عوامل تغییر جهت شاخص کل بورس تهران

۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۸۷۳
عوامل تغییر جهت شاخص کل بورس تهران

گروه بورس|هادی سلگی|

روز گذشته شاخص کل بازار بورس بعد از صعودهای مکرری که در هفته‌های گذشته تجربه کرد، اندکی با تعدیل همراه شد و بالاخره بعد از مدت‌ها شاخص کل با 532 واحد کاهش به رنگ سرخ درآمد. دو کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی با «تعادل» با بررسی عوامل تغییر جهت روند شاخص کل، پیش‌بینی خود را از وضعیت بازار در هفته‌های آینده اعلام کردند. ‌بر اساس گفته‌های یکی از این کارشناسان این روند موقتی و تنها به دلیل حاکم شدن ترس در میان سهام‌داران کهنه کنار و به منظور شناسایی سود رخ داده است. به گفته یکی از این کارشناسان، پیش از این نیز وقتی که شاخص روی 202 و 219 هزار واحد قرار گرفته بود، تجربه‌ای مشابه دیروز در بازار رخ داده است، اما شاخص با یک کاهش موقت، دوباره سیر صعودی به خود گرفت و کاهش را جبران کرد.

یکی دیگر از این کارشناسان معتقد است که بخشی از سهم‌ها که رشد خیلی سنگینی داشتند می‌توانند تا حدودی اصلاح کنند اما بخش‌های دیگر بازار شرایط خوبی دارند و می‌توانند به رشد ادامه دهند.

    روند اصلاحی در برخی سهام‌ها

به گزارش «تعادل» بعد از هفته‌ها صعود متداوم شاخص کل بازار سهام، روز گذشته از میانه روزکاری یعنی حول و حوش ساعت 10 صبح شاهد روندی کاهشی به میزان 0.24 درصد و ریزش 532 واحد بودیم. با این حال هنوز این شاخص قله فتح شده 224 هزار واحدی خود را از دست نداده است، اما نگرانی‌هایی درباره افتادن بازار در کام روندی اصلاحی و شروع یک سیر کاهشی بعد از جهش‌های اخیر وجود دارد. از سوی دیگر باید اشاره کرد با اینکه بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که تب و تاب رشد در بازار سهام همگام با و به دلیل افزایش نرخ دلار اتفاق افتاده است، اما روز گذشته شاهد روندی معکوس در بازار بودیم به این صورت که با اینکه نرخ دلار با رشدی 300 تومانی به کانال 14 هزار و 800 رسید، روند شاخص سهام کاهشی شد.

    بازی دلار و ریال

نیما آزادی، ‌کارشناس بازار سرمایه و تحلیلگر تکنیکال بازار در گفت‌وگو با «تعادل» درباره امکان شروع این روند اصلاحی در روزهای آتی اظهار کرد: بخشی از سهم‌ها که رشد خیلی سنگینی داشتند می‌توانند تا حدودی اصلاح کنند اما بخش‌های دیگر بازار شرایط خوبی دارند و می‌توانند به رشد ادامه دهند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه رشد چندوقت اخیر بازار صرفا به دلیل ساختار تورمی که خود ناشی از رشد قیمت دلار در بازار بوده، رخ داده است و از همین رو در صورتی که اقتصاد کشور شاهد ادامه رشد دلار باشد، بورس تهران هم می‌تواند همگام با آن رشد کند.

وی همچنین درباره ریسک‌های موجود در بازار گفت: قطعا هر بازاری که با رشد بالایی روبه رو می‌شود می‌تواند با ریسک همراه شود، به خصوص ریسک‌های بیرون‌بازاری مانند دامنه‌دار شدن حجم تحریم‌ها که امکان دامن‌گیری صنعت پتروشیمی، فولاد و مس ایران را هم دارد.

نیما آزادی افزود: اصولا در سی سال اخیر در بورس تهران دوره‌های رشدهای هیجانی‌اش به واسطه همین گردش ریال و رشد دلار نسبت به پول ملی رخ داده است. در دوره کنونی هم همین اتفاق افتاد. شاهد ماجرا اینکه وقتی در نیمه دوم سال 97 قیمت دلار رو به کاهش رفت، بازار بورس سریعا به آن واکنش نشان داد و یک ریزش قابل توجه هم تجربه کرد، بنابراین دقیقا رشد بازار زمانی شروع می‌شود که دلار صعود می‌کند. اگر بخواهیم بپذیریم که بورس تهران در میان‌مدت می‌تواند رشد کند باید این فرض را هم همراه با آن قبول کنیم که قیمت دلار باید افزایش یابد و اگر قرار باشد برای دلار اتفاقی نیفتد برای بورس هم اتفاقی نمی‌افتد.

    ترس سهام‌داران کهنه‌کار

با این حال برخی کارشناسان دیگر هستند که اعتقاد دارند، کاهش روز گذشته شاخص تنها به دلیل ترس برخی سهامداران روی داد.

بهزاد صمدی، دیگر تحلیلگر تکنیکال بازار در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به اینکه این روزها نقدینگی زیادی وارد بازار می‌شود و ما در کارگزاری خود شاهد افزایش کدهای معاملاتی جدید هستیم، گفت: شاخص کل بازار بورس این روزها وارد محدوده 200 هزار واحد شد و از مقاومت مهمی هم عبور کرد که محدوده مرز روانی 220 هزار واحد بود.

وی گفت: ترس در بازار وجود دارد و این ترس مربوط به اهالی قدیمی بازار، یعنی سهامدارانی که به قول معروف خاک بازار را خورده‌اند، می‌شود. ترس آنها از این است که ممکن است بازار عرضه شود و به کف فروش برسد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: اوضاع شاخص به نظر من خیلی خوب است و با توجه به اینکه دلار در محدوده 15 هزار تومان می‌چرخد و اوضاع فروش و تولید شرکت‌ها بسیار خوب بوده است و همچنین با توجه به تورم و افزایش نرخ‌هایی که وجود دارد، قطعا روند سودآوری شرکت‌ها بالا خواهد بود.

وی افزود: این روند را ادامه‌دار می‌بینیم، کما اینکه شرکت‌های عرضه‌اولیه‌ای مانند پتروشیمی نوری و سه تا شرکت از هلدینگ خلیج فارس در حال ورود به بازار هستند.

صمدی در ادامه با اشاره به اینکه نمودارهای موجود از وضعیت تاریخی بازار از سال 1373 نشان می‌دهد شاخص کنونی پتانسیل رشد تا محدوده 275 تا 285 واحد و حتی 320 واحد رشد را می‌تواند داشته باشد.

    تفاوت امسال با سال‌های قبل

وی در پاسخ به این سوال که آیا هفته آینده شاخص اصلاحی خواهد بود؟ پاسخ داد: همواره دیده شده با نزدیک شدن به فصل مجامع و ورود به ماه مبارک رمضان مقداری از حجم معاملات کاسته می‌شود. اما باید به این نکته هم اشاره کنم که امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌های عمده‌ای دارد. هم اینکه شاهد ورود نقدینگی‌های جدیدی هستیم و اینکه عموم جامعه این بازار بورس را جذاب می‌بینند و کاهش ارزش ریال را نمی‌پسندند و از همین رو با انگیزه حفظ و افزایش سرمایه خود به بازار ورود کرده‌اند.

صمدی گفت: با توجه به اینکه بازار دیروز بر مبنای ترس کاهشی شد، پیش‌بینی این است که در روزهای آینده همین فروشنده‌ها در موقعیت خریدار قرار خواهند گرفت، چراکه گزارش‌های ماهانه و 12 ماهه نشان‌دهنده سودهای بالایی است و از همین رو فصل مجامع بسیار جذابی خواهیم داشت.

بنابراین روند کاهشی مزبور به احتمال زیاد موقتی خواهد بود و دقیقا پیش از این نیز وقتی که شاخص روی 202 و 219 هزار واحد قرار گرفت، تجربه‌ای مشابه دیروز از سر گذراندیم، اما شاخص با یک کاهش موقت، دوباره سیر صعودی به خود گرفت و کاهش را جبران کرد.

بنابراین به نظر من این کاهش تنها به خاطر ترس است آن هم از طرف سهام‌داران قدیمی‌ای که در حال شناسایی سود بودند. البته منکر این نیستم که شاخص‌ها در کوتاه‌مدت نیاز به اصلاح دارد؛ اصلاحی که سودهای بعدی را شناسایی می‌کند.

وی همچنین درباره ریسک‌های موجود در بازار گفت: به نظر من بیشتر ریسک صادرات و جابه‌جایی پول وجود دارد. ما ریسک‌های بالاتری از تحریم نفتی کشور نداشتیم اما با این حال بازار به آن واکنشی نشان نداد و صرفا ارزش جایگزینی دلار، میزان فروش‌ها و بحث تورمی که وجود دارد باعث افزایش نرخ فروش و سودها شده است. بنابراین به نظر من بازار در حال خرید آینده است یعنی ریسک‌ها موقتی است و تا حالا هم بازار به آن توجهی نداشته است.

 

 

ارسال نظر