بازگشت خرس ها به بازار سهام

۱۳۹۸/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۹۵۷
بازگشت خرس ها به بازار سهام

گروه بورس‌ |سمیرا ابراهیمی|

روز گذشته، شاخص های بازار سرمایه با ریزش های سنگین و عجیبی  مواجه بودند. به طوری که صف های خرید روزهای اخیر، تبدیل به صف های فروش سنگین شده بود و اگر بخواهیم با ادبیات بورس بازان، وضعیت را توصیف کنیم، باید بگوییم که بازار از دست گاوهای آرام و نجیب خریدار خارج شده و ذات خرسی فروشنده آن آشکار شده است.

اما روی دیگر سکه این است که بررسی آمار معاملات و بازدهی  هایی که تاکنون مشاهده شده،‌ حاکی از این است که اگر به بورس لقب پربازده ترین و حاشیه ساز ترین بازار در سال 98 داده شود، بی راه نگفته ایم.

بر اساس اطلاعات به روز شده در 15 اردیبهشت در سامانه مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران، شاخص کل در یک ماه اخیر بالغ بر 20 درصد سود آوری داشته و این موضوع با بررسی بازدهی شاخص های صندوق های در سهام که در یک ماه اخیر بازدهی که تا سقف 31 درصد بازدهی را داشتند، نشان از این دارد وضعیت سرمایه گذاری در این بازار رو به بهبود است.

موضوع دیگری که شاهدی بر این ادعاست، مقایسه نقل و انتقال نقدینگی در میان صندوق های سرمایه گذاری است. بر این اساس اطلاعات مالی به روز شده توسط پردازش اطلاعات مالی پارت تا تاریخ 14 اردیبهشت ماه سال جاری صندوق های درآمدثابت 2160 میلیارد ریال از منابع خود را از دست داده اند و در مقابل صندوق های در سهام با صدرنشینی در رده بندی جذب منابع صندوق ها، توانسته اند 2305 میلیارد ریال جذب منابع مالی داشته باشند و به طور کلی صندوق های سرمایه گذاری بازار سرمایه، 3041 میلیارد ریال منابع مالی جذب کردند.  با توجه به این که نگاه عمومی به سرمایه گذاری در صندوق ها نسبت به سرمایه گذاری مستقیم در بازار سهام،  بلندمدت تر تلقی می شود، می توان گفت که نگاه سرمایه گذاران، نگاه بلند مدت به بازار سهام است و افزایش ارزش معاملات نیز حاکی از این موضوع است.  با این حال در روز گذشته برخلاف 2 هفته اخیر، ریزش 8 هزار واحدی شاخص کل و به تبع آن ریزش در تمامی شاخص های بورسی و فرابورس را شاهد بودیم. اما به‌زعم بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، این ریزش موقتی و برای اصلاح بازار است.  حمیدرضا مهرآور، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بر اساس اطلاعاتی که در شرایط فعلی از بازار، روند فعالیت شرکت ها و گمرک می گیریم یا در بررسی اقلام بر اساس ارزش های دلاری یا ریالی، می بینیم که هنوز شرکت ها برای رشد جا دارند؛ چراکه صادرات ما در اغلب شرکت ها در حال انجام است و خوشبختانه با مشکل خاصی در این زمینه مواجه نیستند. مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در ادامه گفت: همواره پس از چند روز مثبت بازار سرمایه نیاز به اصلاح و استراحت دارد و طی بیش از ۲۰ سال فعالیتم در بازار سرمایه بارها شاهد چنین روندهایی بوده ام. چراکه قرار نیست همیشه و هر روز بازار مثبت باشد و تجربه روزهای منفی و ریزشی نیز عادی است. وی با تاکید بر این که اصلاح بازار مشابه مهرماه سال گذشته طولانی مدت نیست خاطرنشان کرد: اصلاح طی یک یا دو روز آینده تمام خواهد شد و از هفته آینده روند به شرایط عادی و رو به رشد برخواهد گشت.

    روزهای مثبت بازار بر می‌گردد

به گزارش سنا، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در تشریح دلایل خود برای پیش‌بینی بازگشت سریع روزهای مثبت به بازار سرمایه تصریح کرد: براساس اطلاعاتی که در شرایط فعلی از بازار، روند فعالیت شرکت‌ها و گمرک می گیریم و یا در بررسی اقلام براساس ارزش‌های دلاری یا ریالی، می بینیم که هنوز شرکت ها برای رشد جا دارند؛ چراکه صادرات ما در اغلب شرکت‌ها در حال انجام است و خوشبختانه با مشکل خاصی در این زمینه مواجه نیستند.

مهرآور با بیان این که روندهای طی شده روزهای گذشته در بورس دارای شتاب زیادی بوده است،‌ افزود: طبیعی است که وقتی در چندین روز متوالی قیمت سهام به شدت رشد پیدا می کنند، در برخی از آنها که از یک سود منطقی برخوردار شده اند ترجیح به شناسایی سود و خروج از سهم اتفاق بیافتد و سهامداران اقدام به ایجاد تحول در پورتفوی خود کنند. وی با تاکید بر این که این مسائل همواره جزو ویژه گی های طبیعی بازار است افزود: بررسی شاخص و اطلاعات موجود نشان می دهد که پول از بازار خارج نشده است و اصلاح کوتاه مدت بازار در این روزها به دلیل تغییر در ذائقه معامله گران است، بنابراین جای نگرانی برای سایر سهامداران و فعالان بازار اعم از سهامداران خرد یا کلان وجود ندارد.

    اولویت گذاری بر اساس وضعیت بنیادی سهام

این فعال بازار سرمایه در توصیه به سهامداران خرد که اغلب با دیدن روزهای منفی بازار و روند طبیعی اصلاح شاخص دچار هیجان می شوند و حتی ممکن است بی دلیل اقدام به خروج از سهام خود کنند نیز گفت:این سهامداران در شرایطی که به دلیل نداشتن اشراف بر بازار به هیجانات اغلب کاذب مبتلا می شوند بهتر است که از ابتدا به دنبال سهامی با اطلاعات فاندامنتال بهتر باشند. وی با تاکید بر این که سهام بنیادی بهترین گزینه برای ریسک گریزها و کم تجربه های بازار است خاطرنشان کرد: بهتر است افراد قبل از ورود به سهم نسبت به اطلاعات بنیادی آن بررسی‌های لازم را انجام دهند؛چراکه اگر در سهام کوچک یا فاقد تحلیل بنیادی قانع کننده وارد شوند، قطعا در درازمدت ضرر خواهند کرد.این در حالی است که ورود به سهام بنیادی جای نگرانی ندارد،چون متعلق به شرکت های بزرگ است و این شرکت ها همواره از سهامداران خود حمایت می کنند.

    رشد بازار تا تابستان ادامه دارد

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در خصوص روند پیش روی گفت: من نسبت به مجامع پیش رو بسیار خوشبین هستم و معتقدم که شرکت ها تا به امروز سود خوبی را ساخته اند و به این روند نیز ادامه خواهند داد.

وی یادآور شد:ادامه این سودسازی در مدت باقی مانده به این برمی‌گردد که در روزهای آتی روند افزایش قیمت‌ها و شاخص‌ها چگونه باشد. حمیدرضا مهرآور صفر شدن فروش نفت ایران را غیرممکن خواند و در پیش بینی روند فعالیت گروههای بازار در مدت باقی مانده تا زمان برگزاری مجامع گفت:برخی صنایع بورسی ما مصرف داخلی دارند و صادراتی ها نیز به فعالیت خود ادامه می دهند.در این میان صنایعی مانند فولاد،مس و صنایع غذایی نسبت به سایر صنایع بورسی شرایط بهتری دارند و به‌تبع اقبال به سمت این صنایع بیشتر است.

وی درباره روند پیش روی صنایع وابسته به نفت نیز یادآور شد:به دلیل این که همواره روش‌های مختلفی برای صادرات نفت همچون سوآپ وجود دارد،صنایع وابسته به نفت نیز از یک رشد نسبی بی نصیب نخواهند ماند و حتی می توان به برخی پالایشی ها و پتروشیمی‌ها به عنوان صنایع رو به رشد در ماه های آینده نگاه کرد.

    سهام فلزات رشد با دوام دارد

در رابطه با این موضوع رضا زنگنه، معاون سرمایه گذاری تامین سرمایه بانک ملت بیان کرد: با توجه به این که قیمت ارز در یک سال گذشته با افزایش همراه بوده و همچنین به واسطه تورم موجود، باقی ماندن این افراد در سپرده یا  اوراق با درآمد ثابت باعث میشود که از تورم عقب مانده و بازدهی منفی کسب کنند. از این رو افراد نیاز دارند که ریسک خود را در برابر تورم پوشش دهند، یکی از راه‌های پوشش ریسک تورم سرمایه گذاری در سهام است.

وی افزود: بازار سهام در تمامی کشورهای دنیا خاصیتی یکسان دارد. به همین دلیل وقتی حالت تورمی در اقتصاد کشور پدیدار می شود به واسطه افزایش قیمت محصولات این شرکت ها شاهد رشد سهم خود و سودآوری شرکت خواهند بود. حتی اگر تولیدات جدید نداشته باشند محصولات قدیمی نیز با افزایش قیمت و سودآوری نسبی رو به رو می شوند. زنگنه ادامه داد: در این بین، محصولات شرکت هایی که با دلار در ارتباط هستند به واسطه قیمت این ارز، افزایش مضاعفی خواهند داشت و رشدی مضاعف را نیز به ثبت می رسانند. معاون سرمایه گذاری تامین سرمایه ملت در ادامه به صنایع پربازده اشاره داشت و گفت: شرکت‌هایی که محصولات فولادی، روی و مس تولید می‌کنند با رشد قیمت همراه خواهند بود و در گزارش های خود برای سال ۹۷ مخصوصا در ۶ ماه دوم با رشد سودآوری همراه خواهند شد. وی گفت: به نظر می رسد این رشد سودآوری در سال ۹۸ هم ادامه داشته باشد به این دلیل که یک سری از سهم ها از نظر بنیادی بسیار ارزشمند هستند. در این بین، سهم هایی هستند که دستخوش حرکت‌ های سفته بازی می شوند و با هیجانات بازار روند حرکتی خود را تغییر می دهند.

    چرا بازار منفی شد؟

زنگنه در ادامه با اشاره به روند حرکتی بازار اعلام داشت: منفی شدن بازار در ساعات معاملاتی روز دوشنبه نه ارتباطی به فصل مجامع دارد و نه قیمت نفت.

وی توضیح داد:شرکت های بنیادی موجود در بازار سهام ما به گونه ای هستند که هر چه به مجامع نزدیک تر می شویم با رشد قیمت آنها مواجه خواهیم شد. به این دلیل که این شرکت ها در مجامع نیز سود خوبی تقسیم می کنند و تجربه در سال های قبل نشان داده است که بعد از مجمع بازدهی مثبتی داشته باشند. پس فصل مجامع نمی تواند دلیلی برای روند منفی بازار باشد چون هنوز گزارش های سال ۹۷ شرکت های منتشر نشده است و با این پیش بینی ها در خصوص گزارش های مثبت سال ۹۷ به نظر مجامع می تواند تأثیر مثبتی برای بازار داشته باشد.

    فعلا بازار تحت تاثیر قیمت نفت نیست

زنگنه در خصوص نوسانات نفت در بازارهای جهانی و فرضیه تأثیر آن بر بازار داخلی عنوان داشت: ما در سال گذشته تجربه نفت ۵۰ دلاری هم داشتیم و افت ۱.۵ درصدی قیمت این کالا نمی تواند در مقایسه با رشد چشمگیر هفته گذشته، خیلی تأثیر منفی بر بازار ما داشته باشد . در حالی که قیمت این کالا هنوز در محدوده ۷۰ دلار نوسان دارد. اگر قیمت نفت تأثیری بر بازار امروز ما داشت باید در وهله اول بر قیمت سهام شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی تأثیر می گذاشت. اما دیروز بازار یکدست و در اکثر صنایع منفی بود. به این دلیل با قاطعیت می گویم که بازار تحت تأثیر قیمت نفت نیست . باید این روند منطقی را قبول کنیم که تنها قیمت این کالا افت ۱.۵ درصدی داشته است در حالی که هفته گذشته روزهایی داشتیم که قیمت این کالا در بازارهای جهانی روزانه رشد ۲ و ۳ درصدی داشته است . وی در خصوص نوسان شدید روزگذشته بازار اظهارکرد: هیجان سهامداران و ضعف بازارگردان ها و انفعال حقوقی ها همگی دست به دست یکدیگر داده و بازار را هیجانی کرده است. اتفاقی که دیروز افتاده است نشانه این است که در روزهای مثبت بازار، سهامدارانی که با صنایع و بازار سهام و نحوه سهامداری آشنا نیستند وارد بازار شدند و بدون هیچ گونه آشنایی با سهم خریداری شده و پشتوانه علمی سهمی را خریداری کرده اند . این گروه هنگامی که روند منفی این سهم را مشاهده کردند به سرعت وارد صف‌های فروش شدند .  در حالی که اگر سهمی را با تحلیل های واقعی و شناخت کافی خریداری کرده باشید نیازی نیست که با هر نوسانی دست به فروش سهم بزنید.

 

ارسال نظر