهد کرد .وی در ادامه با اشاره به اینکه از جهت ریسک‌های سیاسی هم به نظر نمی‌رسد در حال حاضر ریسک غیرعادی و بزرگی پیش رو داشته باشیم، اظهار داشت: از آنجا که ریسک‌های سیاسی در نرخ ارز تخلیه می‌شوند، هر کدام از ریسک‌ها که محقق شود، نمی‌تواند لطمه‌ای به روند عادی بازار بزند.

گرجی آرا در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود بازار سرمایه روند حرکتی صعودی خود را طی کند و شاخص کل تا انتهای تابستان قله‌های تازه‌ای را ثبت کند.

  رفتار مناسب در روزهای هیجانی

مدیرعامل کارگزاری صبا جهاد روندهای هیجانی بازار را ناشی از دانش محدود سرمایه‌گذاری در بورس عنوان کرد و کاهش این هیجانات را با نزدیک شدن به فصل مجامع حتمی دانست.

وحید حسن‌پور در گفت‌وگو با سنا با تاکید بر لزوم در پیش‌گیری رفتار متناسب سهامداران در روزهای هیجانی بازار گفت: در شرایطی که بازار تحت تاثیر ریسک‌های غیر‌سیستماتیک و بعضا شایعات قرار می‌گیرد، اتخاذ رفتار درست سهامداران می‌تواند به بازگشت روندها به روال عادی و منطقی موثر باشد.

وی با اشاره به ضرورت بررسی و انتخاب صحیح سهام بنیادی در هنگام ورود به چرخه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزود: چنانچه فردی با تکیه بر دانش، اطلاعات و تحلیل صحیح اقدام به سرمایه‌گذاری در سهم یا سهامی کرده باشد و در این کار شناخت و اثرگذاری متغییرهای اقتصادی را نیز لحاظ کرده باشد، اکنون دیگر برای او وقوع اغلب رویدادهای غیر سیستماتیک، کوتاه‌مدت و در روند کلی رشد سهم بی‌اثر است و جای نگرانی ندارد.

حسن‌پور با ابراز اطمینان از اصلاح روندهای هیجانی بازار در میان مدت و کوتاه‌مدت خاطرنشان کرد: با اصلاح این شرایط انتزاعی و دستیابی به ثبات نسبی در بازار، به تدریج روندهای بورسی روال خود را بازمی یابند و قیمت سهم‌ها به قیمت‌های واقعی خود نزدیک‌تر می‌شوند.بنابراین رشد سهم‌ها ادامه می‌یابد و بر این اساس می‌توان گفت که همواره سهامداران صبورتر موفق ترند.

مدیرعامل کارگزاری صبا جهاد در خصوص برخی افراد در بازار سرمایه تنها دنباله رو دیگران هستند و برای خود برنامه مشخصی برای شناخت سهام ندارند گفت: این نوع سهامداران که بدون اطلاعات و دانش لازم و به صورت موقت و با نیت سفته بازی به بازار وارد می‌شوند، در مواقعی که بازار تحت تاثیر ریسک‌های غیر‌سیستماتیک و شایعات بی‌پایه و اساس قرار می‌گیرد، به سرعت واکنش نشان داده و اقدام به فروش بدون برنامه می‌کنند. همین امر سبب ایجاد موج منفی هیجانی در بازار می‌شود.

حسن‌پور با بیان اینکه رسیدن به ثبات در بازار چندان دور نیست، یادآور شد: اکنون در شرایطی هستیم که بازار پس از صعودهای چشمگیر در مسیر اصلاح قرار گرفته است؛ چراکه طی روزهای اخیر ۲۲ تا ۲۳ هزار واحد اصلاح را تجربه کرده و به یک نقطه ثبات رسیده است. البته باید برای تحلیل بیشتر و دقیق‌تر وضعیت سایر بازارها و مسائل ریسک‌های سیستماتیک پیرامون آن نیز در نظر گرفته شود.

وحید حسن‌پور در پیش‌بینی روند پیش روی بازار سرمایه تا رسیدن به فصل مجامع گفت: گزارش‌هایی که تا به امروز از سوی شرکت‌ها روی کدال آمده گزارش‌های نسبتا خوبی بوده است، این در حالی است که رشد بازار در این مدت مستلزم توجه سهامداران به این گزارش‌ها و انتظارات آنها از بازار است.

وی با تاکید بر تجربه روندهای مثبت بازار در ماه‌های اخیر درباره ادامه یافتن این روند خاطرنشان کرد: این طبیعی است که برخی افراد پس از تجربه روندهای خوب بازار اقدام به شناسایی سود خود کنند، البته این مساله نیز به میزان ریسک‌پذیری افراد برمی‌گردد و باید پذیرفت که همواره در کنار آنها افرادی نیز هستند که با هدف دستیابی به سود بیشتر تصمیم به حضور در مجامع و دریافت سودهای تقسیمی می‌کنند.

مدیرعامل کارگزاری صبا جهاد با تکیه بر گزارش‌های منتشر شده ماه‌های اخیر، رونق مجامع را دور از انتظار ندانست و افزود: همواره فصل مجامع فصل خوبی بوده است؛ به خصوص برای شرکت‌های حقوقی که معمولا دید بلندتری برای تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری دارند و همین مساله رسیدن به تعادل در بازار را با نزدیک شدن به فصل مجامع تسریع می‌کند.

 

ارسال نظر