شاخص بورس از ۲۲۴ هزار واحد گذشت

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۷۹۰
شاخص بورس از ۲۲۴ هزار واحد گذشت

گروه بورس|

شاخص بورس در پایان معاملات روز گذشته با رشد بیش از ۴۴۰۰ واحدی وارد کانال ۲۲۴۰۰۰ واحدی شد.آمار معاملات بورس نشان می‌دهد که همه شاخص‌های بورس در پایان داد و ستدهای امروز با رشد دسته مواجه شدند.

از ابتدای سال ۱۳۹۸ شاخص کل روند افزایشی داشته و توانسته رکورد ۱۹۵ هزار واحدی سال گذشته را بشکند و از تراز ۲۰۰ هزار واحدی هم بالاتر رود بطوری که شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس با ۴۴۸۰ واحد رشد تا رقم ۲۲۴ هزار و ۵۸۹واحدی بالا رفت. بر اساس آمارهای معاملاتی، روز گذشته همه شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند بطوری که شاخص کل با ۴۴۸۰ واحد رشد معادل ۲.۰۴درصد به ۲۲۴ هزار ۵۸۹ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۱۲۹۱ واحد افزایش معادل ۲.۰۴ درصد به ۶۴ هزار ۷۲۵ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۱۲۳۶واحد رشد معادل ۲.۷۷ درصد به ۴۵ هزار و ۸۸۷واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۸۶۱ واحد افزایش، معادل ۲.۷۷ درصد به ۳۱ هزار و ۹۷۳ واحد، شاخص آزاد شناور با ۵۴۷۱ واحد صعود، معادل ۲.۲۱درصد به ۲۵۳ هزار و ۵۲۶ واحد، شاخص بازار اول با ۳۵۰۱واحد افزایش معادل ۲.۱۲درصد به ۱۶۸هزار ۸۴۱ واحد و شاخص بازار دوم با ۷۶۸۶واحد صعود معادل ۱.۸۹درصد، به ۴۳۱ هزار و ۲۴۲واحد رسید. از سویی دیگر دیروز ۷ نماد «فولاد با ۳۲۴ واحد، فخوز با ۲۳۴ واحد، وامید با ۲۱۳ واحد، تاپیکو با ۲۰۹ واحد، اخابر با ۲۰۸ واحد، وبلمت با ۲۰۳ واحد، و رانفور با ۱۵۲واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

همچنین روز گذشته شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای نیز با رشد مواجه شدند بطوری که شاخص صنایع «وسایل ارتباطی با ۲۳۰ واحد صعود معادل ۵ درصد به ۴ هزار و ۸۳۶ واحد، انتشار و چاپ با ۲۰۰۹۱واحد افزایش معادل ۴.۹۹ درصد به ۴۲۲هزار و ۴۸۵ واحد، لاستیک با ۲۴۱۴ واحد رشد معادل ۴.۸۳ درصد به ۵۲ هزار و ۴۲۴ واحد، ذغالسنگ با ۲۸۸ واحد افزایش معادل ۴.۵۹ درصد به ۶ هزار و ۵۷۳ واحد، خودرو با ۱۲۳۲ واحد رشد، معادل ۴.۵۳ درصد به ۲۸ هزار و ۴۶۶ واحد، سایر مالی با ۱۳۴ واحد افزایش معادل ۴.۵۲ درصد به ۳ هزار و ۱۰۹واحد، محصولات چوبی با ۷۸۶۸ واحد رشد معادل ۴.۳۹درصد به ۱۸۶ هزار و ۹۶۰ واحد» رسید.

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی دیروز بازار سهام مشخص می‌کند: قیمت سهام نمادهای «کپارس، قمرو، لپارس، تپمپی، پدرخش، غچین و غشهد» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «ستران، بکام، شدوص، کاذر، کحافظ، غدام و غشان» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.

 به این ترتیب، در پایان داد و ستدهای روز گذشته بورس، در ۳۶۰ هزار نوبت معاملاتی، ۶ میلیارد و ۴۷۴میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۶ هزار و ۲۷میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۸۶۵ هزار و ۶۸ میلیارد تومان رسید.

    افزایش حجم و ارزش کل معاملات فرابورس

نخستین روز این هفته معاملاتی در فرابورس ایران نیز با جابه‌جایی ۲ میلیارد و ۲۸۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸ هزار و ۳۱۲ میلیارد و ۳۷۲ میلیون ریال به پایان رسید که به معنی افزایش بیش از ۱۸ و ۱۶ درصدی این متغیرها نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته است. روز گذشته شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۹۸ شاخص کل فرابورس ایران پس از تجربه صعود ۲۱واحدی، در نهایت در سطح ۲۶۶۵ واحدی ایستاد که در این مسیر نمادهای «ذوب»، «هرمز» و «سمگا» بیش از سایر نمادها بر رشد حدود یک درصدی آیفکس تاثیر گذاشتند.

بررسی سایر نمادهای فرابورسی نیز بیانگر صدرنشینی نمادهای «ثالوند» و «کرمان» به ترتیب به لحاظ بیشترین افزایش و کاهش قیمت روزانه و پُربیننده بودن نمادهای «ذوب»، «چکاپا» و «سمگا» است.

رصد بازارهای سهام فرابورس در روزی که گذشت نشان می‌دهد ۱۸۴ میلیون سهم به ارزش ۶۶۰میلیارد ریال در بازار اول و ۶۷۳ میلیون سهم به ارزش ۲ هزار و ۵۸۱ میلیارد ریال در بازار دوم میان معامله‌گران دادوستد شده که نماد «ذوب» در این میان بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داده است. به‌علاوه، روز گذشته یک هزار و ۲۲۹ میلیون سهم به ارزش ۲ هزار و ۹۴۲ میلیارد ریال در مجموع سه تابلو بازار پایه خرید و فروش شد.

از طرف دیگر بازار ابزارهای نوین مالی در روز گذشته شاهد معامله ۴۰ میلیون ورقه به ارزش ۲ هزار و ۵۸میلیارد ریال بود که نماد «اعتماد» در میان تمام نمادهای مربوط به اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) بیشترین ارزش معاملاتی را از آن خود کرد.

 

ارسال نظر